Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Orsa grönklitt ski marathon 2017


Falken86

Recommended Posts

Hoj!

 

Förmodar att det är någon mer här som ska köra på lördag?

Lite ny sträckning för min del, har inte riktigt 100 koll på grönklitt. Enligt banprofilen ser det väldigt stakbart ut men man vet ju att det ibland inte alls återspeglar verkligheten. Förra loppet jag åkte fick jag drygt 100 höjdmeter mer på klockan än vad arrangören uppgav. Så vad tror ni, är 360 höjdmeter rimligt?

 

Undrar också hur pass mycket nysnö det kommit där uppe?

 

 

Sedan hoppas vi på någon grad varmare, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply
Det har varit kallt hela veckan och en hel del nysnö.Det kommer garanterat vara bra peppat. Just nu rpder det propagandaspår i Grönklitt. Jag har kört banan idag. Det finns en del rejäla backar på banan men stora delar är staksträckor. Jag kommer gå på fäste, naturligtvis. Jag respekterar sporten :) Jag är inte så bra på staka mig blå, men kommer le när jag diagonalar förbi stakzombies på km 15-17:)
Link to comment
Share on other sites

Det har varit kallt hela veckan och en hel del nysnö.Det kommer garanterat vara bra peppat. Just nu rpder det propagandaspår i Grönklitt. Jag har kört banan idag. Det finns en del rejäla backar på banan men stora delar är staksträckor. Jag kommer gå på fäste, naturligtvis. Jag respekterar sporten :) Jag är inte så bra på staka mig blå, men kommer le när jag diagonalar förbi stakzombies på km 15-17:)

Ok! Tack för svar. Låter ju strålande! Är det såpass kärvt kanske man ska dra på nåt lager grönt då. Är väl heller inte så förtjust i dessa lätta banor som mer eller mindre tvingar en att åka utan fäste för det helt enkelt går fortare. Det är mycket roligare att sära på benen. :)

Link to comment
Share on other sites

Det har varit kallt hela veckan och en hel del nysnö.Det kommer garanterat vara bra peppat. Just nu rpder det propagandaspår i Grönklitt. Jag har kört banan idag. Det finns en del rejäla backar på banan men stora delar är staksträckor. Jag kommer gå på fäste, naturligtvis. Jag respekterar sporten :) Jag är inte så bra på staka mig blå, men kommer le när jag diagonalar förbi stakzombies på km 15-17:)

Haha stakzombies!

KM 15-17 är väl platten innan man viker upp höger tillbaka mot stadion?:-)

Link to comment
Share on other sites

Det är som tidigare nämnt fina förhållanden i Orsa, gått om snö, gammal ganska hård snö med en del nysnö ovanpå.
Banan går en del på myrar mer än förr, stigning upp på berget Stormon runt. För att avsluta med samma stigning som på Axa dock är det en backe till innan elit spåret och konstsnö slingan som ska avklaras. Skulle tro på stigning 50-60 m där.
Totalt höjd är nog ca 450på hela loppet
Jag kommer att staka får vi se hur det går.

Link to comment
Share on other sites

Åkte ett varv på banan i början på veckan och som tidigare talare så är det väldigt mycket stakning.

Jag velar om jag ska köra med eller utan fäste. Jag har fått det till 4 stigningar där man har stor nytta av fästet i form av diagonal, de andra brantare motluten känns som saxbackar för min del iaf.

Ett lager fäste kanske inte spelar så stor roll men kan vara väldigt bra att ha när kroppen skriker att det är dags att börja springa uppför backarna.

Link to comment
Share on other sites

Haha stakzombies!

KM 15-17 är väl platten innan man viker upp höger tillbaka mot stadion?:-)

Du har säkert rätt. Jag tänker iaf på det kuperade delarna på slutet av varvet :)

Jag har provat spåren idag. Mitt råd är, kör med fäste om du inte är väldigt bra på stakning och vet om att du tjänar på staka på långlopp. Det finns kuperade delar av banan och kör man med fäste så får man bergbett. Det är lättvallat. Blå burk gäller. Så vi som diagonalar kommer kunna dansa upp avslappnat även på brantare backar. Men för all del, staka på. Det gör ju långloppseliten :) och vem vill inte kalla sig elitmotionär?

 

Mvh skogsvakt i orsa (som hoppas på stakförbudszoner imorrn :) ) sporten förtjänar det

Link to comment
Share on other sites

Hej, någon som testat racingtrugor på banan? Var där och körde för två veckor sedan, liknande temp. Då gick racingtrugorna igenom duktigt på myren vid kallbol, men funkade bra annars. Ser ut att bli kanonförhålladen imorgon. Kul

Jag skulle säga att racingtrugor skulle funka fint om du gav dig ut o tränande banan själv idag. Kan dock bli annorlunda när 1000pers kört. Plus på det att vissa sträckor är väl pistade enkom för tävlingen? Och således inte är så hårt packade. Jag kommer köra med normaltrugor. Men det är nog inte superlättval. Men det är bra och hårda förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det skogsvakt? Jag är redigt sliten efter stakandet kan jag medge. Körde racingtrugor och de funkade bra förutom på ett fåtal ställen där det var mjukt. Sista stigningen var en fin plåga upp till toppen men också väldigt roligt då man fick bekänna färg och de uteblivna passen från i somras Hahaha! Nu går jag ner till afterski och tar mig en kall bira som plåster på såren.
Link to comment
Share on other sites

Mjo det gick bra. Kan inte klaga när det var sånna här propaganda förhållanden. Vilken skiddag! Blev lite varmare än prognosen men jag fick fint fäste. Hade OK glid kände jag men dom runt mig gled nog lite bättre ändå. Tror jag. Kuzmin u och primateria peak glide. Men det beror mer på mina skidor som jag vet glider halvruttet men ger bra fäste. Körde swix vr40. Jag är glad jag körde fäste, men jag är långt ifrån er vasamonster. Ska bli kul o se sedningen. Gissar jag hamnar led 3-4 som vanligt. Jag har ju klrt en träningsvecka här innan så lite mör med 13 mil i benen innan idag. Men då har jag kört 90% skate:) men vad härligt det var att staka hårt o sen gå över i stoooor diagonal med bergbett! Det är klassisk skidlöpning för mig det! :)

 

Nu blir det bira och bastu.

Link to comment
Share on other sites

Nån mer än mig som tyckte det var väldigt kärv snö och hade dåligt glid? Fick jobba hårt för att hålla uppe farten kände jag, gick lättare där solen legat på men mestadels gick det riktigt trögt...

Jag upplevde det var väldigt varierande före. Bra glid i solen och kärvt i skuggpartierna (överlag). Jag valde mellan två kallföresskidor med 1mm resp 2mm rill. Blev till slut de paren med 2mm. Tyckte de gick helt ok totalt sett. Inget pangglid men heller inte dåligt.

Gled i mål på 2.13.55 efter tunga sista 5km. Blir på vippen till led2...hoppas hoppas....

Link to comment
Share on other sites

Jag hade bra skidor och upplevde det inte så kärvt, men det var många
som tyckte det. Sedan har jag dålig motor så det vart ingen tid att hänga i julgranen
men nöjd som blåbärs åkare ändå. Gick bra och staka. Lite pannben fick man dock ha sista 4 km.
Stor eloge till Orsa som fixa kanon spår snabba och bra dricka service, räddningen då min slang åter igen frös. Stavfäste blev dock på andra varvet lite dåligt på sina ställen
på myrarna sjönk nästan ner till mullvadarna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...