Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gliddel


vattenfall

Recommended Posts

Är det någon som har koll på hur stor del av skidan man glider på? Både bak o fram,hela glidzonen ligger ju inte an mot snön vad jag vet,men var på skidan glider man mest?och om det skiljer skidor emellan?ex kallföres o klister . Har googlat men inte hittat nåt,så nån länk eller egen kunskap tages emot tacksamt!
Link to comment
Share on other sites

Högst tryck på skidan har du precis bakom hälen, det är markant högre än på andra delar av skidan.

Det går att kolla med t.ex en Eikermåler om den har tryckmätare.

 

Kanske är det 3 cm långt, högtrycksområdet? ;)

jag editerar. Tre cm2 gilder vi på. Tänk på det när ni pulvervallar haha

Link to comment
Share on other sites

Såg en skistartvideo igår om sickling och då pekade han ut ca 2 dm framför och bakom fästzonen som glidzon. Själva kontaktytan som sagt blir betydligt mindre eftersom det är några snökristaller åt gången (troligen många men små) som berör belaget i varje ögonblick.

Ok,tack!Ska se om jag hittar den videon,det är hur olika spann funkar under olika snöförhållanden som jag försöker sätta mig in i,vet inte om. jag är ute o cyklar,men funderar lite på om just det att det är olika stora kontaktytor också påverkar hur skidan går i olika fören,har lite problem med att förstå mig på såna saker...kan ju vara bra att vara insatt om man vill ha flera par skidor,har 3 par för tillfället som jag åker på,funderar på att pensionera ett par Atomic o investera i ett par nya klisterskidor istället för dom

Funderar på ett par Fischer RCS ,det var ju bra pris på dombåde hos Pölder o Skistart...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...