Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VM i Lahtis 2017


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Den uttagningen fattar inte jag, om Kalla är så bra på klassiskt, så är hon minst lika bra i skejt, speciellt i en stafett, där man inte kan åka kontrollerat om man skall hämta upp. Sen vet vi inte väderförhållandena på torsdag, nysnö och nollgradigt brukar ju inte passa Kalla så bra. Tredjesträckan för Kalla var mitt givna val, Ebba är för orutinerad, risk att hon krossas av en revanchsugen Weng.

Mitt lag ser ut: Hanna Falk, Anna Haag, Charlotte Kalla, Stina Nilsson

 

Gick in på Smhis prognos för Lahtis; ett par plusgrader idag och tempen sjunker till noll i kväll och sen kommer det att snöa under natten, sen i morgon stiger tempen till strax över noll. Just med tanke på vädret är det en chansning med Kalla på klassiskt.

Scenariot de vill uppnå är förmodligen att Haag hänger med på första, Kalla  rycker på andra och då får Norge jaga på tredje.

Det känns som att det här är en satsning på guld vilket känns kul.

Link to comment
Share on other sites

Lagledningen spelar ett högt spel med sikte på guld, det måste man ändå gilla. En mer medaljsafe uppställning hade ju Ida-Anna-Charlotte-Stina.

 

Förmodligen resonerar man att medaljen är i hamn oavsett, det handlar om 3lag som känns rejält mkt bättre än övriga. Kör man safeupplägget bygger det på att Stina går ut med kontakt, kan hänga och spurta ner sin motståndare vilket inte känns realistiskt i dagsläget.

 

Insatsen här är lite högre men upplägget är intressant, kan bli en intressant stafett om taktiken går i lås .

 

Vete i fasen om inte Kalla är minst lika bra i klassiskt oavsett före numera, i Otepää var det riktigt grisföre.

Link to comment
Share on other sites

Ber om ursäkt, säkert gläds majoriteten åt iivos "käftsmäll" idag. Men som alla andra finnar början man bli rätt trött på att framgångar ofta drar upp lahti 2001.

Att iivo tackar myllylä betydär väl knappast att han stöder det som hände, han syftar nog på att han var och kommer alltid att förbli en stor skidåkare i finsk sporthistoria som inspirerat iivo sen barnsben.

Det var också riktigt kul att se norrmänen unna iivo guldet.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att vitbottnade rossignol är svarta i fästvallabot, men kan ha fel.

Stämmer och man såg på bilden att Niskanens skidor hade vallats med klister lite utanför den svarta fästvallningsdelen. Anledningen sägs vara att det är lättare att rugga upp svartbelaget och därmed få vallan att sitta fast bättre. Jag tycker det är enkelt, när man skall lägga på klister, man slipper att kolla streck på sidorna utan kan bara lägga på den svarta delen.

Lite märkligt att Blomqvist var så okunnig om Ross skidor med vitbelag att han trodde det var vallningsfria skidor.

Link to comment
Share on other sites

Lite märkligt att Blomqvist var så okunnig om Ross skidor med vitbelag att han trodde det var vallningsfria skidor.

Jaha, det är därifrån ryktena/frågorna om att Niskanen skulle ha kört på skin/rugg kommer. Belagen syntes ju tydligt när han låg på marken efter målgång så förstår inte hur Blomman kan ha så dålig koll.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, det är därifrån ryktena/frågorna om att Niskanen skulle ha kört på skin/rugg kommer. Belagen syntes ju tydligt när han låg på marken efter målgång så förstår inte hur Blomman kan ha så dålig koll.

Også NRKs langrennsekspert Torgeir Bjørn misset på dette. 

Link to comment
Share on other sites

Ebba gjorde det fantastiskt, med tanke på henns knappa erfarenhet på denna nivån. Men jag skulle vilja ha haft Kalla på 3:e. Hade de 2 första sträckorna hållit ihop, skulle Kalla kunna ha gått ifrån Jacobsen om hon haft en bra dag. Tycker det känns som man kastar bort Kallas "spets", när hon sätts på en klassisk strecka.
Link to comment
Share on other sites

Verkligen spännande damstafett. Ebba Andersson, cool tjej. Och Stina, vilken taktiker, gick förbi innan backarna för att bromsa farten och tvinga Pärmäkoski att runda henne för att kunna rycka.

Jag blir alltid lika förundrad när folk hyllar skidstjärnors förmåga till taktik. Det krävs knappast examen i raketforskning för att begripa vilken taktik som Stina ska köra med och körde med. Längdskidvärlden , för att inte säga Calle H, har mycket att lära om taktik frn cykelsporten.

Link to comment
Share on other sites

– Nej vi kan inte tänka så. Vi tar ett race i taget, blir det inte medaljer i morgon; so what. Livet går vidare. Vi kan inte hänga upp allt på sådana saker, då är det bara att bryta ihop och komma igen. Vi kommer tillbaka efter det här också, säger Ola Ravald.

 

Det där är ingen bra inställning. "So what"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...