Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Dags att ska kontrakt hos Salomon

Jizerska Padesatka vinterns bsta event i Visma Ski Classics

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Väder- och vallanoja Vasaloppet 2017

• Vänligen logga in för att kunna svara
246 svar till detta ämne

Bakhalt-74

Bakhalt-74

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg

SMHI har ju ändrat sin prognos från i morse som såg så grym ut. Var glad i några timmar iaf.

-14º har blivit -9º. Inga problem med det men de har lagt till ett snöfall under mer eller mindre hela lördagen och natten till söndagen. Rent historiskt så klarar VL-org inte av att göra bra spår med de förutsättningarna så just nu ställer jag in mig på ett mindre H-e! Någon utmaning på detta påstående?

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 633 inlägg

Det är ju kallt i alla fall! Den snö som eventuellt kommer (många bud på den prognosen) får eliten platta till och saktas ned av. Prima medaljläge ;) 

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

Det är ju kallt i alla fall! Den snö som eventuellt kommer (många bud på den prognosen) får eliten platta till och saktas ned av. Prima medaljläge 

+1 på den!

Tenn

Tenn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 45 inlägg

SMHI har ju ändrat sin prognos från i morse som såg så grym ut. Var glad i några timmar iaf.

-14º har blivit -9º. Inga problem med det men de har lagt till ett snöfall under mer eller mindre hela lördagen och natten till söndagen. Rent historiskt så klarar VL-org inte av att göra bra spår med de förutsättningarna så just nu ställer jag in mig på ett mindre H-e! Någon utmaning på detta påstående?

Och så 5m/s motvind på det =)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 030 inlägg

Spåren kommer att köras om på lördag natt mot söndagen, det sker alltid och i stort sett hela banan.

Om det kommer något lite snö på söndag morgon så kommer det enbart hindra de första, kan ju vara lite tjurigt med få spår att välja på för de första startleden men längre bak kommer alla spåren att finnas som vanligt (ganska dåliga alltså).

Pga av många före mig så har jag som plan att valla lite varmare än prognos, om det blir Rode så hade det nog blivit grund plus Biolet Multigrade täckt med ett lager Blue Super(att slitas bort?).

Om det blir varmare så går det mot Violet Extra täckt med Violet.

Eller VR45 täckt med V40 mot varmare enbart VR45.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 216 inlägg

Prognosen har ju ändrat sig 100 ggr den här veckan så det hinner nog lösa sig tills på söndag.

Skidman

Skidman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Tror smhi måste ha missat att vi låste prognosen imorse..  :)

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg
trugstorleksnoja, någon?

Tallen

Tallen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 002 inlägg

trugstorleksnoja, någon?

Jag tänker att man måste kunna åka med medel eller till och med små på söndag. Nu har jag iof inte åkt i spåret sedan kortvasan i fredags. Men med stabila minusgrader och mycket konstsnö, kan det väl inte behövas några jättetrugor tänker jag. 

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Lauds

Lauds

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Såg ni väderleksrapporten i Aktuellt?  :lol:

29:50 in i sändningen börjar det.

http://www.svtplay.s...21-00?info=visa

AVL028N.jpg

Det får vi väl ändå tolka som att de har låst prognosen som vi ville ha det va?   :P

Zyver

Zyver

Medlem

• Members
  • Pip
  • 62 inlägg
Pölder tror på Rex trugor.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 743 inlägg

Varför så pessimistisk, det verkar hålla sig på minussidan och lite snö under sådana förhållande kan man ta. Tänk positivt ! :)  Jag hade vallat för föret de första milen (se Knappen) och tagit med mig mjukare burk och en tub klister i midjeväskan för ev. komplettering längs vägen.

Snefald

Snefald

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Verkar som att det blir bättre förutsättningar i år än de senaste tre åren :) ... Dock ska man kanske inte ta ut något i förskott...

Landers Legend

Landers Legend

Medlem

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg
Nu ser det riktigt bra ut förrutom vinden. Knappt någon snö fram till Vasan enl SMHI

matte82

matte82

Medlem

• Members
  • Pip
  • 139 inlägg
Ja det är väldigt lite snö nu. Klart har ca 5 cm. Tänker att om det kommer ett par cm under lördagen så borde väl det blandas med den omvandlade snön så det blir hyfsat snabbt ändo. Det kommer nog inte bli 2012 före men det kan nog bli ett av de snabbaste på 2000 talet förutom det året.

Skidman

Skidman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

SVT brukar ju alltid presentera Vasaloppsvädret under den här veckan. 

http://www.svt.se/va...psvadret-2016-1

Är det någon som lyckas finna någon liknande för i år? 

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Just nu kan jag byta bort min förkylning mot växlande runt 0:an och ny snö
<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 237 inlägg

Så här ser prognosen ut just nu på söndag enligt YR:

smejx3.png

var hittade du den fina prognosen med alla depåer?

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

var hittade du den fina prognosen med alla depåer?

Säkerligen någonting som hen knåpat ihop själv. Men yr visar lika fint väder nu, bara någon grad varmare!

Lauds

Lauds

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Börjar bli riktigt taggad nu! Ska bli riktigt roligt att åka faktiskt! Det kommer jag nog förmodligen inte tycka efter några mil in i loppet dock..

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar