Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Visma Ski Classics lanserar knsneutral ranking!

Vasaloppsnyhet infr 2020: Medalj till alla!

Viktor Thorn kmpar sig tillbaka efter tv ryggoperationer

Ebba Andersson r redo fr ssongsstarten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Kaffe eller annan uppåt drink innan start långlopp


  • Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

#21
småland78

småland78

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Jag syftade på koffeinens *andra än upppiggande* effekter. De anses i dag vara större och mer nyttiga för en uthållighetsidrottare, bl.a. högre fettförbränning i ett långlopp.

 

Den uppiggande effekten tog jag up senare i mitt svar och då talar vi just om 15 minuter eller t.o.m. kortare tid.

 

Ah ok missade det ursäkta, Vill inte vara dryg nu men effekten av koffein är inte att den är upppiggande.

Det nu det börjar bli intressant, koffein lurar en del av hjärnan att du är pigg fast inte alltid är det.

Om vi går off-topic och går in på ämnet återhämtning, hur använder vin koffein? Och vad är syftet.

 

Koffein vid fel tillfälle kan ställa till exempelvis sent på kvällen kan störa sömnen, det vet alla.

Överkonsumtion kan köra igång höga kortisolnivåer i kroppen, höga kortisolnivåer är förknippat med muskelnedbrytning.

Kortisol och insulin ska ligga i balans, inte för mycket av det ena eller det andra. Jag har mest pysslat med styrketräning i mitt liv, och jag har märkt skillnad i hur svårt det är och bygga muskler om jag dricker för mycket kaffe. Dessutom vikten av och ha ett utvilat nervsystem, det är otroligt viktigt för bli stark och prestera när det väl gäller. Men det är andra faktorer som påverkar också. Vi har fanatiska personliga tränare i vår lilla stad som även pratar om hur viktigt det är med total mörker när man ska sova. Själv körde jag med filter på mobilen ett tag, den slog över till svartvitt vid 19:00 på kvällen. Jag tyckte jag sov djupare och flög upp utvilad 04:15 till morgonträningen vissa dagar och hade bra tryck i träningen. Men där emot gick jag emot de inbitna nördarnas rekommendation om inte inta kaffe den första vakna timmen när kortisol ligger som högst. Jag tycker kaffe är en bra boost om man ska morgonträna .. Vill man veta mer om optimera nervsystemet så kan man googla det parasympatiska nervsystemet och det sympatiska. Jag kan garantera ännu mer förvirring.   :)

Själv har jag under många år undrat varför man drog kaffe och socker i slutet på vasaloppet, vet ej om man fortfarande gör det?  Det svar jag fått är att det var Dählie som började laborera med det där, att koffeinet som tas upp så snabbt även får sockret att gå ut snabbare som glycogen i muskler. .Om det är så låter jag vara osagt, men låter logiskt. .  Det finns mycket bra med kaffe men en del dåliga effekter vid överkonsumtion. .Ligger man och svettas om nätterna ska man nog sänka konsumtionen eller muskelryckningar..  Sedan påstår dom fanatiska att det bromsar upptaget av kreatin och järn, men det är om det intas samtidigt. . Lite offtopic, men jag gillar och nörda ner mig i saker. Näringslära och träning, det har vart ett kärt ämne i många år. .Sedan vad som är rätt eller fel, det är en annan sak. Men den som är mest utvilad, det är nog den som står högst upp på pallen om man ska jämföra 2 jämbördiga atleter. Det tror jag stenhårt på.



#22
LillaGubben

LillaGubben

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 301 inlägg

Med risk för huvudvärk och allmän melankoli.,, :D

Det är lätt att undvika huvudvärken genom små mängder koffein som en liten kopp te istället för kaffe. Går man cold turkey så kan det vara riktigt jobbigt. För de flesta andra droger gäller att man måste minska dosen gradvis för att undgå abstinens. Så är det inte med kaffe, i alla fall inte vad gäller huvudvärken. Trött kan man nog bli.






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar