Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

alternativ till vallaväck?


Påven

Recommended Posts

Varför

För att det är ett överpris på en produkt som egentligen finns till en bråkdel. Mina exempel på bluffprodukter :

Vallaväck

Fiberlen

Pinkpaper (skimaterias och skigos rosa sandpaper)

Swix skyddstejp

Egentligen all paraffin med flour i ( mägnden flour uppges aldrig,undra varför.)

 

Finns det fler?

Link to comment
Share on other sites

I brist på annat funkar den absolut bästa universalrengöraren: baby wipes!

Men det är som sagt en nödlösning. Vad dom definitivt är klockrena för är att ta bort vallarester (både fäst och glid) som fastnat på fel ställe på skidan :)

Link to comment
Share on other sites

Skogsvakt; tveklöst helt korrekt. Bra lista.
Samtidigt gör man väl inte av med särskilt mkt vallaväck på en säsong, såvida man inte spolar bort vallan m vallaväcket.
Så jag sätter in disciplinbollen, böjer mig framåt o låter dem få betalt för vallaväcken.

När d kommit klister på mina barn, ska jag hädanefter använda babywhipes isf vallaväck.

Link to comment
Share on other sites

Det finns väl massor av produkter som är onödiga eller som det finns ersättningar till. Men jag är inte helt överens med vissa saker ovan.

Fluorvallor tycker jag själv är trevliga. ;)

Fiberlen använder jag inte så mycket. Om man ska torka går det bra (eller bättre) med hushållspapper eller om man vill lyxa till det barn-lappar. Men om man ska använda vallajärn ovanpå pulver eller klossat fluor - så är det bra att ha mellan. T.ex. på ruggskidor eller numera kanske på skinskidor (det senare har jag inte provat själv, då jag inte har skinskidor…)

Skyddstejp har jag använt i evigheter. Men använder lättavtagbar maskeringstejp. Brukar använda orange eller blå från Biltema. Beror på vad jag hittar först i snickarlådorna ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad använder man skyddstejp till?

För att täcka klister eller kletig burk?

Blir inte kanterna kletiga ändå?

Jag brukar lösa just det problemet med antingen byggplast svept runt skidorna eller eller kraftig plastsäck (smal) som är uppklippt i botten och trädd över skidorna. det beror på vad som står närmast i snickarboden.

Numera helt kladdfritt i mina skidfodral och i skidboxen...

 

Gamla lakan fungerar bra som ersättning till fiberlen också, helt gratis och suger bra och luddar minimalt.

 

När det kommer till fluor så vet jag inte hur stor skillnad det är på paraffinerna men marathon är outstanding oavsett anledning... annars vet jag inte om jag märker så mycket skillnad.

 

Jag är också nyfiken på blandningen av lacknafta och spolarvätska... och anledningen?

Link to comment
Share on other sites

Nja, det jag menar är om jag fästvallar. Sätter en tejpbit där fästzonen slutar. Då kan du klotsa lite snabbare och "slarvigare vid ändarna. Allternativt så lägger du fästet till någon cm innan tänkt avslut och klotsar sedan ut sista cm'n. Men det går snabbare och man kan "slarva" lite om man tejpar. Och då behövs en tejp som inte ger limrester ifrån sig.
Link to comment
Share on other sites

Säljer man speciell tejp till detta?

Där använder jag antingen målartejp som du eller så klossar jag inåt fästvallazonen...

Men å andra sidan är jag inte i din klass :) jag har ofta tänkt att det hade varit kul att få ett par skidor vallade av dig inför t ex Vasaloppet!

Link to comment
Share on other sites

Säljer man speciell tejp till detta?

Där använder jag antingen målartejp som du eller så klossar jag inåt fästvallazonen...

Men å andra sidan är jag inte i din klass :) jag har ofta tänkt att det hade varit kul att få ett par skidor vallade av dig inför t ex Vasaloppet!

http://polder.se/sv/valla/vallatillbehor/ovrigt/swix-skyddstejp/

 

Kanske motsvarar den någon variant Tesa säljer utan Swix-märkning, eller om Scotch/3M har någon?

Har ingen bra erfarenhet av Biltemas tejper, t.ex deras eltejp är värdelös. Viktigt när man kopierar märkessaker är att man förstår vad de olika detaljerna har för funktion.

Link to comment
Share on other sites

Om man tejpar glidytorna på färdigvallade skidor försämras inte glidet av det antingen pga att klistret från tejpen blir kvar eller att den tar med sig material vid borttagningen.

Den enda anledningen att tejpa skidorna skulle vara vid förvaring och transport av ovallade skidor för skydd och hinder att ta upp smuts, men är det inte lite överkurs ?

Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag du vimsar lite Volevodin. 

Skyddstejp är nog till för just det jag beskrev. Det skriver ju även käre Pölder i det som Vasa länkar till. Om man vill skydda skidor som du skriver ovan duger nog ett lager paraffin.

 

Tejp på biltema kanske inte är bäst i test. Deras vävtejper är inge bra, men jag använder dem ibland ändå - trots att jag har "riktiga". Eltejpen vet jag inget om Vasa ;). Men jag använder ofta denna när jag vallar skidor...

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monteringstejp/Maskeringstejp-omtaliga-ytor-2000022290/

 

All lacknafta är väl till för att späda färger samt rengöring av penslar mm. Lågaromatiskt är bra, men det skriver nog alla om sina. Detta då aromatiska kolväten i första hand är giftiga och cancerogena. Men självklart kan olika lacknaftor innehålla lite olika kolväten. Ju större och längre ju "fetare" yta lär det bli efter.

 

Att blanda in just en alkohol som i koncentrerad spolarvätska (propanol mm) eller om man så vill T-röd (etanol) bör göra det hela så att en mindre "fet" yta bildas. Allternativt vore ju att först ta lacknafta och sedan sprit - vad säger plastexperten??? Men det känns som lite krångligt. Bättre att blanda kanske?

 

Sedan Knappen är jag numera invalid. Men jag kanske kan valla någorlunda. Men i första hand gäller för resultat träning - i andra hand träning, sedan är det val av skidor och sedan kommer nog struktur. Sedan kan självklart vallningen ge lite skillnad på slutet. Och just glidvallningen är ju inget svårt. Fästvallning är däremot en hel vetenskap. Skickar dig ett privat litet meddelande när jag hinner. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var ju just det jag föreslog (blanda lacknafta och konc spolarvätska) och det är både för att man inte får den feta ytan och för att det tar bort vallan bättre enligt min erfarenhet. Har inte testat T-röd + lacknafta. Kanske behövs lite tensider också, som ju finns i spolarvätska men inte i T-röd.
Link to comment
Share on other sites

Om skyddstejp skall användas att skydda glidytor och fästzon att "beblandas" är det onödigt att köpa Swix för dyra pengar. Jag har som du använd maskeringstejp, mest för att stoppa rinnet på klistervallade skidor i stående läge, någon gång som avskiljare fäste-glid.

Det var ordet "skyddstejp" som lurade mig att tro att den skulle skydda glidytorna.

 

Bra beskrivning av olika typer av lacknafta, som ger mer eller mindre "fet" yta.

 

I en annan tråd om repor funderade någon om att laga belaget med plastmaterial. Det har jag gjort i plastskidornas ungdom och innan jag gjorde det tvättade jag området med rödsprit för att få en torr yta som plasten fäste på. Sen tände jag på plaststaven och droppade ner brinnande plast på de skadade områdena. Sen fick man sickla skidorna med Sandviken stålsickel för att få skidorna i åkdugligt skick.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...