Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppet 2017


kebabsvarvare

Recommended Posts

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Glidet blev Holmenkol HF svart-blå toppat med Star VA6-M

Fästet blev allt på bilden:

Grund KB20

Klister 1/2 Swix KR30 och 1/2 Start Wide Universal

Täckt med två tunna lager OP2 och slutligen 2 tunna lager Star top violet. 

 

Ren chansning från hemmaplan - så jag ska höra muntligt i veckan hur fästet var. Men man ska komma ihåg att det var till en motionsåkare som ville ha fäste. Jag hade inte vallat så till elitmotionärer. (En klubbkompis ringde innan Orsa och frågade om paraffiner. Men han stakade in på 2:13 trots strulig start, en annan vann Roslagsloppet. Sådana vänner skulle jag vallat annorlunda till ;) )

I princip identiskt med min vallning. Fungerade tip-top! Blev en 55:e plats som jag är nöjd med.
Link to comment
Share on other sites

Också nöjd, in på 3.08 vilket förhoppningsvis seedar mig till 3 led i Vasaloppet. Vilken fin dag och fint lopp det var. Hade dock ingen större nytta av fästet, stakade nästan uteslutande. Men hade bra glid trots fäste, märkte ingen skillnad mot de runt om varav merparten verkade köra på blanka skidor.
Link to comment
Share on other sites

Det blir 15 min intervaller. Allt annat vore mycket konstigt. Sixten Jernberg memorial race vanns på snabbare tid och är bara 50 km. Där kör de med 15 min intervaller. De har dessutom historiskt haft 15 min intervaller (åtminstone de senaste åren). Frågan är var de drar gränsen för elitedet
Link to comment
Share on other sites

Fick flera repor i finskidorna och flera nära döden upplevelser med mötande åkare i sladdspåren. Man borde ha varnat samt delat upp tävling o motionsklassarna. Det är en sak om det är ett litet lopp som genomförs på 2 km slinga jämfört med kvalitetslopp som Engelbrekt och Vasa. Planering och kommunikation ingår i upplägget då. Stort tack till alla motionärer som visade hänsyn o disciplin o höll höger så gott de kunde.
Link to comment
Share on other sites

Fint arrangemang. Starkt att få till en 15 km runda med rådande snöförhållanden. Lite trångt ibland när vi möttes i spåret, men det funkade överlag bra. Min dag höll på att bli förstörd när ena staven gick av efter 10 km. Stakade 1 km med en stav och fick sedan låna en stav. Visserligen en mjuk motionärsstav, men ändå. Stort tack till den Klackbergsbo som lånade ut denna.

Enda missen från arrangörshåll är att man borde varnat för gruset. Å andra sidan kan man tycka att vi åkare själva kunnat inse att det skulle vara så, med tanke på den utlagda snön.

Jag kommer nog att återvända till Norberg.

Link to comment
Share on other sites

KX30 toppad med VR45 funkade kalas för mig som inte orkade staka allt. 

Skidorna ser ut som om 7 mm rillen gått fram så de behöver ju inte rillas inför Vasan.

 

Ni toksnabba var överlag väldigt bra, jäkligt läskigt när det var två spår åt varje håll och ni kom flängandes men god ton rakt igenom :)

 

VL led 8 säkrad :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...