Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blåsor i händerna


Mr.T

Recommended Posts

En kort sammanfattning av diskussionerna: alternativa lösningar:

 

-bit ihop tills händerna är härdade

- prova andra modeller eller storlekar på handskar/kontrollrem

-undvik för varma handskar. Det kan tydligen också ge skavsår.

-min egen punkt: ancänd fästvalla. Ensidig stakning ökar rproblemet

Link to comment
Share on other sites

En tight och bra handske är A och O och att den passar i ihop med remmen, glider handsken mot handen så kan det ställa till det

 

Lite vanlig klistervalla eller mjuk burk i handflatan kan faktiskt också hjälpa , hanskne sitter sen som klistrad

 

Har även behövt tejpat valda delar av handen med coachtejp vid vissa tillfällen då rem och handske inte riktigt varit samspelta.

Link to comment
Share on other sites

Ett par tips.

Rullskidåkning sliter hårdare än snöåkning. Handsvett gör det värre. Använd luftiga rullskidhandskar och låt händerna lufta i varje stavtag. Rör stavhandtagen så lite som möjligt. Så små handskar som det går. Inga veck.

Merino-liners hjälper i vinterhandskarna. Tejp har inte funkat för mig. Risk att den gör skavet värre när den lossnar av handsvetten och skrynklar ihop sig.

Madshusremmar är skonsammare än swixremmar. Byt.

Var rädd om de nya valkarna när de väl finns på plats.

Link to comment
Share on other sites

Mina blåsor slutade i princip att komma efter att jag slutade greppa staven i staktaget, enbart fångar staven vid tillbakapendeln och släpper när jag tar i.

Det kan bli en blåsa underkanten avhanden där stavremmen får maxtrycket men jag har inte riktigt klurat varför det händer, kanske ett par gånger per säsong.

 

Botade dessutom golf/tennisarmbåge för min del eftersom jag inte längre fick samma belastning på fingermusklerna.

 

Så tricket att inte greppa staven så hårt är absolut värt att nämna igen (har nämnts en gång tidigare i den här tråden).

Det kan kännas svårt i början men absolut möjligt och det gick lätt för mig i och med att det var den lösningen eller hålla upp med stakträning (pga tennis&golfarmbåge).

 

Bra handskar är också bra tips, för min del har Crafts tävlingshandskar absolut bäst passform, de sitter som korvskinn utan minsta tryck. Helt enkelt skräddarsydda, Lillsport, Hestra etc. är alla bra men långt ifrån dessa korvskinn för mina händer. med det vill jag säga det finns små skillnader på handskarna och testa fram med dina händer. Det är värt pengarna att ha bra handskar, händerna är en viktig del i skidåkningen pga allt stakande (och moderna kontorshänder utan valkar hjälper säkert inte till heller).

Link to comment
Share on other sites

Lillsport legend är/var fantastiska. Har ett par som lär få hänga med tills de är i trasor. Aldrig en blåsa, aldrig frusen, perfekt passform för mina händer.. Hur f-n tänkte Lillsport när de slutade med den modellen?

Är det någon speciell version av Legend som har tagits ur produktion? Jag kör med Legend Slim, testade Legend Gold förra året och ser att det finns 2-3 andra varianter också i Legend-serien. 

Link to comment
Share on other sites

Om remmen sitter för högt upp runt handleden kan den klämma ihop handryggen/handflatan, då kan det hjälpa att försöka få till att remmen sitter lite längre ner på handleden.

 

(Min far sa att blåsor i händerna kom sig av att det var där latmasken kröp ut ...) 

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft bekymmer med blåsor med Swix o Skigos remmar, men åker nu med Madshus röda, o klarar mig hittills mycket bättre. Enda problemet med Madshus är att det är så stora i storlekarna, mina storlek 7-händer är lite för små för Madshus Small, men klarar trots det mig mycket bättre från blåsor 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...