Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidhållare som de har i intervjuerna efter världscuplopp


joakimr

Recommended Posts

Letar efter skidhållare där skidorna sitter fast mot varandra på skidornas sida, alltså så man ser ovansidan och undersidan så skidorna samtidigt. Det är precis som åkarna har när de står i intervjuer efter loppet. Lite flummigt kanske, men undrar bara om någon vet var man kan få tag på dessa.
Link to comment
Share on other sites

Såg roligt ut i Falun när Heidi efter skejten stod med ett par 2.10 långa madshus i intervjuerna. Det är reklam och ett måste det förstår man ju, men visst ser det löjligt ut. Men höjden tog ändå Hellner när han envisades med att vifta med en Redbull efter varje race. Det tramset är borta nu.
Link to comment
Share on other sites

Såg roligt ut i Falun när Heidi efter skejten stod med ett par 2.10 långa madshus i intervjuerna. Det är reklam och ett måste det förstår man ju, men visst ser det löjligt ut. Men höjden tog ändå Hellner när han envisades med att vifta med en Redbull efter varje race. Det tramset är borta nu.

Damerna tenderar ju att ha 180 cm långa stavar också vid intervjutillfällena och Martin Johnsrud Sundsby (liksom Johaug på sin tid) syns ju aldrig utan en vattenflaska med norskt mineralvatten med etiketten vänd mot kameran när han intervjuas just efter att ha tagit en symbolisk klunk vatten.

Link to comment
Share on other sites

Du kan väl tillverka egna. Har inte gjort det själv men borde ju gå att göra följande:

 

Ta 4 st vanliga som man får billigt/gratis ibland. Typ sådana här:

http://northsport.se/PICTURE/Bild4_LcdvEL.PNG

 

Sprätta bort ena sidan på varje hållare. Sök fram ett liknande material som det vita och klipp till en storlek motsvarande två hållare bredvid varandra.

 

Alternativ1. Limma båda hållarna på materialet. Det vita neråt mot materialet.

Alternativ2. Använd i stället de tygbitar du sprättade bort. Sy fast dem på det nya materialet bredvid varandra.

 

Gör en till. Sätt ihop skidorna lika snyggt som VC åkarna på TV. Klart!

Link to comment
Share on other sites

Såg roligt ut i Falun när Heidi efter skejten stod med ett par 2.10 långa madshus i intervjuerna. Det är reklam och ett måste det förstår man ju, men visst ser det löjligt ut. ....

Jag tycker det är mycket roligare när de står med sina egna skidor när de intervjuas. Lite märkning gör det mer realistiskt.

 

Nån som vet varför man har visningsskidor? Bara för snygghetsfaktorn eller ska tävlingsskidorna i i vallabussen? Lättare o begripa om man kört klister iofs...

Link to comment
Share on other sites

Att det handlar om sponsring är ju ganska givet, frågan är varför dom använder sig av speciella visningsskidor och inte paret dom tävlade på? Som någon innan skrev så är det ju alltid kul att se alla individuella märkningar på skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det är så lyckat att traska omkring med guldparen och låta belagen gnuggas eller vara nere i gruset i intervjuzonerna, och kanske spilla Isklar eller Redbull på glidytorna. Dock kan man tycka att det vore lite mer taktiskt att ge åkarna likvärdiga skidor som de åker på i längd och åkstil.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det är så lyckat att traska omkring med guldparen och låta belagen gnuggas eller vara nere i gruset i intervjuzonerna, och kanske spilla Isklar eller Redbull på glidytorna. Dock kan man tycka att det vore lite mer taktiskt att ge åkarna likvärdiga skidor som de åker på i längd och åkstil.

Tror dom byter stavar / skidor så namnet / loggan blir i höjd med ansiktet.

Link to comment
Share on other sites

Och Kalla känns nästan aldrig naturlig när hon ska visa upp sitt handskmärke med fyra fingrar på vardera hand.

Ah just det ja! Det har jag faktiskt tänkt på fast inte kopplat ihop det med handskarna :)

Skidsporten har ju inte publikintäkter på samma sätt som tex fotbollen har så man är ju extremt beroende av sponsorer såklart. Själv tycker jag det ser urlöjligt ut med detta viftande. Sundby låtsas dricker Isklar och Heidi får backhopparskidor med stor Madshuslogga så fort en kamera är i närheten.

 

Men sen gillar jag ju längdåkning på sixtens tid iofs :)

Link to comment
Share on other sites

Lite märklig med all denna reklam i Tv-sporten med tanke på att när SVT visar t. ex den Norska Succéserien Skam så suddar man all reklam. Det var ett inslag om det i P1 och i den serien handlar det inte ens om produktplacering. Det är manusförfattaren som är väldigt noga med att dom olika rollerna ska se rätt ut och då även när det gäller kläder och annat. Ett exempel var när någon hade en Apple dator medan kompisen hade en PC vilket för den insatte säger en del om identiteten. Även om jag tycker det är tråkigt så handlar det ju idag väldigt mycket om att se rätt ut till det yttre utifrån vem man vill framstå som. Detta missar de svenska följarna av Skam medan man i Norge visar alla produktmärken. Sporten däremot översvämmas av reklam. Lite inkonsekvent kan man tycka.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar likt Vasa det praktiska med att ha skidorna så. Risk för att skada belaget måste vara betydligt större än med vanliga hållare. Så frågan till trådskaparen är - varför?

 

Förr åkte jag ofta rullskidor till jobb och buss hem. Då var det bra att ha rullskidorna parallellt och lätt att bära. Brukade ha med en grov ståltråd (en plastad spänntråd till stängsel av aluminium tror jag. ). Den var böjd som en hästsko fast med "rak botten" där man fäste rullskidorna i bindningarna. Tråden kostade väl 50 öre i matrial och vägde nästan ingenting och det var mycket lättare att bära rullskidorna så, samtidigt som man skulle få med sig stavar och andra grejer.

 

Till skidor kanske bara en rak liten sådan al-tråd i bindningsrna ( eller en lång rak spik eller 4 mm's bult) och sedan två gummisnoddar skulle vara mitt tips. Men var försiktig med belaget i så fall ;). Men återigen - varför?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...