Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulszoner vid tävling?


Mange86

Recommended Posts

Hej.

 

Jag brukar oftast lägga upp min träning efter pulszoner och jag älskar det konceptet. Nu ska jag åka min första tävling på söndag, 4 mil, och är lite nyfiken på hur ni lägger upp ett sånt lopp när det kommer till pulsen?

 

Är det fullt ös från start eller stegrar successivt eller hur tänker ni? Min första tanke har vart att gå första halvan i ett lugnare tempo och sen försöka pressa sista halvan i en högre zon. 

Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Jag brukar oftast lägga upp min träning efter pulszoner och jag älskar det konceptet. Nu ska jag åka min första tävling på söndag, 4 mil, och är lite nyfiken på hur ni lägger upp ett sånt lopp när det kommer till pulsen?

 

Är det fullt ös från start eller stegrar successivt eller hur tänker ni? Min första tanke har vart att gå första halvan i ett lugnare tempo och sen försöka pressa sista halvan i en högre zon. 

Det är väl smart att öppna lite lugnare och successivt öka tempot.

Men jag brukar inte stirra mig blint på pulsen under tävling, utan köra mer på känsla och försöka hänga med i rätt klungor. 

Link to comment
Share on other sites

Kortare tävlingar typ 40 km eller mindre så brukar jag nog försöka köra lugnare i början och sedan ligga någonstans strax under mjölksyratröskeln (dagsform). Längre tävlingar eller om jag är trött så kollar jag pulsen för att se var krampen börjar, den brukar komma runt 155 i puls (efter några timmar) så då far jag hålla mig under.

Men vid 40 km så är det ganska mycket "fullt ös", ingen sprint men "max", mycket är på känsla och försöka att hålla kolla på klungor som kebabsvarvare säger.

 

Jag brukar försöka hålla igen i början men starten rusar alltid och ska man inte tappa alltför mycket position så får man försöka hänga med en del.

Sedan tar jag dricka i kontrollerna förutom sista milen då jag försöker spara tid genom att inte stanna....

 

Pulsen någonstans 85-90% i snitt, oftast den högre delen av den procentsatsen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen.

 

Ska bli spännande att se hur kroppen reagerar. Tänkte ta min enduro-camelback med lite Vitargo i för att kunna sörpla på när jag känner behovet. Dålig idé om de lix har vätskekontroller längs vägen? Vet redan att magen gillar Vitargo så det känns som ett säkert kort. 

 

Har ni några andra generella tips för tävling? 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...