Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sickling, är detta normalt?


Mange86

Recommended Posts

Känns som att sickeln inte träffar hela skidan. Som om skidan vore rundad undertill. Se bifogad bild.

Nya skate skidor, madshus nanosonic. Åkt kanske 3 mil. Ej preppade från de som sålde. Drog först kanske 10-15 ggr med kuzmin + och sedan 2-4 ggr med universal.

Är allt normalt, gör jag fel eller är skidan knasig? Blev likadant på bägge såg det ut som.

 

post-18264-0-85603500-1486320917_thumb.jpg

post-18264-0-85603500-1486320917_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan inte se din bild men antar att bolaget inte är plant. Har stålsicklat både fischer och madshus och ingen av dem har varit plana från början. Man ska verkligen veta vad man gör, finns stor risk att få vågor och repor på tvären. Kanske man först ska lämna in skidorna till en duktig stenslipare för att få ett plant belag eftersom det är svårt att göra detta med sickeln då det krävs så många varv.
Link to comment
Share on other sites

10-15 drag o ngra till är ingenting.

Var glad att du efter kanske 20-40 drag till (ibland krävs ännu fler) kommer ha ett plant belag. Det hade du inte innan. Det är ett ojämnt belag som gör att det ser ut sådär.

I övrigt, vad jag kan se o bedöma, ser det bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Åter till valla-stället och sicklarna inom kort då haha :) Tur detta forum finns... Har nog gjort samma misstag på mina vallningsfria Atomic-skidor med och sicklat för lite. Vill minnas att det var olika nyanser mellan mitt och utsida när jag provade sickla de skidorna med.

Link to comment
Share on other sites

Oh, ser väl jättefint ut. MAn brukar se ganska bra när man är helt genom stenslipen, bla. pga då ju sickling naturligen har strukturen i åk-(sickel-) riktningen till skillnad från de flesta stenslipstrukturer (väl).

 

Samtidigt, är man inte helt igenom spelar nog ingen större roll, om det inte är fråga om riktigt rejs. Så kan man spara på den mödan och lilla slitaget på belagen och sickeln och sickla igen efter man fått lite repor e småslitage på belagen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen! :) Nu ska mina klassiska få sig en omgång med, de är inte heller plana. Om det blir superglid eller inte återstår att se, men det är nog mer min bristande skate-teknik som sätter begränsningarna då det blir mitt 7.e skate-pass någonsin ikväll  :lol:

Link to comment
Share on other sites

På första bilden är skidorna grå vid kanterna eftersom skidan inte är platt.

 

Sedan gissar jag att den blir grå ända från kanten till mitten. Är det då man är klar?

 

Det jag undrar är alltså om den svarta ytan i bild 2 är att du fortsatt Sickla tills den blev svart igen eller om du borstade den svart?

Link to comment
Share on other sites

På första bilden är skidorna grå vid kanterna eftersom skidan inte är platt.

 

Sedan gissar jag att den blir grå ända från kanten till mitten. Är det då man är klar?

 

Det jag undrar är alltså om den svarta ytan i bild 2 är att du fortsatt Sickla tills den blev svart igen eller om du borstade den svart?

 

Skidorna fick en liten grå ton när jag började bli klar om jag inte minns fel. Men inte matt-grå som ovan utan mer mörk-grå typ. Hursomhelst, på bild nr 2 hade jag även borstat skidorna efter att ha sicklat dem tills jag upplevde att det var plant.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen! :) Nu ska mina klassiska få sig en omgång med, de är inte heller plana. Om det blir superglid eller inte återstår att se, men det är nog mer min bristande skate-teknik som sätter begränsningarna då det blir mitt 7.e skate-pass någonsin ikväll  :lol:

Toppat med rätt fästvallning och rillning t ex i blött plusföre så definitivt efter omständigheterna bra glid i alla fören med minimalt arbete i vallaboden och mer tid var att åka skidor på.  :)

 

Sedan är det ju upp till var och en att avgöra om man tycker det är värt lägga extra tid på efterbehandling med t ex riller/valla i jakt på någon ytterligare toppning av glid i vissa fören och hastigheter etc.

Link to comment
Share on other sites

Toppat med rätt fästvallning och rillning t ex i blött plusföre så definitivt efter omständigheterna bra glid i alla fören med minimalt arbete i vallaboden och mer tid var att åka skidor på. :)

 

Sedan är det ju upp till var och en att avgöra om man tycker det är värt lägga extra tid på efterbehandling med t ex riller/valla i jakt på någon ytterligare toppning av glid i vissa fören och hastigheter etc.

Det aktuella paret var skate och de klassiska paret är Atomics skintec :)

 

Däremot är jag nyfiken på rillningen. Läste något om att det ofta används 2mm linjär för skateskidor. Är det en åtgärd som är märkbar för en novis som mig?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu hållit på och stålsicklat mina Rossignol X-IUM och belagen ser exakt ut som på den ursprungliga bilden som Mange86 postat. Sickeln avverkar belag endast på mitten. Hur kommer det sig att belagen är så konvexa? Planar de inte belagen innan fabriksslipningen? Eller är belaget färdigt slipat när det limmas på skidan?

Link to comment
Share on other sites

Intressant fråga, en lika intressant fråga är om helt plana, konvexa eller konkava belag glider bäst. En sak är ju teori med plana ytor och spår, en annan praktik med allt annat än perfekta spår, kobenta åkare som inte har perfekt balans och tyngdpunkt etc. och därmed belag som träffar underlager med en liten vinkel

 

Min gissning är att svagt konvexa belag (buktar ut på mitten) skulle kunna vara mest förlåtande och därmed bäst i praktiken..

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Hur är det annars när man låter stenslipa sina skidor, blir de då helt plana eller bibehålls den ursprungliga konvexa/konkava ytan?

 

Annars vad gäller att plana belaget med stålsickel, kom jag på att det funkar bäst att våtsickla. Bara att spraya på vatten på belaget och sickla. Vatten blir kvar ut i kanterna om belaget är konvext. Sicklas allt vatten bort är ytan plan.

Link to comment
Share on other sites

Det viktiga är ju egentligen belagets geometri när det är belastat (HBW).

Det är inte orimligt att belaget kan ändra form när skidan böjs när man står på den.

 

Vet att vissa alpinskidor är konkava obelastade, men plana med belastning. De skidorna är tvärtemot längdskidor formade med en midja, så jag tror längdskidor kanske reagerar tvärtom, dvs de tenderar att bli mer konkava med belastning.

 

Utförsåkare pratar mer om belagens geometri, då det påverkar styrförmåga/stabilitet. Konkava belag är svårare att svänga med och glider sämre medans konvexa belag kan bli instabla i högre farter. Man slipar däremot gärna in en vinkel på nån grad i stålkanterna på skidorna, vilket i praktiken gör dem lite kontrollerat konvexa.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också funderat kring det där, funderar därför på att innan jag sätter sickeln i en ny skida så får någon erkänt duktig slipare ta sig an dem (lite roligt förresten att alla slipare man pratar med anser att just de är bäst:)

 

Frågan är också ifall skidor förändras beroende på temperatur och fuktighet, fischer har ju en träkärna och alla vet ju hur trä reagerar vid fukt, i och för sig ska de väl vara täta så att fukten inte kommer in, men man vet ju aldrig.

Man kunde jämföra skidan när den stått ute en vecka med samma skida som varit in i värmen.

Link to comment
Share on other sites

Jag titta på Youtube hur stenslipning går till. All gammal struktur slipas bort innan man lägger på ny struktur, och för att få bort all gammal struktur måste skidan slipas plan. Hur det kommer sig att fabriksslipen är konvex är således ett mysterium. Jag misstänker att belaget redan har inslipad struktur när det limmas på skidan och att de helt enkelt inte bryr sig om att göra plant, för alla tävlingsåkare stenslipar ändå innan användning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...