Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rillers till stålsicklat


huittan

Recommended Posts

Är en glad motionär som gärna tittar på klockan varje varv jag är ute i spåret. Har de senaste åren ordnat glidet med enbart stålsickling (Kuzmin) och är rätt nöjd med detta. Till i år tänkte jag komplettera prepareringen med rillning. Det finns ju flera varianter och prisklasser på marknaden. Jag har läst om mångas favoriter. Därav följande frågor:

1. Finns det något rillerverktyg/tillverkare som ni avråder ifrån? Isåfall vill jag veta varför?

2. Finns det någon som har upplevt problem med något särskilt riller-verktyg på just stålsicklade skidor? Läste som recension på skistart att en köpare inte tyckte det fungerade med Tokos på stålsicklat. Han menade på att ytan blivit för "glatt".

 

Mvh H

Link to comment
Share on other sites

Hans Olav Hamran sågar Red Creeks tryckande rillrar jäms med fotknölarna i sin bok "Bra glid". Han baserar detta på att han:

 

1) inte har lyckats att fånga strukturen efter rillern på foto (trots att han tagit flera hundra bilder med olika ljussättning)

 

2) har mätt ytfinheten före och efter rillning och inte kunnat uppmäta någon skillnad.

 

Själv har jag en hel uppsättning olika modeller från RC, men jag har aldrig gjort några riktiga tester av vad de tillför i glid.

Link to comment
Share on other sites

Hans Olav Hamran sågar Red Creeks tryckande rillrar jäms med fotknölarna i sin bok "Bra glid". Han baserar detta på att han:

 

1) inte har lyckats att fånga strukturen efter rillern på foto (trots att han tagit flera hundra bilder med olika ljussättning)

 

2) har mätt ytfinheten före och efter rillning och inte kunnat uppmäta någon skillnad.

 

Själv har jag en hel uppsättning olika modeller från RC, men jag har aldrig gjort några riktiga tester av vad de tillför i glid.

Har läst det oxå men tycker det verkar va lite märkligt resonemang. Man ser ju väldigt tydligt att det blir den struktur av RC. Sen ger nog en padda lite djupare rill. 

 

Jag skulle gärna vilja veta teorin bakom bruten riller är jämfört med en rak men det är kanske lite OT :)

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att man oftast kan rilla lite grövre jämfört med rekomendationer på stålsicklat jämfört med stenslipat då ytan är finare på stålsicklat.

 

Själv kör jag uteslutande med 1 eller 1+2 mm rak

Tack för kommentaren relaterat till stålsicklat. Blir nog 1 resp 2 mm RC -riller här också.

Angående flera par skidor så känns det ju lite som en chansning, det är väl ändå lite osäkert hur bra skidan kommer fungera i ett visst före, även om det finns "strukturerade" gissningar (@MikaelBerglund).

 

Hur svårt kan det vara att göra glidtest och publicera offentligt. Glidtester görs ju på löpande band flera miljoner gånger om av de mer seriösa åkarna på både Sverige och internationell nivå. Sen finns det förstås tusen snötyper, men genom att publicera fakta för några stycken ökar ju trovärdigheten för ens produkter.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte tro att skidtillverkare och landslag är så intresserade av att dela med sig av resultaten till konkurenterna.

 

En annan aspekt är förstås att ett test är giltigt för det enskilda skidparet och att det inte verkar vara så lätt att mäta sig till guldparen. Det är väl därför landslagen testar sig genom hundratals skidor. Det vore ju oneklihen lättare om man kunde plocka ut rätt par direkt från fabriken. Det tror jag till och med landslagstestarna skulle föredra.

 

Å andra sidan tror jag nog att man skulle hitta en del statistiska samband om man hade tillgång till alla dessa test och mätdata, men den typen av analyser borde väl tillverkarna och de större landslagen redan ha försökt sig på?

Link to comment
Share on other sites

Om man åker långlopp är det fortfarande 1 mm rakt som gäller för stålsicklade skidor?

 

Om man åker långlopp på varmare före med HF är det fortfarande 1 mm RAK som gäller för stålsicklade skidor?

 

Köpte swix stålsickel idag o imorgon blir det köpa en riller. Swix har riller med 0,5 V men det jag undrar är om det är bra till det man åker oftast dvs runt 0 strecket långlopp klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Åkte Ulricehamnloppet med Swix Sickel, utan glidvalla. Vet inte om jag hade bra glid. Ska prova Västgötaloppet också, men med HF Glidvall och Rex 1 mm Riller förutom slät sickel.

Swix sickel är till för att ta ner toppar på strukturer inte att ge struktur. Kuzmin eller Skimateria behöver du införskaffa :)
Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen så att Kuzmin eller Primaterias sicklar ska skilja sig så mycket mot en från Swix (eller är det en myt som de odlar själva för att motivera högt pris)? Swix sicklar lär också lämna någon slags struktur efter sig. Är det någon som kikat på hur ytorna skiljer sig med olika typer av sicklar och kan lägga upp lite bilder i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte exakt hur Kuzmin och Skimateria tillverkar sina sicklar men man i alla fall lära sig en del genom att titta på dom i ett bra mikroskop.

Jag har Kuzmin universal och plus (båda c.a. 3 -5 år gamla) och en Skimateria R/S cut och swix gamla traditionella ( plus en trave egenslipade från kutterstål )

Kuzmins sicklar ser ut att vara slipade med lite olika grov slipsten. Man kan tydligt se att eggen är rätt ojämn. Random structure antar jag är ett ur säljperspektiv mer användbart uttryck än grov ojämn egg vilket det som sagt ser ut att vara.

Men å andra sidan är det en ojämn egg som behövs för att ge en lagom oregelbunden struktur som visat sig gå ”bra” i normal - kallföre. (”bra” för att markera att jag håller mig utanför debatten hur bra )

Skimaterias namn ”Rough cut”  stämmer bra med det man ser i mikroskop. Eggen ser ut ungefär som på Kuzmins sicklar. Slipmönstret på sickelns plana ytor ser däremot lite annorluna ut jämfört med Kuzmins så dom verkar använda lite andra slipmetoder.

Skimateria Structure cut är något helt annorlunda. Här har man tagit fram en sickel med en mycket fin exakt regelbunden skärande egg som ger en väldefinierad linjär struktur. Jag tror den ligger på runt 0,4 mm mellan åsarna? Jag tycker själv att den är lite svårare att använda jämfört med dom andra sicklarna.

Alla sicklarna ovan är gjorda i HSS stål som håller skärpan länge.

Swix däremot (tror jag?) är gjord i enklare stål. Det gör att eggen slits fortare men att den också är enklare att slipa om

Vilket resultat man får när man sicklar med Swix beror helt på hur man slipar den. Jag ser inte varför man inte skulle kunna få liknande ”random structure” som man får med Kuzmin och Rcut om man lyckas slipa Swix lagom grovt.

Tyvärr är det inte helt lätt att ta bilder men jag skall göra ett försök.
 

Link to comment
Share on other sites

En "vanlig" sickel, det som Swix sannolikt säljer för att höja förbrukningen av glidvax, är en vanlig plåtbit med skarpa kanter. En Kuzmin eller motsvarande sickel har ett slipat skär med en viss "tandning" beroende på vilken struktur som ska uppnås. De senare "hyvlar" av mikrometervis av belaget medan en vanlig sickel skrapar ytan.

eller

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv kuzminsickeln.

Tycker inte att det skiljer så mkt på ovanstående filmer. Att säga att Kuzmin "hyvlar" tycker jag känns fel, den skär ju inte bort så som en hyvel. För mig är hyvla som man gör med en osthyvel eller hyvlar virke.

Klart är att det är lättare att sickla med Kuzmin, men det tror jag mest beror på att sickeln ffa är styvare(den böjer sig inte) och att den är vassare. Att få till en randomstruktur är väl inte så svårt på vilken sickel som helst, bara att slipa lite. Sen har ju dessutom väldigt många köpt en eller flera rillers...

Återigen så lägger många ner mkt tid på de sista få procenten, det väldigt mkt att hämta på andra områden och då menar jag inte skidan utan i den som står på skidan :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror risken med att använda ett skrovligt stålbleck som sickel är att du river upp mer mikrohår en i ett vasaloppsskägg. Funkar säkert att avverka material med men sen får man använda nåt bättre för slutgiltig struktur.

 

Jag lägger en hel del tid på sista procenten, till nästa lopp är fokus material, till nästa säsong är fokus fysik och teknik..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...