Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybroloppet 2017


Volevodin

Recommended Posts

Som vanligt högklassigt arrangemang!

Tack alla ni som gjorde det möjligt att åka!

 

Jag vallade med Chola, Multigrade och täckte med Violet Extra. Rullskidsfäste och bra glid, inte ett hugg men fästvallan täcktes med ett fullständigt blank islager! Jag undrade lite över hur jag kunde uppleva både fäste och glid med detta under fötterna :).

Någon som har en förklaring?

 

Framkomligheten var helt OK tycker jag, de flesta höll vänster utan uppmaning och med uppmaning gick det snabbt att få fritt i omkörningsfil. Lite kul att se funktionärerna som skriker och viftar åt en ensam motionär som vågat sig ut i spåret vid starten... hade nog blivit rejäl kalabalik om han hade blivit omkörd av kanonerna strax efter... men som tur var lyckades man få av honom (egentligen avlysta spår, tävlingshögtalare och full parkering, en bedrift att missa detta :)).

 

Prestationen var bra från min sida, jag klarade av att hålla god fart, men man är ju alltid hjälpt av att ha bra skidor och jämfört med de som åkte bredvid tappade jag nog aldrig i vare sig glid eller fäste. Men svängarna... jag kan bara inte detta med skateskär i hårnålssvängar... jag tappar många meter i varje sådan kurva och sammanlagt var det 20 sådana på loppet.

 

Noterade dessutom en stakåkare med skateskär i den branta uppförsbacken, inte snyggt. Småskär i saxningsförsöket. den branta backen är svår att ha fart i om man inte vallar fäste. Fast kanonerna fixade det förstås, imponerande fart på segraren Elis.

Link to comment
Share on other sites

Blev lurad(!) av Folkesson(ständigt denna man) att gå blankt. Hua, skulle jag inte gjort. Blev totalstum efter 7 varv, men kämpade mig i mål på placering 30 iaf. Fick saxa slutet av långa backen sista 3 varven, tappade 40-50 meter på killen jag hade rygg på varje gång så skejtade gjorde jag åtminstone inte ;) Behövde skrika håll vänster max 10 ggr, och då flyttade sig folk direkt, fungerade utmärkt. 

 

Sjukt trög snö, massvis med led 3-åkare som diagonalade på platten...

Link to comment
Share on other sites

Blev lurad(!) av Folkesson(ständigt denna man) att gå blankt. Hua, skulle jag inte gjort. Blev totalstum efter 7 varv, men kämpade mig i mål på placering 30 iaf. Fick saxa slutet av långa backen sista 3 varven, tappade 40-50 meter på killen jag hade rygg på varje gång så skejtade gjorde jag åtminstone inte ;) Behövde skrika håll vänster max 10 ggr, och då flyttade sig folk direkt, fungerade utmärkt. 

 

Sjukt trög snö, massvis med led 3-åkare som diagonalade på platten...

Ja den där Folkesson verkar va en jobbig människa som bara ställer till problem...;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...