Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny elektrisk bindning från Rottefella


skogsvakt

Recommended Posts

Ihop med skinnskidorna som nog på sikt tar över marknaden för fästesskidor är det bra att kunna justera bindningarna under färd.

 

Men frågan är varför man ska flytta bindningen i längsled? Egentligen skulle man vilja ha ett justerbart spann, alltså att man med en ratt (eller elektriskt med en tumratt på stavarna) kunde styva till skidorna för bättre släpp eller göra att de fäste bättre. Men tror att det enligt FIS reglemente inte är tillåtet. Kanske vore det effektivare för den klassiska åkningens bevarande att de justerade reglerna för hur en skida är tillåten att vara konstruerad?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja ha en justeringsmöjlighet i sidled på bindningen för att kompensera felställningar i fötterna. Jag har gjort mindre justeringar vid skruvmontering, men det går inte med NIS-bindning.

 

Fö tror jag inte på att Rottefella kommer med någon nyhet på NIS-konceptet, man har nog fullt upp med att försöka komma ur den situation som Turnamec-konceptet försatt dem i.

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur man kommer runt denna regel i och med att elmotorn för att dra bindningen fram och tillbaka? Den lär kräva batterier även om de inte används för framdrift, dock till mekanisk hjälp för att ge bättre fäste eller glid.

 

""

n/ Övrig utrustning Ingen övrig utrustning är tillåten - som t ex främmande kraft (värmeelement, kemiska ackumulatorer, batterier, mekanisk hjälp o dyl).

""

Sidan 144:

http://www.skidor.com/globalassets/langdakning/dokument/tavlingarrangemang/regler/2016/tavlingsregler-langdakning-2016_nov.pdf

Link to comment
Share on other sites

Nog händer det att man får krysta ibland men tack och lov sällan så där hårt :)

 

Elmojängen kanske mest bör ses som ett jippo för att skapa uppmärksamhet inför lanseringen av den riktiga produkten, den manuellt flyttbara bindningen.

Men den finns ju redan både manuellt på lösa skidor och under färd. Skillnaden är väl att man skulle slippa hålla på att mixtra vid flyttning under färd och därmed inte tappa fart.

Men jag har fortfarande svårt att se varför denna uppfinning skulle komma ut på marknaden, nu när man har Turnamic-problemet.

Link to comment
Share on other sites

Men den finns ju redan både manuellt på lösa skidor och under färd. Skillnaden är väl att man skulle slippa hålla på att mixtra vid flyttning under färd och därmed inte tappa fart.

Men jag har fortfarande svårt att se varför denna uppfinning skulle komma ut på marknaden, nu när man har Turnamic-problemet.

Det enda sättet att komma runt Turnamic är ju att göra något som är bättre,  eller hur menar du att de ska komma runt det problemet?

Link to comment
Share on other sites

Men den finns ju redan både manuellt på lösa skidor och under färd. Skillnaden är väl att man skulle slippa hålla på att mixtra vid flyttning under färd och därmed inte tappa fart.

Men jag har fortfarande svårt att se varför denna uppfinning skulle komma ut på marknaden, nu när man har Turnamic-problemet.

 

I nedanstående artikel finns den nya manuellt flyttbara bindningen. Den riktiga produkten :) För övrigt så undrar jag om inte det där norska företaget med elektronisk rullskidbroms är inblandat i mackapären. Den bär ju flera av deras kännetecken som fjärrkontroll i handtaget, motor och batteri på skidorna, och hopplösa marknadsutsikter.

 

http://www.langd.se/?id=5958265&cat=86106

Link to comment
Share on other sites

Tänker off topic: det kanske skulle löna sig att ta tio sekunder i Hökberg för att flytta bak bindningen på NIS-platten några cm för optimalt glid när det ändå inte finns några backar kvar att diagonala uppför ... nån som gör så?

Link to comment
Share on other sites

Det enda sättet att komma runt Turnamic är ju att göra något som är bättre,  eller hur menar du att de ska komma runt det problemet?

Men om det bara finns NIS-platta på Madshus samt något märke till, så är det inte så stor marknad att satsa på, när Turnamic har tagit merparten av marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Tänker off topic: det kanske skulle löna sig att ta tio sekunder i Hökberg för att flytta bak bindningen på NIS-platten några cm för optimalt glid när det ändå inte finns några backar kvar att diagonala uppför ... nån som gör så?

Jag överväger att göra det! Återstår väl nästan 2 mil efter Hökberg, så de där sekunderna borde man kunna åka ikapp. Ett annat alternativ (för oss som kör skintec) är väl att helt plocka av stighuden? Borde resultera i ännu bättre glid va? :)

Link to comment
Share on other sites

Men om det bara finns NIS-platta på Madshus samt något märke till, så är det inte så stor marknad att satsa på, när Turnamic har tagit merparten av marknaden.

Alternativet är ju att ge upp och dö, eller så försöker man göra något som är så bra att man väljer bindning före skida??

 

Det är väl iaf så Rottefella tänker:

"I dag lanserer Rottefella en elektrisk binding som de mener er like revolusjonerende som giret var for sykkelen. Håpet er at det skal redde omsetningen."

 

Nu är jag ju rätt tveksam till kombinationen av elektronik, batterier, vinter och snö men tanken att man skulle kunna flytta tyngdpunkten beroende om det är platt eller uppför är intressant, nu är det väl den manuella varianten som är huvudprodukten. Det står att bindingen är mkt lämplig till skinskidor, hade ju vart fint att via en lätt manöver öka eller minska fäste resp/glid funkar det på riktigt tror jag det kan ta marknadsandelar.

Link to comment
Share on other sites

Men att säga att marknaden är liten är ju lite konstigt. Av stora fabrikat är det Madshus och Peltonen som har NIS-platta nästa år. Men glöm inte att det finns hur många som helst Fischer och Rossignol på marknaden sen tidigare. Man byter trots allt ut många bindningar på äldre skidor. Så enligt mig är marknaden för Rottefella hur stor som helst
Link to comment
Share on other sites

Men att säga att marknaden är liten är ju lite konstigt. Av stora fabrikat är det Madshus och Peltonen som har NIS-platta nästa år. Men glöm inte att det finns hur många som helst Fischer och Rossignol på marknaden sen tidigare. Man byter trots allt ut många bindningar på äldre skidor. Så enligt mig är marknaden för Rottefella hur stor som helst

Du har kanske rätt.

 

För mig gör den manuella bindingen i alla fall att Peltonen nu är första alternativ till nästa skidpar. Möjlighet att snabbt ändra spannet mellan stakpartier och kuperade bitar samt egen erfarenhet av att Peltonen har jämna spann som håller bra över tid är anledningarna. Om bindningen inte blir något rackel vill säga. SNS Profil-kvaltitet och det är avgjort :)

 

F.ö. så måste väl skidtillvekrarna snart börja söka nya spannkonstruktioner anpassade för flyttbara bidningar så att skidan blir än mer stakvänlig med fäste. Det är ju betydligt enkare att få till den egenskapen med en variabel som flyttbar tyngdpunkt i ekvationen. Detta kan betyda tillbakagång för "blanke ski" om nu inte framtidens alla lopp går på myrar eller i nedförsbacke som årets Marcia Longa vill säga :)

 

Smider Madhus och Peltonen nu medans järnet är varmt så kan de kapa till sig stora marknadsandelar innan de andra ens regerat. För jag antar att flyttbar-i-farten på det viset som Rottefella nu har är något de andra bindingsystemen måste gå runt ganska ordentligt för att inte riskera patentintrång, så pass att det blir väldigt svårt att komma med nåt (?).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...