Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Då var det dags för nästa Triac siffra 3.0


strom

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Någon som har hört något pris på 3.0? Eller om de kommer att ersätta 2.5?

Är i färd med å köpa lite längre stavar till fristl. Finns Triac 2.5 för ca 2500:-. Men eftersom det inte är då långt kvar på säsongen (jag har ju fortfarande stavar med motsvarande stavlängd jag har använt sen jag börs åka skate) tvekar jag, just med tanke på att 3.0 har släppts.

Givetvis är 2.5 mer "än bra nog", men om 3.0 ersätter 2.5 rakt av, eller kommer att säljas till liknande pris, finns det ingen anledning att köpa en "sämre" stav för samma pris.

Link to comment
Share on other sites

”Resultatet är den nya kraftöverföringen mellan handtag och rör och det är inte bara utveckling, utan en revolution säger produktchef Svein Pedersen. citerat från längd.se

 

Är det någon som utifrån bilden pålängd.se http://www.langd.se/produktnytt-swix-triac-3-0.5964960-86106.html kan förklara vad denna revolution skulle bestå i jämfört med tidigare modeller? Att staven slutar direkt ovanför remmen kanske sparar lite vikt men hur skulle det påverka kraftöverföringen?

 

/Mats

 

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så att de menar att fästpunkten för remmen är flyttad (samt vinkel på remmen), så att kraften när man gör ett naturligt stavtag lättare går bakåt och inte ner i backen? Lite samma princip som de där krokiga stavarna som dök upp för några år sen, fast här har man satt vinkeln redan uppe i handtaget.

 

Personligen tycker jag det verkar vara snicke-snack för att kunna ta mer betalt. Det enda man kan vara säker på är att de går av lättare än "kex" som Sundby uttrycker det.

Link to comment
Share on other sites

Det de mener er at handtag/rem inte har friksjonslås for remmen. Den samme løsningen er på KV+ og Leki, non-stretch. Altså ingen revolusjon. Samt at de har nå endelig laget et kortere handtag uten en kjempetopp som Swix hadd før for bedre "feeling" slik KV+ og OW har. Forstatt synes jeg OW-handtaget har en god løsning der remfestet sitter litt inn mot senter av staven, så tommel/pekefinger får bedre tag og inte glider nedåt.

Link to comment
Share on other sites

Har sett staven i glassmonter på Blåswixbutikken, og jeg tror man vil merke mer på pendelen sammenlignet med den nye håndtak+stropp kombinasjonen, mot triac 2.5. For de har nemlig ingen lakkering på nedre halvdel av staven (+ aluminiumspigg) som jeg vil tro bidrar til at de føles lettere å føre (pendel).

 

Har egentlig undret meg på hvorfor stavprodusentene har brukt så mye lakk på stavene tidligere, helt til One Way kom med SLG 10 hvor bare skriften er lakk. Jeg skrapte bort all lakken på Triac 2.0 for noen år siden, men mulig jeg gikk på for hardt og tok noe av karbonen, for en stav knakk når jeg dro til i en bakke. Husker ikke hvor mange gram vektsparing det var, muligens oppimot 10 gram totalt. 

Link to comment
Share on other sites

10 g per stav är viktskillnaden mellan CT1 och Triac 2.5 i längden 160. Jag vägde mina idag.

Skillnaden är ännu större mot Triac 3.0

Vägde mina 3.0 150 cm ochdom vägde 136 gram, Triac 2.5 i samma längd väger 156 gram. Och det är tydlig skillnad när man har stavarna i händerna.

Link to comment
Share on other sites

Her er forøvrig dokumentet hvor jeg fant utsalgspris(/veiledende pris/MSRP) i dollar. Wholesale er innkjøpspris til forhandler. Dokumentet gjelder for USA.

 

Kan også se Swix sine tre fatbiker laget i samarbeid med Hard Rocx her.

 

Alternativ link https://www.docdroid.net/jERhDIJ/swix-hardgoods-pricing-skinrd.pdf.html

 

Swix-Hardgoods-Pricing.pdf

Swix-Hardgoods-Pricing.pdf

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...