Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ÖS Söndag 2017


Anl

Recommended Posts

Eftersom det inte funkar med barnvakt måste jag boka om från VL till ÖS söndag i år. När/hur bör jag starta?

 

Har åkt en massa VL, och ett par ÖS måndag, men aldrig ÖS söndag förut. På ÖS måndag är det ju lätt att ta sig uppför första backen utan större kö, men jag vet inte hur jag ska välja strategi nu. Med tanke på måttlig träningsmängd tänker jag mig en sluttid runt 7 timmar vid normalföre. Ni som åkt söndagar, när bör jag starta för att slippa värsta kön i backen? (Och framåt?) 

Link to comment
Share on other sites

Du kan få en fri backe om du startar så sent som möjligt, men då får du lida av långsamma åkare i spåret resten av loppet. Jag skulle helt klart välja att starta tidigt och ta smällen direkt. Första kilometern går det att vinna mycket mark genom att gå ut till höger och spurta lite. Kommer du iväg bland de 1-2000 första så kommer det vara lite trångt i backen men sen är det strulfritt resten av loppet. Åker du på 7 timmar och har 8000 åkare framför dig blir det sick sack och sönderplogade backar. 

Link to comment
Share on other sites

Du kan få en fri backe om du startar så sent som möjligt, men då får du lida av långsamma åkare i spåret resten av loppet. Jag skulle helt klart välja att starta tidigt och ta smällen direkt. Första kilometern går det att vinna mycket mark genom att gå ut till höger och spurta lite. Kommer du iväg bland de 1-2000 första så kommer det vara lite trångt i backen men sen är det strulfritt resten av loppet. Åker du på 7 timmar och har 8000 åkare framför dig blir det sick sack och sönderplogade backar. 

Jo såklart det är mycket vunnet med hyfsat hela spår. Men hur gör man för att komma iväg bland de första säg 1-2000? Hur funkar det - när behöver man vara på plats, lägger man ut skidorna eller köar man på plats, osv?

Link to comment
Share on other sites

Jo såklart det är mycket vunnet med hyfsat hela spår. Men hur gör man för att komma iväg bland de första säg 1-2000? Hur funkar det - när behöver man vara på plats, lägger man ut skidorna eller köar man på plats, osv?

Förra året körde jag på måndagen. Var på plats 5.30. Då var jag på plats 200 ungefär. Vid 6.30 hamnar du nog på plats 5000 eller högre. Innan 6.00 bör du vara på plats för att hamna i den främre fjärdedelen skulle jag tro. 

 

Det är inte insläpp i fållor på samma sätt som Vasan. Det är ett typ 10 spår brett fält öppet längs med de stora reklamskyltarna ut mot älven. När du är på plats knallar du in och lägger ut skidorna. Inga köer. 

Link to comment
Share on other sites

Något som kan vara värt att tänka på är att på måndagen släpper man försvarsmakten, old boys och sponsorer oavsett kapacitet innan vi som inte tillhör nämnda kategorier får komma iväg. Det gör man inte på söndagen men jag skulle ändå satsa på att vara på plats så tidigt det går.
Link to comment
Share on other sites

Förra året körde jag på måndagen. Var på plats 5.30. Då var jag på plats 200 ungefär. Vid 6.30 hamnar du nog på plats 5000 eller högre. Innan 6.00 bör du vara på plats för att hamna i den främre fjärdedelen skulle jag tro. 

 

Det är inte insläpp i fållor på samma sätt som Vasan. Det är ett typ 10 spår brett fält öppet längs med de stora reklamskyltarna ut mot älven. När du är på plats knallar du in och lägger ut skidorna. Inga köer. 

Måndagar är väl inte samma som söndagar? När jag ÖS åkt måndag tidigare kom jag iväg utan problem trots att jag var ganska sent på plats - många färre åkare än söndag?

Link to comment
Share on other sites

Såhär kan du göra om du vill åka 90km (dagtid) utan att bli påtagligt bromsad första 3km och utan sönderkörda spår, och utan att stå och köa en massa timmar innan start:

Seeda dig till led 2 eller bättre och åk VL

Repeat 29 ggr

Åk ÖS och gå in genom veteranfållan

Har 11 år kvar till veteranstatus, och inte tillräckligt med tid för att nå led 2-förmåga

Link to comment
Share on other sites

Såhär kan du göra om du vill åka 90km (dagtid) utan att bli påtagligt bromsad första 3km och utan sönderkörda spår, och utan att stå och köa en massa timmar innan start:

 

Seeda dig till led 2 eller bättre och åk VL

Repeat 29 ggr

Åk ÖS och gå in genom veteranfållan

Det funkar även om du struntar i att seeda dig till led två. jag har själv testat c:a 20 gånger och det fungerar perfekt även om du kommer 5 i sju till starten. Problemet för mig numera är ju det starka vinddraget när en stor del av startfältet sveper förbi och problemet förvärras med åren  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Nån som vet sweet spoten för söndagen och man bara vill klara loppet, dvs inte behöva lägga ut skidorna eller trängas i backen men ändå starta så tidigt som möjligt?

 

Ska agera hjälpryttare åt syrran som bara vill klara loppet, så det behöver inte gå snabbt i första backen (då vi kommer vara långsamma) men vill helst slippa stå helt still.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

God nyhet inför Öppet Spår 2019 söndag:   Försök skall införas med 1500 startande i grupp. Varje grupp med 10 minuters intervaller.

Man får vid anmälan uppge den tid man bedömer att man går i mål. Starttid bedöms utifrån detta.

 

Längre sovmorgon, slippa lägga ut skidor, mindre köande. Skönt va?

Link to comment
Share on other sites

God nyhet inför Öppet Spår 2019 söndag:   Försök skall införas med 1500 startande i grupp. Varje grupp med 10 minuters intervaller.

Man får vid anmälan uppge den tid man bedömer att man går i mål. Starttid bedöms utifrån detta.

 

Längre sovmorgon, slippa lägga ut skidor, mindre köande. Skönt va?

Äntligen! Kul att de till slut vågar testa något för att få bukt med kökaoset. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...