Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nya Skin skidor som går dåligt


TT

Recommended Posts

Jag har köpt ett par Rossignol R-skin från en, som jag uppfattat det, seriös skidbutik. Det är mitt första par vallningsfria skidor men jag var förberedd på att glidet skulle kunna vara en aning sämre än en optimalt vallad vanlig skida. Tyvärr tycker jag det är mycket sämre än så. Skidorna hugger, ligger i så fort man för över tyngden på ett ben eller kommer upp på framfoten i stakningen. En ren plåga att åka på dem. Fästet är som på rullskidor med backspärr, varken teknik eller kraft behövs.

Skidorna är uppmätta med spannhöjd 1,71 på halvvikt och 0,91 på helvikt. Jag tycker det låter som ett ganska högt och hårt spann så det borde inte ligga i?

 

Vad säger ni som har erfarenhet av den här typen av skidor? Är det så här med skin-skidor?

Link to comment
Share on other sites

Så klart är skidorna för mjuka om det är som du beskriver. Jag äger inget par skinskidor själv, mest för att jag varit rädd för att råka ut för det du beskriver. Testade ett par Madshus Terrasonic förra vintern som var märkta 85kg, min vikt 70kg, och hade bergfäste med dom och rätt bra glid. Dom nya Nanosonic har jag inte testat.

Testade även en prototyp på Salomons nya skinskida för ett par veckor sedan (kommer till nästa säsong), och representanten sa att dom här skidorna kunde man ta ut efter sin vikt och ändå ha bra glid. Skidorna var märkta 74-75kg, föret var grovkornigt och lite fuktig snö, hade inte riktigt bra fäste i spåret uppför, men vid sidan av så sprang man obehindrat.

Men glidet var fantastiskt, gick som raketer, jämfört med mina skidor som var klistervallade och hade vallaväckpreparerade glidytor. Efter att ha pressat representanten lite så erkände han att skidorna var vallade med RedCreeks lila HF.

Men dom där är högst på önskelistan av dom skinskidor jag testat.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick åka 5-10 mil på mina Atomic Skintec (första generationens) innan de slutade hugga. Jag har däremot aldrig fått dem att glida något vidare men så verkar belaget vara riktigt dåligt på den modellen.

De jag känner som kör på skin har nog också upplevt att det krävdes några mil av inkörning innan skidan slutade vara så aggressiv. 

Tåstakning med stor attack känns som det alltid kommer vara ett problem på skinskidor om du vill ha ett par med bra fäste. Där är det ju problem med att fästet ligger i även på vallningsbara.

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par nya Atomic Redster Skintec den här vintern. Högg i en hel del i början, men efter ett par tre mil (nåt sånt) hade jag lyckats slita bort kanske en halv till en centimeter av stighuden "längst fram" och nu går de betydligt bättre.

Tåstakning med stor attack fungerar fortfarande suboptimalt.

 

Det är nog extra klokt att köpa skintec med justerbar bindning (även om jag inte har börjat laborera där än).

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt ett par Rossignol R-skin från en, som jag uppfattat det, seriös skidbutik. Det är mitt första par vallningsfria skidor men jag var förberedd på att glidet skulle kunna vara en aning sämre än en optimalt vallad vanlig skida. Tyvärr tycker jag det är mycket sämre än så. Skidorna hugger, ligger i så fort man för över tyngden på ett ben eller kommer upp på framfoten i stakningen. En ren plåga att åka på dem. Fästet är som på rullskidor med backspärr, varken teknik eller kraft behövs.

Skidorna är uppmätta med spannhöjd 1,71 på halvvikt och 0,91 på helvikt. Jag tycker det låter som ett ganska högt och hårt spann så det borde inte ligga i?

 

Vad säger ni som har erfarenhet av den här typen av skidor? Är det så här med skin-skidor?

Jag kan ingenting om skinskidor. Men dina uppmätta värden hade jag också trott på skulle räcka! Är det läge att skicka tillbaka skidorna eller är du fast med dem?

Det finns ju något youtube-klipp där någon (jag minns inte vem just nu), ger en 4-5 tips på hur man får skinskidorna att gå bättre (lättare). Att raka av dem lite fram och bak kanske är ett första alternativ. Men då kanske du inte kan göra ett återköp. Att fluorvalla skindelen är väl nr 2 du kan testa. Antingen med en klots eller kanske fluider. Jag tror de körde med vallajärn och fibertex mellan järnet och skinskidan. 

 

Är det någon som vet vilken filmsnutt jag menar som kan länka?

Link to comment
Share on other sites

Jag har returrätt på skidorna så det lutar nog däråt. Vill inte börja mecka med dem av den anledningen. Jag tror också att det finns saker man kan göra för att optimera skidorna men när det känns så här fel är det nog en annan skida som gäller?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...