Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Orsa grönklitt ski marathon 2017


Falken86

Recommended Posts

När jag åker ett lopp så vill jag ha det bästa möjliga utgångsläget där jag kan få draghjälp och samtidigt kunna vara delaktig för att hålla upp farten. Det är sällan jag ligger i så höga farter på träning som när man tävlar och det beror till stor del på att man får åkare som antagligen är starkare runt sig eller iaf i samma klass. Jag som legat runt led3 nu i 3 år skulle alltså placerat mig någon stans mot mitten av fältet. Då kan jag säga att jag bommat led 3.

Starten är viktig då man rätt snabbt in i loppet lyckas hamna rätt med vad man klarar av att prestera. Sen finns det alltid de som tror sig ha en överkapacitet och placerar sig helt galet. Att en elit, led1/2/3 skulle ha mindre risk att sabba för bakom liggande tycker jag låter konstigt. Var är det mest hetts? Längst fram! Tycker alltid man ser en massa stavar och bråte från eliten som tok stressar i början! Frågan är väl igentligen vilken grupp som ställer till det för de längst bak??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

öööh, om alla bara ställer sig först i kön, så behöver ju ingen köa...

 

tjena.

 

Jag kommer börja åka fler lopp när de har fler startled än för VL 0-2. i bästa fall, ofta bara 0-1.

 

Om alla bara anpassat sig efter rådande förutsättningar o förhållanden hade vi öht inte haft denna diskussionen, då hade inte skidlopp funnits, inte skidor, inte valla, inte internet, inte skidforum, kanske inte ens jag hade funnits... (det sista hade nog iofs varit ett framsteg)

Link to comment
Share on other sites

Att gnälla på något är en sak men att gnälla pga att man inte befinner sig på plats i tid då de flaggat för öppning är något annat. Vem ska liksom dra gränsen för att den brevid dig ska stå längre bak?? Ska man dra samma sak mot alla tjejer som åkte med då?? Sorry ni tjejer men ni får placera er som slåss om tredjeplats, ni får starta bakom de i led4.
Link to comment
Share on other sites

Håller med helt, tycker att det är riktigt dåligt med en jättefålla och man måste stå och köa från kl 7 på morgonen för att kunna prestera. Jag kommer inte heller att åka i Orsa igen om jag inte blir elitseedad (vilket man väl knappast vet på förhand) eller att de delar upp i fler grupper. Det minsta man kan begära är väl samvetesseedning (man får ange/välja själv) efter Vasaled, jag tror att de flesta ställer sig rätt då.

 

Håller med helt, tycker att det är riktigt dåligt med en jättefålla och man måste stå och köa från kl 7 på morgonen för att kunna prestera. Jag kommer inte heller att åka i Orsa igen om jag inte blir elitseedad (vilket man väl knappast vet på förhand) eller att de delar upp i fler grupper. Det minsta man kan begära är väl samvetesseedning (man får ange/välja själv) efter Vasaled, jag tror att de flesta ställer sig rätt då.

Det är väl ganska självklart att det vore bättre om alla stod efter Vasa-seedning?! Möjligtvis lite mer jobb för arrangören men den uppdelningen gör ju att åkarna varken behöver stå och köa tidigt eller köra om allt för mycket under loppet. Alltså stor vinst för att genomföra ett rättvist lopp!

Link to comment
Share on other sites

Beror nog på vad som händer. Minns ett orsa ski marathon för massor av år sedan (då jag fortfarande kunde åka skidor ;) ). Då hade de indelning efter åldersklasser, och jag hade dumt nog anmält mig i H40. Och som om inte det räckte med ett hav av åkare framför redan innan start (i H21 o H35), blev det världens praktvurpa framför mig som gjorde att mina skidor satt fast i bra många minuter. 2/3 av hela motionsfältet hade passerat innan jag trasslat ur mig.

 

Körde som en galning i ca 10 km och kom ifatt klubbens pensionärer. Jag lyckades väl åka hyfsat ytterligare några km, då adrenalinchocken gjorde sig påmind och jag insåg att jag inte tränat för mjölksyra upp över öronen. Resten av loppet var förstört, men jag minns att jag petade mig i mål. ;)

 

Jag vet att två klubbkompisar hamnade bakom en krock i starten i år, men lyckades peta sig in i startled 2 med sin tid. Men det kanske inte hade behövts allt för mycket strul till för att det inte hade gått. ;)

 

Själv kan jag nog tycka att det inte vore allt för svårt för arrangörerna att kolla vilka som är klara led 1-åkare. Alltså ha ett 0-led och ett 1-led. Sedan kan det väl vara lite fållor för självkritik i led nedåt. 

 

Förvisso ett lopp med få deltagare i förhållande med Orsa. 

 

Men om jag vill åka seedningslopp nästa år kanske jag hellre väljer ett lopp som är mindre och slippa frysa i tre timmar ;)

 

https://valtillsmal.wordpress.com/2017/02/13/startseedningen-pa-roslagsloppet/

 

Jag citerar det David skriver där - tycker jag är klart tänkvärt!

 

"Problematiken uppstår pga. e åkare som uppenbarligen inte klarar av (eller inte vill, eller försöker sno åt sig en fördel) att själva avgöra ungefär var i startfälten de bör stå, när startskottet ljuder över gärdena. Det handlar om att vi måste FÅ BORT hysterin med att lägga ut skidor. Vi åker skidor, för att vi tycker det är kul att åka skidor. De allra flesta av oss tycker inte det är varken roligt eller logiskt att stå och frysa i tre timmar, bara för man lagt ut eller ska lägga ut skidorna.

Detta kanske inte är den slutliga lösningen. Men en bra bit på väg i alla fall?"

Tycker David sammanfattar det bra, och det funkade ju på Roslagsloppet. Och sen kan man ju som tävlande försöka att inte ställa sig framför en åkare som är uppenbart bättre.

Link to comment
Share on other sites

På större lopp där det är 1000+ åkare borde man med lätthet kunna införa VL liknande startled,fast några färre då. Där man alltså på eget ansvar ställer sig efter sitt nuvarande VL led.

Typ Elitled, 1-2, 3-4, 5-7, 8-10 och Motion.

Totalt 5 led. Borde inte vara en stor uppgift för arrangören. Men desto större uppgift för alla åkare att vara ärliga och starta med gott samvete:-)

Är väl liknande man kör i Bessemerloppet?

Link to comment
Share on other sites

öööh, om alla bara ställer sig först i kön, så behöver ju ingen köa...

 

Som Kråkan i mamma mu som lägger allt överst när det ska städas...

 

Hur ska du hitta det som är underst?", undrar Mamma Mu. "Jag la allting överst", svarar Kråkan nöjt...

 

10175166_330401997109394_229748423_n.jpg

 

 

Men förhoppningsvis finns det en del som inte beter sig som kråkor vilka inser att de inte behöver stå precis bakom den yttersta eliten. Alltså lite självsanerande led bakom led 0 och 1. Som David skriver - det ska ju vara roligt att åka skidor - inte bara för alla kråkor. 

 

Jag förstår Ekis frustration. Nu har jag inte någon bekräftad berättelse från honom personligen. Men jag vet ju att han är en klar led 1-åkare. Att han då kommer in på en dålig led 2 plats kan inte varit något optimalt lopp för honom. Kan nog varit en hel del "kråkor" han behövde köra om. Säkert roligt för kråkorna - men inte för klara led 1 åkare som hamnar en bra bit bak i starten. 

 

Om det är gnäll vet jag inte. Det är väl bra om tävlingsledningarna i stora lopp får lite konstruktiv kritik så det kan bli bättre. Så det blir just roligt även för duktiga åkare strax under eliten. Håller med både Lejonet och PumpenDanne ovan. Det finns säkert olika metoder att prova - men att bara säga att det är för mycket jobb köper jag inte. Att starta på en sjö med jättemånga startfält är kanske en idé att prova,om möjligheten finns. Fler konstruktiva förslag?

Link to comment
Share on other sites

Som Kråkan i mamma mu som lägger allt överst när det ska städas...

 

Hur ska du hitta det som är underst?", undrar Mamma Mu. "Jag la allting överst", svarar Kråkan nöjt...[/size]

 

10175166_330401997109394_229748423_n.jpg

 

 

Men förhoppningsvis finns det en del som inte beter sig som kråkor vilka inser att de inte behöver stå precis bakom den yttersta eliten. Alltså lite självsanerande led bakom led 0 och 1. Som David skriver - det ska ju vara roligt att åka skidor - inte bara för alla kråkor. 

 

Jag förstår Ekis frustration. Nu har jag inte någon bekräftad berättelse från honom personligen. Men jag vet ju att han är en klar led 1-åkare. Att han då kommer in på en dålig led 2 plats kan inte varit något optimalt lopp för honom. Kan nog varit en hel del "kråkor" han behövde köra om. Säkert roligt för kråkorna - men inte för klara led 1 åkare som hamnar en bra bit bak i starten. 

 

Om det är gnäll vet jag inte. Det är väl bra om tävlingsledningarna i stora lopp får lite konstruktiv kritik så det kan bli bättre. Så det blir just roligt även för duktiga åkare strax under eliten. Håller med både Lejonet och PumpenDanne ovan. Det finns säkert olika metoder att prova - men att bara säga att det är för mycket jobb köper jag inte. Att starta på en sjö med jättemånga startfält är kanske en idé att prova,om möjligheten finns. Fler konstruktiva förslag?

Nu får jag nog huvudsakligen skylla det "dåliga" resultatet på nytillskott till familjen under hösten kombinerat med sega förkylningar och därmed väldigt dåligt med motivation att komma i form igen. :) Men hade jag haft någon rygg som höll ett vettigt tempo att växeldra med är min uppskattning att jag hade åkt ungefär 5 min snabbare. Nu fick jag antinen kryssa själv eller lägga mig i långsamma ryggar. Tyvärr orkade jag inte ligga och dra hårt själv hela loppet pga min träningsstatus.
Link to comment
Share on other sites

Det finns som tur är lopp där detta med startseedning funkar utmärkt. Exempel på detta är Engelbrektsloppet och Skinnarloppet. Personligen kommer jag bara att åka denna typ av lopp i framtiden och om alla väljer att göra det, tvingar vi arrangörerna att tänka till. Sedan är det ju också upp till oss åkare att ställa oss där vi hör hemma och inte där vi tror/tycker att vi borde höra hemma. Om alla hjälps åt blir det en bättre upplevelse för alla inblandade. För det är väl skidåkning som är grejen, eller............

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...