Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kommer någon att vinna Vasaloppet med fäste igen?


JW

Recommended Posts

Hur ser ni på möjligheten att någon inom överskådlig tid vinner Vasaloppet med fästvalla igen?

 

Vidare, vilket/vilka av långloppen i ski classics är "svårast" att vinna med stakning? (eller: "lättast" att vinna med fäste?) Ett starkt kuperat lopp där vädret för dagen innebär löst stavfäste?

Link to comment
Share on other sites

Det kan väl bara hända om stavfästet försämras tillräckligt?

Stakstyrkan tilltar nog bara med utvecklad träning, slutet är nog inte nått på stakstyrkan inte heller i spårpreparering så det lär öka snarare än minska i fördel att vara stark i stakning.

 

Så vi får väl hoppas, det är lite underdog känsla i att vinna Vasaloppet med fästvalla idag :).

Link to comment
Share on other sites

Hej! Trevligt med era svar!

 

Thorrez: intressant iakttagelse angående kärva förhållanden och Rotcheva!

 

MikaelBerglund: också intressant information! Ja, nu när jag tittar på banprofilen för Birken så ser den väldigt tuff ut. Och ja, om det inte går att skapa en ordentlig lucka ens under den första stigningen på över 500 hm, då förstår jag att det är oerhört svårt att dra så pass mycket fördel av sitt fäste att man klarar att hålla hela vägen in i mål.

 

Nu fungerade ju inte TV-sändningen vid Kaiser Maximilan Lauf, men som jag förstod det på kommentatorerna så hade Lukas Bauer gått ifrån och låg i ensam ledning ett tag? Lite oklart eftersom det inte fanns några bilder, men det kanske var en kombination av 1) vädret, 2) att stakklungan tillät honom att gå iväg eftersom ingen vill ödsla energi på ett ligga först i nysnön och att de vet med sig att de åker ikapp när det väl blir körning..

 

Slutsats(?): Så, bästa chansen för oss som drömmer om att någon gång vinna något prestigefullt långlopp med fästvalla, får alltså sikta in oss på ett lopp som förhoppningsvis kan erbjuda kärva snöförhållanden? :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...