Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsmöjligheter i stockholm


mackan97

Recommended Posts

Då flickvännen har börjat plugga i stockholm blir det förmodligen så att jag flyttar ner över i vår, innan jag åker hem till Östersund igen lagomt till vintern. Men funderar lite över träningsmöjligheterna.. Som jag har förstått det finns det ingen rullskidbana? Letat runt lite i forumet och hittat några slingor/cykelvägar folk brukar köra, typ ekerö. Ingen lite mer kuperad runda? Eller någån fin backe att köra rullskidintervaller i?

 

Löpning blir ju inget problem, verkar finnas många fina rundor för det. Och Flottsbro verkar funka för att köra stavgång i? :)

Link to comment
Share on other sites

Här i Stockholm är det inte optimalt att bo om man gillar åka skidor, men välkommen ska du vara! Du har rätt, finns ingen rullskidbana var jag vet. Stavlöpning går att göra i Flottsbro eller Hammarbybacken men det blir ju inte direkt någon lång backe. Jag är också intresserad av lämplig backe att köra rullskidintervaller i. Löpning går bra, går ju att springa i stort sett var som helst.  

Link to comment
Share on other sites

Beror ju lite på var du bor.

Skidor är väl tyvärr sisådär. Speciellt en vinter som denna. Finns några konstsnöspår. Rudan (Haninge), Ågesta (Farsta), Täby (Arninge), Stadion/Gärdet, Saltsjöbaden, Bålsta, och kanske någon jag glömt Ekerö??? Alla är väl korta och utan några backar.

 

Rullskidor går jag att åka lite överallt. Men förutom Ekerö så är södra vägen på Ingarö (där jag bor) populär (även för cyklister). Själv jobbar jag mycket just nu i Vaxholm, så jag försöker åka på Bogesund. Mellan Vaxholm och slottet är asfalten lite dålig. Finns faktiskt några backar. Målet är att börja försöka staka upp till Ellboda...

 

Har kompisar som sprungit uppför Hammarbybacken så många ggr att det blir ett Kebnekajse - så nog "räcker" väl den ;) Fanns ju i alla fall förr det där galna loppet när man sprang ett maraton upp och nerför Hammarbybacken. Har två klubbkompisar som vunnit...

 

Men om du vet var du ska bo så blir det ju lättare med tips. ;)

Link to comment
Share on other sites

fifaan, han hade ju inte haft en chans om det varit ngn cyklist e rs-åkare på vägen (e bil)

 

"lösningen" på det hela för ngra år sedan var ju att göra asfalten kass gm att lägg ut nå "rullgrus", som gjorde den mkt fina o klassiska cykelvägen nästan ocykelbar med racercykel. - jag kan tycka man borde ställa ut tillräcklig mängd kostaplar, men just det; polisen är ju avskaffad i Sverige idag...

 

för övrigt noterar jag att MCn gjorde ganska kassa spårval i kurvorna, hade kunna kört betydligt snabbare...

Link to comment
Share on other sites

Centralt i Stockholm kan man köra rullskidor runt Stora Skuggan/Universitet. Typ fyra backar runt 10 m höjd på ett varv på runt halvmilen. På Lidingö finns flera alternativ för längre rullskidträning. Bl a förbi Ekholmsnäsbacken, där man kan träna backe om man vill. För östra innerstaden går det utmärkt att åka rullskidor över Lidingöbron och sedan fortsätta utåt mot Elfvik eller runt hela södra Lidingö

Link to comment
Share on other sites

Bogesund har ju tagits över av MC-dårar som drar på i 200 blås. Jag skulle inte vilja riskera att bli påkörd av en sådan.

Vägen brukar vara som testbana för allt möjligt, lyxbilar mm. Blev omåkt av en porsche 918 spyder i somras, och jag tror inte det var Zlatan som var på besök i huvudstaden...

Men nästan värre är långtradarna med extrasläp lastade med sten. Kör säkert i 90 blås på den smala 70-vägen de också. Välte en vid Sundby i somras. Finns ju lite gravljus och blommor på sina håll. Om det är motorcyklister som självsanerar sig orkar jag inte fälla tårar, men synd på cyklister och rullskidåkare ;). Även barn som rider är lite synd om de faller offer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...