Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilket klister kring noll och lätt snöfall


Nobbe

Recommended Posts

Hej

 

Vilket klister ska jag välja?  

 

Förutsättningar: 40 km med en del höjdmeter. Längre period av kyla, men för dagen stigande temp till noll, mulet och fuktigt. Huvudsakligen konstsnö ev ett lätt snöfall under senare delen av loppet. 

 

I vallaboxen finns bla Wide, Universial VM, Rossa, Violett och olika grundklister.

 

Vilket ger minst risk för ifrysning? Wide ensamt, Violett ensamt, eller blanda dessa två+ ev täcka med lila HF burk?

Link to comment
Share on other sites

Det blev ett rent vallaföre. 30 min innan start frågade jag vallarna och rek. var burk. Min magkänsla sa klister/klistertäckning med regn/snö som hängde i luften. Tyvärr så gick jag på experttipsen med burk och hade noll fäste :unsure: det blev ett rent klisterföre då nysnön föll som regn. En bra kompromiss hade nog varit klistertäckning. Lärdomen är att gå på magkänsla och ta konsekvenserna därefter. Helst valla upp 1 par av varje om man har den möjligheten.

Link to comment
Share on other sites

I söndags åkte jag ett lopp på konstsnö med iblandning av nysnö, dock frös det till någon tim på natten. Före och under loppet snöade det lätt. Jag hade vallat två par skidor: en med klister med Start violett som grund och sen Start Wide. Skidorna fick ligga någon tim i rumstemp med vallan uppåt så att klistret flöt ut. De andra skidorna hade jag burk grund + Skigo orange + 2 lager Rode Gialla.

Jag valde klisterskidorna, som både gled bättre och hade bett, de burkvallade gled sämre och ngt sämre fäste. Hade även ruggade skidor med i reserv, men testade aldrig då det var för lite nysnö.

Link to comment
Share on other sites

Nu för tiden så blir det garanterat blanka skidor vid nysnö och nollföre, eftersom det är ett lotteri med fästvalla då.

Kan vara klister vid start, och kommer man upp några höjdmeter så är det burk som gäller.

Ruggat kan vara ett bra alternativ, om det är fallande nysnö. Eller skin-skidor...

Link to comment
Share on other sites

I söndags åkte jag ett lopp på konstsnö med iblandning av nysnö, dock frös det till någon tim på natten. Före och under loppet snöade det lätt. Jag hade vallat två par skidor: en med klister med Start violett som grund och sen Start Wide. Skidorna fick ligga någon tim i rumstemp med vallan uppåt så att klistret flöt ut. De andra skidorna hade jag burk grund + Skigo orange + 2 lager Rode Gialla.

Jag valde klisterskidorna, som både gled bättre och hade bett, de burkvallade gled sämre och ngt sämre fäste. Hade även ruggade skidor med i reserv, men testade aldrig då det var för lite nysnö.

Min lilla erfarenhet är att rädslan för klister är ofta obefogad. Ofta söker man den optimala lösningen i ändarna av problemet och ändras förutsättningarna så blir det helt fel . Men i varierande förhållanden kanske man måste kompromissa med både fäste och glid på devisen "hellre nästan rätt än helt fel" 

Link to comment
Share on other sites

Det låter som föret och vädret som var under Södra berget runt i söndags. Jag åkte det loppet på ruggade skidor och det funkade perfekt. I alla fall med fästet. Hade bra fäste hela loppet. Antagligen tappade jag en del glid, men det var skönt att kunna använda benen i uppförsbackarna.

Link to comment
Share on other sites

En stor fördel är om man kan lägga på klister hemma i rumstemperatur, men det kan vara lite av ett lotteri, då man inte vet hur spåret och snön ser ut på startplatsen. På de flesta ställen finns vallabodar, men inför ett lopp är det ofta många som vill valla och då kan man få köa och sen när man vallar är det risk att man stressar och inte gör det ordentligt. Ett alternativ är om det finns tillgång till el och grenuttag är att använda vallajärnet för att jämna ut klistret, gasolvärmningen har mer eller mindre försvunnit nuförtiden.

Link to comment
Share on other sites

I söndags åkte jag ett lopp på konstsnö med iblandning av nysnö, dock frös det till någon tim på natten. Före och under loppet snöade det lätt. Jag hade vallat två par skidor: en med klister med Start violett som grund och sen Start Wide. Skidorna fick ligga någon tim i rumstemp med vallan uppåt så att klistret flöt ut. De andra skidorna hade jag burk grund + Skigo orange + 2 lager Rode Gialla.

Jag valde klisterskidorna, som både gled bättre och hade bett, de burkvallade gled sämre och ngt sämre fäste. Hade även ruggade skidor med i reserv, men testade aldrig då det var för lite nysnö.

Låter som att du åkte Ulricehamnsloppet samma som jag :)

Link to comment
Share on other sites

Det låter som föret och vädret som var under Södra berget runt i söndags. Jag åkte det loppet på ruggade skidor och det funkade perfekt. I alla fall med fästet. Hade bra fäste hela loppet. Antagligen tappade jag en del glid, men det var skönt att kunna använda benen i uppförsbackarna.

Japp Södra var det. Lessnade och bröt efter ett varv...mot mina principer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...