Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rillers till stålsicklat


huittan

Recommended Posts

Jag har provat med vanlig plåtsickel (nyinköpt av fabrikat Sandvik) och den tog ingenting på skidbelagen.

Jag trodde också att man kunde komma billigt undan med en vanlig sickel tills jag fick hem en kuzminsickel. Det är slipningen som är själva grejen och vore den enkel att få till utan speciell utrustning skulle vem som helst kunna slipa till en stålbit.

Nu finns flera alternativ men så vitt jag vet inte från swix.

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte tillföra något till diskussionen istället för att dryga dig? Förklara vad skillnaden blir i praktiken i stället.

Vad trevlig du verkar :) vad ör din adress så kan jag skicka en uttjänt kuzmin till dig, skicka pm.

Det är svårt att ha missat stålsickeltråden. Kuzmin och skimateria har en genomtänkt slipad egg som är gjord för att skära belag och ge en struktur. Swix är en plåtbit man skrapar valla eller repor med. :) hoppas du förstår

Link to comment
Share on other sites

Vad ska han med en uttjänt Kuzmin till?

Jag känner Artur och är ganska säker att han som jag har vallat sina egna skidor sen mitten 80-talet och att vi båda varit på relativt hög nationell nivå tävlingsmässigt (om det nu har någon betydelse)

Han frågar ju inte om Swix tillverkar en struktursickel, utan om det är någon större skillnad mellan Swix och ex Kuzmin.

Enligt tråden som kallep skapat så ser det ju inte ut att vara så stor skillnad...

Ditt svar är ju ganska typiskt för dagens forum. Någon har en fråga och svaret man får är en tillrättavisning om att man minsann ska förstå saker och ting.

(Mitt försök till att hålla vårat forum informativt och utan personangrepp.)

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte västgötaloppet Motion nu med "sicklade med swix stålsickel" skidor, HF Maraton glidvalla och 1mm Rak Riller.

Hade helt ok glid.

 

Kör förmodligen samma preparering i Vasaloppet. Sedan får man se, kanske provar man att skippa glidvalla och bara ha rillningen. Hinner inte träna med det innan Vasan iallafall. Inbillar mig att rillningen kan kompensera att jag inte har mönster från sicklingen men vad vet jag. Är vanlig motionär. Ska prova iallafall.

 

Vill ha en kombination av enkelhet och prisvärt :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...