Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Orsa grönklitt ski marathon 2017


Falken86

Recommended Posts

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Jo, det är rimligt att de bör släppa in någon kanske men jag vet inte om de är så de resonerar... Jag baserade det på fjolårets resultat då Sohlin vann på 1.54.22 och då gick gränsen för elitledet på 1.56.

Förvisso..men då var det 20 åkare mellan 1.54.22 och 1.56.00. Varav minst en åkare borde blivit uppklippt till Elitledet. (Svårt att undersöka nu i efterhand)

I år var det inte lika tätt i täten så att säga. Men vi får se, blir spännande att se ;-)

Är det för övrigt någon som vet exakt hur seedningsmanualen ser ut? Hur sätter man Elitledstiden och vidare tidsintervall?

 

PS. Jag har hört sedan tidigare att man från VL har för avsikt att släppa in minst EN åkare till Elitledet från varje seedningslopp, om det håller hyfsad klass på startfältet. Rätt eller fel?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte hur alla kan vara så nöjda med tävlingen. Att på en tävling ha 1 200 startande och att de 50(?) bästa + alldeles för många juniorer och damer ska få stå längst fram. Jag kom till starten strax efter 09, med förhoppning på att åka in på en led 1 tid. Och när man kommer dit så ligger det 500 par skidor framför en. Det låg ju t.o.m. vallningsfria precis bakom elitledet. 

 

Riktig tråkigt när det blir som en vasaloppsstart för de som åker för att seeda sig till ett bra led. Då man har så pass många startande borde man ta efter ex Skinnarloppet m.fl. som har ett eget seedningsystem, alt att man som åkare får vara lite självkritisk och ställa sig i en fålla som vore passade för ex led 3-4, led 5-6 o.s.v.

 

(nej jag är inte bitter) - nya tag på Skinnarloppet!

Link to comment
Share on other sites

Tycker du är helt rätt ute. Trist att man ska behöva vara på plats 3-4 timmar innan start för att lägga ut sina lagg. Tramsigt.

De borde ta efter Roslagsloppet som strävar efter att folk ska kunna komma en halvtimma innan start och lägga ut.

Vasan är ju lika hysterisk den om inte ännu värre. Folk borde sova istället för att springa runt vid starten 05:00!

Link to comment
Share on other sites

Paramedic håller med dig fullständigt jag åkte inte loppet i år men det är väldigt dåligt att det inte är mer uppdelat. Det är alltid ett problem när det är fritt för led 1-10 åkare och ställa sig var man vill. Missa själv led 2 I ett lopp i år pga av en led 9 åkare stod som nummer två i ett lopp och ramla nästan direkt mitt på platten. Så halva startfältet åkte om mig när ja inte kom förbi. Sen kom seedningen och då va det 9 sekunder till tvåan. Dessutom bytte jag plats med en elitleds kille för att jag själv tyckte att rätt man på rätt plats. Där fick man för det
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte hur alla kan vara så nöjda med tävlingen. Att på en tävling ha 1 200 startande och att de 50(?) bästa + alldeles för många juniorer och damer ska få stå längst fram. Jag kom till starten strax efter 09, med förhoppning på att åka in på en led 1 tid. Och när man kommer dit så ligger det 500 par skidor framför en. Det låg ju t.o.m. vallningsfria precis bakom elitledet. 

 

Riktig tråkigt när det blir som en vasaloppsstart för de som åker för att seeda sig till ett bra led. Då man har så pass många startande borde man ta efter ex Skinnarloppet m.fl. som har ett eget seedningsystem, alt att man som åkare får vara lite självkritisk och ställa sig i en fålla som vore passade för ex led 3-4, led 5-6 o.s.v.

 

(nej jag är inte bitter) - nya tag på Skinnarloppet!

 

Antingen är du helt oerfaren av skidtävlingar eller så får du skylla dig själv. Att komma mer än en halvtimme efter att man får lägga in skidorna i ett lopp med över 1200åkare och bli sur för att det redan ligger massa par där???

Och apropå vallningsfria skidor långt fram. Jag själv stod i 0-ledet och la ut mina vallningsfria. Tävlingsskidorna vill man ju testa innan start och många gör lika dant.

Vill du seeda upp på stora lopp är det bara att anpassa dig till förutsättningarna som alla andra

Link to comment
Share on other sites

Då säger jag som andra forumnissar här säger till mig när jag gnäller :) Det är ju frivilligt att åka loppet och ingen tvingar er :)

 

(I övrigt håller jag med om att alla tjänar på att stå i rätt led. Och lopp med över 1000 åkare borde ha bättre seedning. Se Alliansloppet tex som väl har ungefär samma antal åkare )

Link to comment
Share on other sites

Antingen är du helt oerfaren av skidtävlingar eller så får du skylla dig själv. Att komma mer än en halvtimme efter att man får lägga in skidorna i ett lopp med över 1200åkare och bli sur för att det redan ligger massa par där???

Och apropå vallningsfria skidor långt fram. Jag själv stod i 0-ledet och la ut mina vallningsfria. Tävlingsskidorna vill man ju testa innan start och många gör lika dant.

Vill du seeda upp på stora lopp är det bara att anpassa dig till förutsättningarna som alla andra

 

Aj, trampade jag på TDs tår? Jag la fram ett förslag som jag tror hade gynnat Orsa som tävlingsarrangör, där både motionärer och personer som är ute efter att seeda sig till önskade led får en mycket roligare tävling. Jag förstår gott och väl att man inte lägger fram sina tävlingsskidor 08.30, det gjorde inte jag heller. Men när starten går och man ser 100-tals med skidåkare framför en, som väldigt tydligt inte har mål om att komma till led 1-3, då är det lätt att bli lite besviken på att seedningen till loppet inte funkar optimalt.

 

Det var just det, att jag trodde att det vore ett passande lopp att åka. Och jag försökte anpassa mig, men kommer välja att inte åka något mer i Orsa tills de utvecklar starten (eftersom att ingen tvingar mig). Som arrangörer tror jag att de skulle utvecklas om de läste det här. 

Link to comment
Share on other sites

Aj, trampade jag på TDs tår? Jag la fram ett förslag som jag tror hade gynnat Orsa som tävlingsarrangör, där både motionärer och personer som är ute efter att seeda sig till önskade led får en mycket roligare tävling. Jag förstår gott och väl att man inte lägger fram sina tävlingsskidor 08.30, det gjorde inte jag heller. Men när starten går och man ser 100-tals med skidåkare framför en, som väldigt tydligt inte har mål om att komma till led 1-3, då är det lätt att bli lite besviken på att seedningen till loppet inte funkar optimalt.

 

Det var just det, att jag trodde att det vore ett passande lopp att åka. Och jag försökte anpassa mig, men kommer välja att inte åka något mer i Orsa tills de utvecklar starten (eftersom att ingen tvingar mig). Som arrangörer tror jag att de skulle utvecklas om de läste det här.

Håller med helt, tycker att det är riktigt dåligt med en jättefålla och man måste stå och köa från kl 7 på morgonen för att kunna prestera. Jag kommer inte heller att åka i Orsa igen om jag inte blir elitseedad (vilket man väl knappast vet på förhand) eller att de delar upp i fler grupper. Det minsta man kan begära är väl samvetesseedning (man får ange/välja själv) efter Vasaled, jag tror att de flesta ställer sig rätt då.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att någon uppstyrning av startleden behövs (även om jag själv fick en fin start). Har mailat lite med Orsa SK innan loppet om det och föreslog just samvetsseedning då de tyckte det var för mycket jobb med fler startled.

Är nog bra om fler mailar dem för att påverka till nästa år. Men kom ihåg att det är människor som jobbar ideelt med detta för vår skull så man får vara lite ödmjuk och inte komma med massa krav.

Annar var det ett jättebra arrangemang mee svårslagen natur och väder.

Link to comment
Share on other sites

Jag var där 15min innan de öppnad för att lägga ut skidorna. Ingen stress alls och kom iväg fint. Varför kan ni inte bara anpassa er som oss andra och vara på plats när de öppnar?

Halva grejen är ju hur man kommer iväg och även elit åkare kan vurpa och skapa kaos för bakom liggandes åkare.

Om alla anpassar sig blir det ju samma sak då också, därav är det bättre med fållor, speciellt om man som Orsa har över 1000 startande. Jag håller absolut med om att halva grejen är hur man kommer iväg. Elitled kan likaväl dom ramla, det håller jag med om, men det är kanske inte lika vanligt som den stressande nybörjaren som står "för" långt fram för sitt egna bästa.

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Intressant tråd, jag var en av dom som inte hade möjlighet att vara där tidigare, jag var där kl 09:15 och hamnade som sagt långt bak. När jag läste denna tråd var jag tvungen att göra en riktigt analys av mitt lopp på garmin.

 

Och man kan se att jag tappade 1:45min på första 1,6km jämfört med andra varvet, sedan tappade jag 50 sekunder på nästa 1,6km, och till sist 28 sekunder på tredje 1,6km, alltså totalt ca 3:10 på första 4,8km, jämfört med andra varvet.

 

Nu till det intressanta, min split blev 1:10:39 samt i mål på 2:20:44, alltså körde jag saktare andra varvet om man räknar bort det jag förlorade i starten, enligt min mening kan jag i princip bara räkna bort det jag tappade alldeles i början, typ max 2min, men då vet man ju inte hur mycket jag tjänade på att inte "rusa" iväg i starten som kan resultera i lite mjölksyra som adrenalinet med största sannolikhet döljer, men som kommer få effekter längre fram i loppet.

 

Jag tror absolut att "samvetesseedning" i starten är den bästa lösningen, och självklart är det surt om man missar ett led med några sekunder upp till någon minut, men man tappar nog inte så mycket som man tror när man kommer iväg längre bak på dessa lopp, hjärnan vill mer och luras av att det går långsammare än man tror.

 

Men som jag sa tidigare, helt fantastiskt lopp!! Och den lite långsammare inledningen gjorde det möjligt att faktiskt njuta lite av omgivningen och det faktum att det var en underbar skiddag, sällsynt i mina trakter...

 

Kuriosa, vad jag kunde se var det 1 person som körde förbi mig på hela loppet, och det i sista stigningarna, effekten av att känna sig stark och köra förbi folk hela tiden är också en faktor som bidrar positivt till skillnad mot att bli omkörd på slutet, vad vet jag!!

Link to comment
Share on other sites

... självklart är det surt om man missar ett led med några sekunder upp till någon minut, men man tappar nog inte så mycket som man tror när man kommer iväg längre bak på dessa lopp, hjärnan vill mer och luras av att det går långsammare än man tror.

 

Beror nog på vad som händer. Minns ett orsa ski marathon för massor av år sedan (då jag fortfarande kunde åka skidor ;) ). Då hade de indelning efter åldersklasser, och jag hade dumt nog anmält mig i H40. Och som om inte det räckte med ett hav av åkare framför redan innan start (i H21 o H35), blev det världens praktvurpa framför mig som gjorde att mina skidor satt fast i bra många minuter. 2/3 av hela motionsfältet hade passerat innan jag trasslat ur mig.

 

Körde som en galning i ca 10 km och kom ifatt klubbens pensionärer. Jag lyckades väl åka hyfsat ytterligare några km, då adrenalinchocken gjorde sig påmind och jag insåg att jag inte tränat för mjölksyra upp över öronen. Resten av loppet var förstört, men jag minns att jag petade mig i mål. ;)

 

Jag vet att två klubbkompisar hamnade bakom en krock i starten i år, men lyckades peta sig in i startled 2 med sin tid. Men det kanske inte hade behövts allt för mycket strul till för att det inte hade gått. ;)

 

Själv kan jag nog tycka att det inte vore allt för svårt för arrangörerna att kolla vilka som är klara led 1-åkare. Alltså ha ett 0-led och ett 1-led. Sedan kan det väl vara lite fållor för självkritik i led nedåt. 

 

Förvisso ett lopp med få deltagare i förhållande med Orsa. 

 

Men om jag vill åka seedningslopp nästa år kanske jag hellre väljer ett lopp som är mindre och slippa frysa i tre timmar ;)

 

https://valtillsmal.wordpress.com/2017/02/13/startseedningen-pa-roslagsloppet/

 

Jag citerar det David skriver där - tycker jag är klart tänkvärt!

 

"Problematiken uppstår pga. e åkare som uppenbarligen inte klarar av (eller inte vill, eller försöker sno åt sig en fördel) att själva avgöra ungefär var i startfälten de bör stå, när startskottet ljuder över gärdena. Det handlar om att vi måste FÅ BORT hysterin med att lägga ut skidor. Vi åker skidor, för att vi tycker det är kul att åka skidor. De allra flesta av oss tycker inte det är varken roligt eller logiskt att stå och frysa i tre timmar, bara för man lagt ut eller ska lägga ut skidorna.

Detta kanske inte är den slutliga lösningen. Men en bra bit på väg i alla fall?"

Link to comment
Share on other sites

Individuell start helt enkelt.

Om du syftar på det jag skrev eller citerade så tycker jag det var ett både larvigt och okonstruktivt inlägg. 

 

Jag har själv varit startansvarig ett år då Värmdöloppet hade ca 800 deltagare. Seedning kan bli ett jättejobb, men det kan i alla fall vara värt att vara lyhörd och ta till sig idéer. Som jag skrev - seedning för de som varit i led 1 i förra årets VL eller resultat i motsvarande grad är ingen jättesvår kontroll. Därefter seedning i led efter samvete tycker jag är en bra början. Puckade kommentarer skitar man i!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...