Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Styrketräningstips nybörjare


Pikebuster

Recommended Posts

Du kanske har rätt i det Petter men sandras övningarna i sig är väl ok till skillnad från den undre filmen som inte direkt är några basövningar. Du ska ju vara nästan en skolad gymnast för att fixa dem. Sedan är det många som varna för den sortens sitsup som visas i första övningen, där man lyfter hela överkroppen och aktiverar höftböjaren. Det sägs blir en enorm belastning på ländryggen. Jag tror man som skidåkare ska träna styrka i hela kroppen, men framför allt coren och benen. Basövningar som marklyft, benböj, stående rodd, militärpress och bänkpress är som jag förstår de mest effektiva övningarna och bör väl finnas med i ett program. Benböj och marklyft har väl vid fel utförande stor skaderisk och man bör nog vara aktsamma med dessa.

Link to comment
Share on other sites

Jag är själv långt ifrån en gymnast, dock en sjukgymnast ;-) Håller med dig om basövningarna, men då många tycker att man är starka och måste få träning och då lägger på för mkt vikt så är det ofta som tekniken blir fel och skadorna kommer krypande. Militärpress förstår jag inte alls varför en skidåkare skulle behöva, du gör ju aldrig den rörelsen när du åker. Det finns många andra övningar för axlarna som jag tycker är bättre för skapa den styrka som behövs där.

Jag vill hävda att det inte finns några farliga övningar. Att gör den typen av övningar som gymnasten gör är inte så belastande, du lyfter ju bara ca halva din kroppsvikt, förutsatt att du gör rätt.

Jag tror att skulle fler skidåkare köra övningar liknande de som gymnasten gör så skulle det också gå fortare i spåret. Vi behöver mkt bra kroppskontroll och stabilitet då vi ffa under stakningen är ur balans i delar av rörelsen.

Ett annat tips är att titta på fysio-outdoor, sök på det på youtube.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Petter, jag förstår inte riktigt det där med militärpress... jag tycker inte heller att de andra basövningarna är så speciellt skidlika. Militärpressen är väl en av basövningarna för axeln för att den är effektiv att bygga upp just axeln pluss några andra muskler också bland annat de sneda magmusklerna. Axel är en som jag förstår komplicerad och ömtålig led viktig att bygga upp i förebyggande syfte. Jag har åkt skidor i många år och nog känner jag en stor belastning just på axeln.

Link to comment
Share on other sites

Jag är själv långt ifrån en gymnast, dock en sjukgymnast ;-) Håller med dig om basövningarna, men då många tycker att man är starka och måste få träning och då lägger på för mkt vikt så är det ofta som tekniken blir fel och skadorna kommer krypande. Militärpress förstår jag inte alls varför en skidåkare skulle behöva, du gör ju aldrig den rörelsen när du åker. Det finns många andra övningar för axlarna som jag tycker är bättre för skapa den styrka som behövs där.

Jag vill hävda att det inte finns några farliga övningar. Att gör den typen av övningar som gymnasten gör är inte så belastande, du lyfter ju bara ca halva din kroppsvikt, förutsatt att du gör rätt.

Jag tror att skulle fler skidåkare köra övningar liknande de som gymnasten gör så skulle det också gå fortare i spåret. Vi behöver mkt bra kroppskontroll och stabilitet då vi ffa under stakningen är ur balans i delar av rörelsen.

Ett annat tips är att titta på fysio-outdoor, sök på det på youtube.

Lycka till!

Håller med om att Håkon på Fysio-outdoor är bra!

Nördigt detaljerad dessutom vad det gäller teknikbiten.

 

Länk till youtubekanalen:https://www.youtube.com/channel/UCwf1YOLqzRXEKI86JK88eHA

Länk till bloggen:http://fysio-outdoor.se/2016/05/23/hur-bra-ar-din-balstabilitet/

 

Jag tror att många skulle tjäna att byta ut något pass i veckan mot styrka, precis som Petter skriver att utan kroppskontroll och stabilitet får man inte ut det man eventuellt har i kroppen fullt ut.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Prästen: Lite svårt att förklara i text, men jag ska försöka.

Dels förstår jag inte hur du skulle träna det sneda magmusklerna i militärpress?

Militärpress är en ganska tung övning för axlar/skuldra  ffa lägger många på en relativt tung vikt och då tränar man visserligen maxstyrka, men för att träna stabilitet i axlarna så krävs det lättare vikter och andra rörelseriktningar. Om man nu vill köra en tyngre axelövning i den riktningen så är det bättre att stå i handstående och se till så att man klarar att hålla skuldrorna "aktiva" så man inte sjunker ihop. Samma sak när man gör push-ups, se till att man inte hänger i axlar/skuldror.

Se flera av de övningar som fysio-outdoor visar.

Som sagt svårt att förklara i text, men kanske jag lyckades lite...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...