Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Guld till Edvin Anger och svenskt medaljregn p ungdoms-OS

Bolshunov defilerade till seger - Halfvarsson avancerade till 19:e

Johaug verlgsen - Ebba Andersson klttrade till sjtte plats

Erik Rost och Lisa Larsen vann SM i Rnnklen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder- och vallanoja Vasaloppet 2017

• Vänligen logga in för att kunna svara
246 svar till detta ämne

Sso

Sso

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg

Ok, innerst inne tycker jag ju att Tokos breda temperaturspann bör ha nån nackdel mot andra fabrikat, men är det alltid andra sorter som gäller vid tävling, eller finns det förhållanden som de "duger"? gammal snö som inte transformerats? 

Vad rekommenderar ni annars?

Swix/Skigo har ju nämnts att folk åkte på, Rode var ju förr bra på nysnö, men verkar inte ha varit nån här på forumet som åkt med det i söndags?

ÖSS 15: 6.40

VL 17: 6.22

Bor: Falun

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 342 inlägg

Angåenda åka  t.ex. halvvasan innan Vasaloppet är det nog väldigt individuellt. Själv brukar jag få liten formtopp ca 3 dagar efter lopp.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 996 inlägg

Ok, innerst inne tycker jag ju att Tokos breda temperaturspann bör ha nån nackdel mot andra fabrikat, men är det alltid andra sorter som gäller vid tävling, eller finns det förhållanden som de "duger"? gammal snö som inte transformerats? 
Swix/Skigo har ju nämnts att folk åkte på, Rode var ju förr bra på nysnö, men verkar inte ha varit nån här på forumet som åkt med det i söndags?

Jag åkte på blandning av vr45 o Rode violett. Täckt med vr40. Sög lite på myrarna, troligen för kallt där för min vallning eller för tjockt. Sen fina skidor efter mångsbodarna.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

O-B H

O-B H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 140 inlägg

Jag körde på Rodes fästvallor i söndags. Violett och blå. Hade fint fäste hela vägen till mål. Bra glid första halvan men sämre från Evertsberg. Det försämrade glidet tror jag dock mest berodde på att jag körde på kallföresskida med fin struktur.

Jag kör överlag mycket Rode såväl burk som klister och tycker ofta det funkar bra. Dem har dock väl många varianter av blå- o lila burkvallor. Svårt att hålla koll på vilken som funkar bäst under respektive förutsättning.

obh.bloggagratis.se

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 931 inlägg

Rode blå eller blå super?

Jag läste Rodes vallarekommendaiton men P40 eller P30 finns inte i min vallabox, däremot Blue Super och Violet... undrade om det var samma men har ingen aning...

MikaelBerglund

MikaelBerglund

Medlem

• Members
  • Pip
  • 132 inlägg

Jag tar mig friheten att klistra in Caldwells "trappa" för violetta förhållanden en gång till. Jag använder ofta den som mental modell när jag testar inför tävlingar. Just Rode har jag aldrig använt på tävling. Tycker att Vauhti K15 går bättre (lite sämre fäste) än Rode Violett i nysnö. I Caldwells trappa finns många olika märken representerade. Vauhti hade K18 (Blå) som bas och K15 (Nysnö) som rekommendation inför Vasaloppet. Swix hade rekommendationen VR40 som bas och VR45 på toppen

http://www.caldwells...x-observations/

O-B H

O-B H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 140 inlägg

Rode blå eller blå super?
Jag läste Rodes vallarekommendaiton men P40 eller P30 finns inte i min vallabox, däremot Blue Super och Violet... undrade om det var samma men har ingen aning...

Blue 1 körde jag med. Den är hårdare o jag tycker även den är mindre aggressiv än blå super.

obh.bloggagratis.se

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar