skogsvakt Posted February 4, 2017 Report Share Posted February 4, 2017 Är det redan 1 april? Tony "troddemåletvarievertsberg" bloggar idag omny bindning som är elektrisk från våra norska venner. Är dom desperata? Nån som vet mer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted February 4, 2017 Report Share Posted February 4, 2017 Ihop med skinnskidorna som nog på sikt tar över marknaden för fästesskidor är det bra att kunna justera bindningarna under färd. Men frågan är varför man ska flytta bindningen i längsled? Egentligen skulle man vilja ha ett justerbart spann, alltså att man med en ratt (eller elektriskt med en tumratt på stavarna) kunde styva till skidorna för bättre släpp eller göra att de fäste bättre. Men tror att det enligt FIS reglemente inte är tillåtet. Kanske vore det effektivare för den klassiska åkningens bevarande att de justerade reglerna för hur en skida är tillåten att vara konstruerad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nalle Puh Posted February 4, 2017 Report Share Posted February 4, 2017 Elektriskt justerbara spann kan ju ge en ny dimension. Jag kan se framför mig spannet sjunka ihop när batterierna tar slut i Oxberg.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 4, 2017 Report Share Posted February 4, 2017 Jag skulle vilja ha en justeringsmöjlighet i sidled på bindningen för att kompensera felställningar i fötterna. Jag har gjort mindre justeringar vid skruvmontering, men det går inte med NIS-bindning. Fö tror jag inte på att Rottefella kommer med någon nyhet på NIS-konceptet, man har nog fullt upp med att försöka komma ur den situation som Turnamec-konceptet försatt dem i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
senmathal Posted February 4, 2017 Report Share Posted February 4, 2017 Misstänkt terrorist stoppad i Vasaloppet. Bombälte visade sig dock vara batteribälte och åkaren kunde fortsätta färden mot Mora. /Mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted February 4, 2017 Author Report Share Posted February 4, 2017 Led 10 åkare stoppad. Misstänkt bombälte visade sig vara bilring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted February 4, 2017 Report Share Posted February 4, 2017 Större bild här: https://www.flickr.com/photos/skinord/32667354136/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 4, 2017 Report Share Posted February 4, 2017 Hur mycket kan man förändra glid resp fäste med att flytta bindningen under pågående åkning - känns som uppfinningen har marginell betydelse. Sen är det frågan om hur många som väljer Rottefella, om NIS bara finns på Madshus samt något märke till ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Undrar hur man kommer runt denna regel i och med att elmotorn för att dra bindningen fram och tillbaka? Den lär kräva batterier även om de inte används för framdrift, dock till mekanisk hjälp för att ge bättre fäste eller glid. ""n/ Övrig utrustning Ingen övrig utrustning är tillåten - som t ex främmande kraft (värmeelement, kemiska ackumulatorer, batterier, mekanisk hjälp o dyl).""Sidan 144:http://www.skidor.com/globalassets/langdakning/dokument/tavlingarrangemang/regler/2016/tavlingsregler-langdakning-2016_nov.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
artur Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Tänk vad praktiskt att inför spurten flytta fram bindningen nån cm...;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frazzi Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Tänk vad praktiskt att inför spurten flytta fram bindningen nån cm... ;)Ja precis då man sträcker fram benet över mållinjen trycker man på knappen och bindningen åker fram. VM guld! Link to comment Share on other sites More sharing options...
snabber Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Nog händer det att man får krysta ibland men tack och lov sällan så där hårt :)Elmojängen kanske mest bör ses som ett jippo för att skapa uppmärksamhet inför lanseringen av den riktiga produkten, den manuellt flyttbara bindningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Nog händer det att man får krysta ibland men tack och lov sällan så där hårt :) Elmojängen kanske mest bör ses som ett jippo för att skapa uppmärksamhet inför lanseringen av den riktiga produkten, den manuellt flyttbara bindningen.Men den finns ju redan både manuellt på lösa skidor och under färd. Skillnaden är väl att man skulle slippa hålla på att mixtra vid flyttning under färd och därmed inte tappa fart.Men jag har fortfarande svårt att se varför denna uppfinning skulle komma ut på marknaden, nu när man har Turnamic-problemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlöparen Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Men den finns ju redan både manuellt på lösa skidor och under färd. Skillnaden är väl att man skulle slippa hålla på att mixtra vid flyttning under färd och därmed inte tappa fart.Men jag har fortfarande svårt att se varför denna uppfinning skulle komma ut på marknaden, nu när man har Turnamic-problemet.Det enda sättet att komma runt Turnamic är ju att göra något som är bättre, eller hur menar du att de ska komma runt det problemet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
snabber Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Men den finns ju redan både manuellt på lösa skidor och under färd. Skillnaden är väl att man skulle slippa hålla på att mixtra vid flyttning under färd och därmed inte tappa fart.Men jag har fortfarande svårt att se varför denna uppfinning skulle komma ut på marknaden, nu när man har Turnamic-problemet. I nedanstående artikel finns den nya manuellt flyttbara bindningen. Den riktiga produkten :) För övrigt så undrar jag om inte det där norska företaget med elektronisk rullskidbroms är inblandat i mackapären. Den bär ju flera av deras kännetecken som fjärrkontroll i handtaget, motor och batteri på skidorna, och hopplösa marknadsutsikter. http://www.langd.se/?id=5958265&cat=86106 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Tänker off topic: det kanske skulle löna sig att ta tio sekunder i Hökberg för att flytta bak bindningen på NIS-platten några cm för optimalt glid när det ändå inte finns några backar kvar att diagonala uppför ... nån som gör så? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Det enda sättet att komma runt Turnamic är ju att göra något som är bättre, eller hur menar du att de ska komma runt det problemet?Men om det bara finns NIS-platta på Madshus samt något märke till, så är det inte så stor marknad att satsa på, när Turnamic har tagit merparten av marknaden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JW Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Tänker off topic: det kanske skulle löna sig att ta tio sekunder i Hökberg för att flytta bak bindningen på NIS-platten några cm för optimalt glid när det ändå inte finns några backar kvar att diagonala uppför ... nån som gör så?Jag överväger att göra det! Återstår väl nästan 2 mil efter Hökberg, så de där sekunderna borde man kunna åka ikapp. Ett annat alternativ (för oss som kör skintec) är väl att helt plocka av stighuden? Borde resultera i ännu bättre glid va? :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlöparen Posted February 6, 2017 Report Share Posted February 6, 2017 Men om det bara finns NIS-platta på Madshus samt något märke till, så är det inte så stor marknad att satsa på, när Turnamic har tagit merparten av marknaden.Alternativet är ju att ge upp och dö, eller så försöker man göra något som är så bra att man väljer bindning före skida?? Det är väl iaf så Rottefella tänker:"I dag lanserer Rottefella en elektrisk binding som de mener er like revolusjonerende som giret var for sykkelen. Håpet er at det skal redde omsetningen." Nu är jag ju rätt tveksam till kombinationen av elektronik, batterier, vinter och snö men tanken att man skulle kunna flytta tyngdpunkten beroende om det är platt eller uppför är intressant, nu är det väl den manuella varianten som är huvudprodukten. Det står att bindingen är mkt lämplig till skinskidor, hade ju vart fint att via en lätt manöver öka eller minska fäste resp/glid funkar det på riktigt tror jag det kan ta marknadsandelar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted February 7, 2017 Report Share Posted February 7, 2017 Men att säga att marknaden är liten är ju lite konstigt. Av stora fabrikat är det Madshus och Peltonen som har NIS-platta nästa år. Men glöm inte att det finns hur många som helst Fischer och Rossignol på marknaden sen tidigare. Man byter trots allt ut många bindningar på äldre skidor. Så enligt mig är marknaden för Rottefella hur stor som helst Link to comment Share on other sites More sharing options...
snabber Posted February 7, 2017 Report Share Posted February 7, 2017 Men att säga att marknaden är liten är ju lite konstigt. Av stora fabrikat är det Madshus och Peltonen som har NIS-platta nästa år. Men glöm inte att det finns hur många som helst Fischer och Rossignol på marknaden sen tidigare. Man byter trots allt ut många bindningar på äldre skidor. Så enligt mig är marknaden för Rottefella hur stor som helstDu har kanske rätt. För mig gör den manuella bindingen i alla fall att Peltonen nu är första alternativ till nästa skidpar. Möjlighet att snabbt ändra spannet mellan stakpartier och kuperade bitar samt egen erfarenhet av att Peltonen har jämna spann som håller bra över tid är anledningarna. Om bindningen inte blir något rackel vill säga. SNS Profil-kvaltitet och det är avgjort :) F.ö. så måste väl skidtillvekrarna snart börja söka nya spannkonstruktioner anpassade för flyttbara bidningar så att skidan blir än mer stakvänlig med fäste. Det är ju betydligt enkare att få till den egenskapen med en variabel som flyttbar tyngdpunkt i ekvationen. Detta kan betyda tillbakagång för "blanke ski" om nu inte framtidens alla lopp går på myrar eller i nedförsbacke som årets Marcia Longa vill säga :) Smider Madhus och Peltonen nu medans järnet är varmt så kan de kapa till sig stora marknadsandelar innan de andra ens regerat. För jag antar att flyttbar-i-farten på det viset som Rottefella nu har är något de andra bindingsystemen måste gå runt ganska ordentligt för att inte riskera patentintrång, så pass att det blir väldigt svårt att komma med nåt (?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted April 1, 2017 Report Share Posted April 1, 2017 Artikel om den elektriska bindningen och tävlingar:http://www.dagbladet.no/sport/skirevolusjon-vekker-oppsikt-kan-tillate-motorisert-skiutstyr-i-verdenscupen/67448103 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted April 3, 2017 Report Share Posted April 3, 2017 Artikel om den elektriska bindningen och tävlingar:http://www.dagbladet.no/sport/skirevolusjon-vekker-oppsikt-kan-tillate-motorisert-skiutstyr-i-verdenscupen/67448103Undrar om det blir ett hjälpmedel att bevara den klassiska stilen som några hoppas på ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.