Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppet 2017


kebabsvarvare

Recommended Posts

Molybden-HF som paraffin brukar ju kunna vara bra vid konstsnö. Jag har lite olika att välja på, och har inte bestämt vilken det lutar åt. Men kanske lite hårdare (kallare) än vad som blir med tanke på slitstyrkan. Jag ska inte åka själv, men ska valla åt någon jag inte känner. 

 

Jobbigt nog vill han ha fäste. Där hade jag gärna sett lite tips på deras hemsida/FB-sida. Jobbigt att göra innan och bara på chans. Lutar väl åt klister. Ska väl bli lite varmare, men det kanske ändå är kallt i starten.

 

Tips tas gärna emot ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Nu finns det vallatips på facebooksidan "Engelbrektsloppet vallaservice".

https://www.facebook.com/search/top/?q=Engelbrektsloppet%20vallaservice&init=mag_glass&tas=0.5662659264635295&search_first_focus=1486756852716

 

menar du alltså?

 

Och som fäste är det bara burk som rekommendation ser det ut som! Jag hade gärna vilja se snön och spåren!

Link to comment
Share on other sites

Enligt rapporterna är det enbart konstsnö så burkvalla låter konstigt. Jag siktar på klister som jag täcker med ett lager burk.

Brukar ni få fäste med burk på konstsnö?

Det beror helt på hur konstsnön ser ut. Dels på temperaturen men också om den är ny eller gammal och mer omvandlad. Själv hade jag nog kunnat tänkt burk om jag velat ha fäste. Hade det inte räckt hade det bara varit att staka resten, då banan verkar så platt. (Eller jag kanske hade valt blanka skidor ;) ) Men nu när jag nu ska valla åt en som kanske inte vill gå så mycket på armarna är det en utmaning att fästvalla från hemmaplan. Själv vet jag inte om jag tycker klister verkar så farligt då det ju inte kommit så mycket nysnö på senare tid. Jag funderar på en kortare zon med blandning av universal och kanske blått. Ev. täckt med burk - men jag får fundera...

 

Men om någon åkt runt i spåren får de gärna kommentera snön! Eller komma med fler tips! ;)

Link to comment
Share on other sites

Kommer ingen med bättre snörapport, kanske personen ifråga får såhär...

 

Glid: 

BM4, BM6 eller Holmenkoll blå-svart toppat med lite Star VA6-Mo. Personen ifråga vill inte ha pulver, så vi hoppar de kommentarerna.

(Egentligen fungerar nog lite vad som helst på glidsidan, lila till grönt. )

 

Fäste:Grund KB20, sedan en blandning av universal och blått klister. Täckt med någon burk, kanske OP2 och/eller Star top violet.

 

Snötips och andra vallatips tas gärna emot! ;)

 

(Några av "finnarna" i klubben körde nästan alltid klister som grund. När man frågade dem vid tävlingar hur de skulle fästvalla fick man nästan alltid svaret. "-lite krönt eller kåla i potten". Översatt till svenska ungefär "grönt klister eller chola i botten… ;) )

 

Något helt annat - någon som vet hur jag får tag på OP-vallorna? 1 till 3, Min 2-a på bilden börjar sina och de andra har jag inte fått tag på!

 

16587155_1833038536976508_64455326523078

 

16729196_1833038610309834_78933116342185
Link to comment
Share on other sites

Swix rekomendation Rugga upp fästzonen med 120 slippapper. Värm in ett tunt lager med grundwax VG30. Låt kallna ordentligt 3-4 lager VR45 2 lager VR50 Ta med VR62 burkvalla underloppet för justering av fästet.

Var hittar du denna info? På FB skriver de att de inte kommer komma med vallarekommendation för Engelbrektsloppet.

Link to comment
Share on other sites

Var hittar du denna info? På FB skriver de att de inte kommer komma med vallarekommendation för Engelbrektsloppet.

Det var rekommendationen 2015!!!  :D  :D  :D

 

Fast inte så dumt ändå - kanske hellre VR45 på toppen dock. Själv kör jag på klistergrund, lila klister som mellanlager och VR45 på toppen...

Link to comment
Share on other sites

De utlovade väl inte 15 m totalt per varv utan skrev att höjdskillnaden var 15 m. Vilket kan avse att det är 15 m höjdskillnad som mest. Men luddigt skrivet av dem ändå

Jaha ok, jag uppfattade det som 15 höjdmeter/varv. Men som sagt luddigt skrivet av dem.

Min klocka fick det till 30höjdmeter mellan högsta och lägsta punkten, på 2km åkning

http://forumbilder.se/G7E8P/skarmklipp-2017-02-12-09-43-59.png?width=150

Link to comment
Share on other sites

Gôtt! Vad blev det för fäste sen?

Glidet blev Holmenkol HF svart-blå toppat med Star VA6-M

Fästet blev allt på bilden:

Grund KB20

Klister 1/2 Swix KR30 och 1/2 Start Wide Universal

Täckt med två tunna lager OP2 och slutligen 2 tunna lager Star top violet. 

 

Ren chansning från hemmaplan - så jag ska höra muntligt i veckan hur fästet var. Men man ska komma ihåg att det var till en motionsåkare som ville ha fäste. Jag hade inte vallat så till elitmotionärer. (En klubbkompis ringde innan Orsa och frågade om paraffiner. Men han stakade in på 2:13 trots strulig start, en annan vann Roslagsloppet. Sådana vänner skulle jag vallat annorlunda till ;) )

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...