Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessemerloppet 2017-02-19


GreatSki

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Helt klart stakbart, mellan 1.5-6.5km på varje varv är det rätt platt, i övrigt lite småkuperat, första och sista backen på varvet är väl dom jobbigaste. Förra året så stakade jag, då det var nån plusgrad och snöfall och solsken om vart annat, får se hur man gör i år.

Link to comment
Share on other sites

Jag får 62m höjdstigning på fyra varv (och lika mycket minskning). Minsta höjd 58m och högsta 70m. Mätt med Garmin FR610 förra året. Det ser nästan rakt ut på höjdkurvan men det är en backe innan varvning. Det finns värre backar men som tur var drog de inte spåret där sist åtminstone.
Link to comment
Share on other sites

Åh, tack för snabb respons! Det var inte många höjdmeter. Åkte nån 3km slinga i Högbo för ett tag sen, och det var några rejäla backar minns jag (klockan glömd, så fick ingen egen data). Men blir det förra årets sträckning ska jag också överväga blanka skidor.
Link to comment
Share on other sites

Körde också förra året och tittade igenom filen, fick ihop drygt 400hm och distans 43,8km

 

typ 7-8 backar som räknas per varv, runt 10hm per backe, 2-3 lite brantare och övriga rätt flacka,

 

körde med fäste men så dåligt att det i princip var slut efter 5km, höll 3.20 m/km tempo och orkade inte staka mig igenom utan blev en hel del springa/saxa i backarna på slutet, fick led 3 seedning till Vasan på min tid och skulle jag köra igen skulle jag helt klar vilja ha bra fäste, staka gick bra ett par varv sen så kostade det för mycket för min nivå.

 

Satsar på att vara publik i år och lovar att heja på er.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört loppet 3 gånger nu och senast var förra året. Samma bansträckning då som i år. Och vi hade en diskussion om just blanka skidor förra året med i det årets tråd. 

 

Jag är en led 4 åkare och valde att köra blanka skidor för första gången förra året. Och jag klarade det galant, fixade till och med att staka upp den branta saxbacken innan stadion på sista varvet. 

 

Så det jag försöker säga är, om ni känner er stakstarka, och vill testa, så kör! :) Har ni dessutom ett seedningslopp bakom er där ni är nöjd med seedningen. Så ännu mer KÖR! :)

 

Jag kommer att köra nästa helg, och ska köra på blanka skidor, Fischers stakskida och nya stavar som är 5 cm längre än mina förra. Så nu ska det testas deluxe! :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Greatski, hur har du räknat när du kom fram till din nya MAX-längd? 

 

VAd jag har tolkat mig fram till nu är att det är: 

 

83 % av din kroppslängd, (inklusive pjäxor på). Och att det mäts från spets till infästning av stavrem. 

 

Sen kommenterade Anders Blomquist detta på Vinterstudion och sa att det även var med skidor på. och sa en schablon på 6 cm plus 83 % av kroppslängd. 

 

Jag är lite förvirrad och är inte hundra på att jag har rätt längd....

Link to comment
Share on other sites

Greatski, hur har du räknat när du kom fram till din nya MAX-längd? 

 

VAd jag har tolkat mig fram till nu är att det är: 

 

83 % av din kroppslängd, (inklusive pjäxor på). Och att det mäts från spets till infästning av stavrem. 

 

Sen kommenterade Anders Blomquist detta på Vinterstudion och sa att det även var med skidor på. och sa en schablon på 6 cm plus 83 % av kroppslängd. 

 

Jag är lite förvirrad och är inte hundra på att jag har rätt längd....

Det är med pjäxor men utan skidor.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...