Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppet 2017


kebabsvarvare

Recommended Posts

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

kan man tro de kommer få ihop konstsnön till ett hårt spår? - om inte blir ju varv 4-6 sådär...

 

det borde väl vara ganska så nyproducerad konstsnö ? - hur påverkar det möjligheten att få till hårda spår?

Jag tror det kommer blir fina och fasta spår, om väderprognosen håller i sig dvs. 2-4 varv är väl det vi ska åka, 2 varv för Halvan och 4 för Engelbrektsloppet?

Tror inte det är allt för nyproducerad snö som vi ska åka på, runt 1-2 veckor gammal. Men jag kan inte svara på hur det påverkar möjligheten till hårda räls.

Link to comment
Share on other sites

Tror det kommer bli knepigt att få till hållbara spår för så många åkare gånger 2 eller 4 varv. Det enda positiva är ju att det verkar bli minusgrader fram till helgen.

Och ja, banan är väldigt platt.

Jag väljer att köra Orsa istället. Lite trist dock då jag bor i Avesta (2mil från Norberg). Hade varit kul att köra tävling på "hemmaplan"....

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att åka loppet och överväger med mig själv. tänkte be om lite råd.

 

Ni som åkt tidigare är det trångt och svårt att få åka i sitt eget tempo? Svårt säga kanske speciellt som det går en annan sträckning i år.

 

Det går att åka tävlingsklass och bli seedad eller motionsklass och få en individuell tid när starten placeras. Brukar det ta långt tid att passera starten? (Jag skulle få stå i startled 3.) Lönar det sig, om syftet är att få en så bra tid som möjligt, att därför åka motionsklass?

 

Tror ni spåren och stavfästet kommer att hålla dåligt. Det verkar så på de bedömningar som gjort i tråden tidigare.

Link to comment
Share on other sites

När det är varvlopp får man räkna med att elitgruppen kommer swischande och skriker ur spår titt som tätt. Då räknar de med att alla andra ska kasta sig ut i skogen och släppa fram dem, annars blir det ett himla liv. När jag åkte var det bitvis ganska trångt. Se till att vara tidig till start, annars blir det promenadtakt den första kilometern ut ur Norberg.
Link to comment
Share on other sites

Hm, är i samma situation som Robbanhjso, behöver vallatips. Kan samtidigt bidra med mina tankar just nu utifrån vad jag har i min vallalåda. Och så behöver jag tyvärr valla redan i eftermiddag, hinner inte ikväll eller imorgon. Hittar heller inga tips någonstans, kommer kanske tidigast imorgon!? -7 grader klockan 7, -2 grader klockan 12 enligt SMHI. Konstsnö har jag förstått. Lägger som vanligt Start HF80 i botten. Sen är frågan vad man ska lägga på. Kanske Swix Maraton är det breda säkra alternativet? Har annars Swix övriga HF vallor (röd, lila, blå). Och även blå black Wolf som gick bra på Marcialonga för något år sedan. Kör nog antingen Swix maraton med Swix röda klassiska pulver på eller Swix blåa black wolf med det röda pulvret. Tacksam för tips eller kommentarer på detta!

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker köra med fäste då jag har för klena armar. Siktar på att seeda in mig i led två till VL där jag stog ifjol. 

Glid vallar jag med BWLF, röd marathon och sedan Skistart Powder. Sedan blir det skistart liquid och därefter lämplig red creek rill.

 

För fäste tänker jag mig grundklister, lila klister och sedan täcker jag med VX43. Det är ju trots allt konstsnö hela spåret.

Link to comment
Share on other sites

Tack Felldin, satsar nog också på Maraton. Sen är ju nästa fråga om fäste eller inte, ser att du som är en duktig skidåkare, ändå satsar på fäste. Själv brukar jag köra med fäste, men har i år nästan bara tränat stakning pga bristande snötillgång där jag bor, funderar därför på att lyssna på de som säger att loppet är väldigt flackt och att det funkar att staka. Någon som kan visualisera kuperingen, hur många, långa och branta är backarna egentligen? Och hur snabbt tror ni föret blir, det har ju också betydelse för behoven av att få skicka bak benen emellanåt.

Link to comment
Share on other sites

Tack Felldin, satsar nog också på Maraton. Sen är ju nästa fråga om fäste eller inte, ser att du som är en duktig skidåkare, ändå satsar på fäste. Själv brukar jag köra med fäste, men har i år nästan bara tränat stakning pga bristande snötillgång där jag bor, funderar därför på att lyssna på de som säger att loppet är väldigt flackt och att det funkar att staka. Någon som kan visualisera kuperingen, hur många, långa och branta är backarna egentligen? Och hur snabbt tror ni föret blir, det har ju också betydelse för behoven av att få skicka bak benen emellanåt.

Det är ett riktigt platt lopp. I princip är det bara ett par små stigningar i Nordansjö. I övrigt är det i princip helt platt. De två looparna som de har tagit bort till i år är de som har några stigningar att tala om.

Anledningen till att jag kör med fäste är som sagt att jag kommer behöva vila armarna ibland för att orka i 6 mil. Sedan kommer jag att valla tunt och kort så att det inte påverkar glidet så mycket. Men om det är något lopp man kan gå med blanka skidor så är det detta lopp. Glidet kommer nog också att bli bra då det i princip bara är konstsnö ock vädret lovar -2 - -6 grader. Vi får hoppas på hårda fina spår. Hade jag varit en stark stakåkare så hade jag kört blanka skidor men tyvärr är jag mer en bergsget så det får bli lite fäste för variationens skull.

Link to comment
Share on other sites

Enligt inside info kommer dom som sköter vallningen att lägga upp vallatips på facebooksidan ikväll. Jag tänker staka hela loppet men det är eftersom jag ser det som bra träning inför ÖS där jag visserligen kommer att köra med fästvalla men det blir en hel del stakning. Jag misstänker att jag skulle köra loppet snabbare om jag körde med fästvalla och kan vila armarna ibland.

Link to comment
Share on other sites

Åker hem och vallar nu. Utifrån kloka tankar från Felldin och vad jag har i boxen blir det start hf80, swix vit maraton, swix röda pulver. Kort fäste, lägger toko grundvax i fästzonen på vilket jag kan lägga både burk och klister. Är inte övertygad om att det blir klister. Sedan undvika att titta på efterföljande tips, nog svårt!
Link to comment
Share on other sites

Dålig på struktur. Chansade på en red creek julgran, med halvhårt tryck. Kommer inte riktigt ihåg vad jag har för slip. Till Vasaloppet 2015 tror jag, lite mildare före om jag minns rätt. Det är som att dra en lott, någon gång vinner man, kanske detta händer på söndag. Blir fint att åka i alla fall, få hänga lite med andra trevliga skidåkare!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...