Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skillnad på skidor


Tenn

Recommended Posts

det som vil overraske dere er at toppåkeres skidor er fantastisk lette og gå på

de er slett ikke stive og vanskelige å tråkke ned

Stämmer bra med mina erfarenheter. Använder vallamarkeringarna rakt av för en ungefär lika tung toppåkare. Men då åker jag sällan eller aldrig på wc-banor heller.
Link to comment
Share on other sites

det som vil overraske dere er at toppåkeres skidor er fantastisk lette og gå på

de er slett ikke stive og vanskelige å tråkke ned

 

Kan säkert vara så ibland. Jag har ett par skidor som jag är en aning rädd om och som är ett av 6 klassiska par som mest ligger vilande inför tävling. (Som inte blir av på länge pga skada :( )

Men det kan även vara så att det är skidor som inte "platsar" hos elitåkaren. Jag har hjälpt en person som haft flera skidor av yttersta toppåkare i Sverige. Ingen av dessa skidor gick speciellt bra. Dåligt glid trots slipningar mm. Inget enkelt nybörjartips tycker jag. 

Link to comment
Share on other sites

Till trådskaparen tänkte jag igår säga att det är omöjligt att förstå problemet med de skidor som redan finns. Du tror att de är för mjuka och därmed kanske passar som kallskidor. Resonemanget köper jag inte riktigt. Du får inte fäste, men du beskriver inte ifall du ser att fästvallan nöts bort fort. Om detta är fallet, så är det troligen en skida som är för mjuk och inte fungerar som kallskida heller. Har du så mjuka skidor att vallan nöts bort fort, så kommer du i början ha urtaskigt glid, sedan bakhalt pga bortnött valla. Att kontrollera detta gör du ganska enkelt på en spannbräda med bladmått. Du kan ju lämna in skidorna för mätning på en Eiker eller liknande, men kanske lite "overkill" på ett par scs. Du skriver att prolemet kan vara att du har för dålig teknik för att få fäste. Då är ju problemet tvärtom!!!!! Alltså fästvallan borde vara mer eller mindre orörd efter en tids åkning. Så för att säga någonting om skidorna måste man nog kolla upp dem. 

 

Som butik i sthlm (som du skriver att du bor i) rekommenderar jag framför allt Alewalds. Skulle du av någon anledning bo i närheten av Värmdö kan jag titta på skidorna. (Vid lunch kan jag nås i Vaxholm, ibland Täby) Då får du skicka ett meddelande ;)

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att hypersonic inte var lättare då än nu?

Mina Fischer Rcs skate från 2000 är då betydligt lättare än dagens rcs, ja tom aningen lättare än mina Carbonlite från 2011.

Där påverkar väl NIS-plattan en aning?

Jag har inte mätt med någon bra våg. Men hypersonicen till höger är lite lättare än nanosonicen till vänster. Båda var väl toppmodell vid tidpunkten de gjordes. Hypersonicen var före nis-plattans tillkomst.

 

16722390_1833749320238763_29327268368678

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par Hypersonic Skate som står till höger men med NIS-platta. De är i 195 cm och väger 1217 g. Har ett par Kahru Volcan i 192 cm utan NIS-platta och de väger 555g+536g=1091 g, Fischer RCS 192 med NIS-platta 612g+604g=1216, Fischer RcR utan NIS-platta 570g+600=1170.

Slutsats: de med NIS-platta väger mer 36 g för Fischer,  Madshus-Kahru kan inte medräknas då det är olika märken.

Iakttagelse; det diffar en del i vikt mellan skidorna i ett skidpar från 8 g till 30 g, vllket tyder på att det är mycket svårt att få exakt samma vikt på två skidor och att man troligen inte beaktar vikten vid "ihop-parning" av två skidor

Link to comment
Share on other sites

Har känt nu på ett par Hypersonic C3 från ca 2003-2004 utan NIS och de är väsentligt tyngre än dagens Hypersonic. Och har känt på ett par Fischer SCS från ungefär samma period möjligen 2002 och de ÄR verkligen rejält tunga de.... Så så gamla modeller av Hypersonic och SCS är tunga. Men.... Hypersonic kanske snarare blev lättare när Nanosonic hade varit med i bilden ett tag....?!
Link to comment
Share on other sites

Har känt nu på ett par Hypersonic C3 från ca 2003-2004 utan NIS och de är väsentligt tyngre än dagens Hypersonic. Och har känt på ett par Fischer SCS från ungefär samma period möjligen 2002 och de ÄR verkligen rejält tunga de.... Så så gamla modeller av Hypersonic och SCS är tunga. Men.... Hypersonic kanske snarare blev lättare när Nanosonic hade varit med i bilden ett tag....?!

Nu är ju inte vikten allt. Mina hypersonic är ett par suveräna klisterskidor. Men jag kan lugnt säga att de är inte speciellt tunga. Möjligen en gnutt tyngre än dåtidens rcs. Men knappt märkbart. Visst görs många skidor lättare idag. Men blanda inte in ett par scs i samma mening tack! ;)

Jag är inte så duktig på madshus och från vilket år de är, men mina heter X3.

 

Men ska jag hitta lika lätta skidor som t ex barnens Ross xium wcs, får jag backa till mina vita RCS från 1986 ;). Men jag får väl hitta min gamla köksvåg och börja väga mina skidor jag också. Som V ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att man kan utveckla skejtskidor och ta fram skidor som greppar på isigt underlag med minimalt grepp. Det är inte alltid så att man har tillgång till bra preparerade skejtbäddar eller kan vädret ställa till vid växling mellan milt och kallt.

Igår körde jag skejt på elljusbanan som bar tillplattad enbart med alla som promenerat där och underlaget var minst sagt svårgreppbart. Av ovannämnda skidor skulle jag möjligtvis kunna åka med Madshusskidorna, övriga tre skulle vara som Bambi på hal is.

I söndags åkte jag på mina mesta fulskidor Elan Cerise 1988 och Orange från 1989. Cerise gick väl någorlunda men Orange slant hela tiden.(de har samma nerspanning som dagens)

Igår åkte jag på mina första skejtskidor från 80-talet,Elan gråa utan skejtbrätte. Jag kunde åka avslappnat och tappade inte greppet mer än någon enstaka gång. När man står på dem så lyfter främre delen lite det börjar ca 25 från brättet, här kan man tala om spret och när man drar fram skidan kan man ha foten mer under kroppen. Nu skall dock tilläggas att de är mycket låga i spannet, så man får ingen hjälp från spannet, så under normala förhållande får man mer fart av mina andra skidor. Det är inte så att jag tycker att man skall backa bandet till skejtens barndom, men att testa fram en skida som greppar i mycket halt underlag tror jag skulle vara intressant. Jag kanske borde kontakta någon av de mindre märkena och fråga om de ville titta på mina skidor, typ Peltonenen eller Kahru

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...