Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakning - baksida axel


fln213

Recommended Posts

Har genom åren noterat att jag mest får känningar/träningsvärk och trötthet i baksida axel vid dubbelstakning. Antar att det beror på att jag drar hela axelpartiet samt armarna bakåt efter stavträffen. Har alltid haft svårt att få kontakt med magen och har aldrig fått kramp i magen eller blivit påtagligt trött där.

 

Någon som har liknande känsla eller problem? Tycker kanske inte det spelar så jättestor roll eftersom jag ändå är en relativt staket starkare (kanske ffa uppför) - men skulle gärna få bukt med det och få bättre tryck i magen.

 

Tips, råd, tankar?

 

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade magtrycket när jag överdrev låsningen i armen initialt i stakrörelsen. Lås armarna genom hela draget först. 90 grader och bara använd rygg/mage. Sen släpp på mer och mer arm. Efter att ha testat runt så ett tag hittade jag rätt. Det krävs att man flyttar upp vikt. Kanske inte måste upp på tå, men ändå försöka få upp och fram kroppsvikten ordentligt. 

Link to comment
Share on other sites

Ett tips kan vara att tex ha en handske som man klämmer fast i armvecket och på så sätt låser armbågarna. Du blir då tvungen att använda magen för att kunna staka. Sen kan man gå vidare som LFN skriver.

Att komma "över "stavarna är också viktigt. Får du fram kroppsvikten så kommer hälarna automatiskt att lyfta lite från bindningen, du gör alltså inte ett aktivt hällyft.

Link to comment
Share on other sites

Jag har något som gör ont på baksida höger axel, från axelns rundning och över skulderbladet. Stretch typ polisgrepp känns i samma "muskel". Jag har även fått massage över skulderbladet där muskelinfästningen uppenbart blivit irriterad. En förtjockning eller förhårdnad som kan masseras ut med akut smärta under massage men sedan bättre ett tag. Stretchen hjälper en del också, kommer helt klart av stakträning. Lite osäker på varför enbart höger axel får problem men är rätt nöjd att det inte sprider sig. Jag stakar en till två gånger i veckan som maxbelastning.
Link to comment
Share on other sites

Jag har liknande, men för min del tror jag att jag har för svaga axlar när jag stakar uppför. Dvs jag orkar inte hålla emot med axlarna utan de hamnar upp mot öronen. Har precis tagit upp skidåkningen igen och upplever att det blir bättre för varje gång jag åker.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också problem ibland med att få med magen i stakningen, speciellt vid löst före. Förut bombade jag på för mycket tidigt i rörelsen från toppen och orkade inte hålla emot det vid träff med snö/mark. Då kompenserade min kropp det med att starta armarna för tidigt.

 

Nu försöker jag istället att inte accelerera för mycket innan träff med snö/mark, istället vara lugn och sedan dra med bålen mer distinct precis vid träff med snö/mark

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...