Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja Vasaloppet 2017


Knappen

Recommended Posts

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Prognosen säger ju som sagt klockrent burkföre på söndagen.

MEN, jag antar att bädden består till stora delar konstsnö som kommer att fräsas upp i sista prepareringen natten innan. Funkar burk då? Kanske räcker att gå lite varmare än temperaturen?

Om man ska tro på SMHI: s prognos med ett rejält snöfall på onsdag och konstant minisgrader efter detxskulle kag hålla mig till burk. Jag åkte senast VL 2012, när det var i stort sett isräls på lördagen innan de fräste om, men enbary burk verkar ha fungerat för de som provade det. Själv hade jag täckt klister med dåligt glid. Lovade mig själv att aödrig använda klister på Vasalopoet igen om det inte är plusgrader..

 

Nu var det loppet lite kallare än prognosen säger nu, men min poäng är att gammal fräst snö inte går att jämföra med gammal grov snö i andra sammanhang.

Link to comment
Share on other sites

Är lite småkär i SMHIs prognos just nu. Ska åka ÖSM, på söndagen 0-gradigt och sol fram på dagen, sen fallande temperatur (-14 i Oxberg) och -4 och mulet på måndagen. Swix blå, kanske en smula Black Magic, Kuzmin U, kanske lite nedtagen struktur, möjligen Skimateria Peak glide. Vallar upp skidorna imorgon.

 

 

Vallar du en vecka innan loppet? 

Verkar väldigt vanskligt att valla en vecka innan loppet, väderprognosen hinner ändra sig väldigt många gånger tills ÖSM.

Link to comment
Share on other sites

Teori och verklighet är två vitt skilda saker. Vår klubb brukade alltid åka upp till Mångsbodarna på lördagen och efter att ha kontrollerat spåren och lyssnat på senaste väderprognosen bestämde jag hur jag skulle valla. Nu ser ju inte spåren likadana ut dagen efter, när många åkare passerat och givetvis mer sönderåkta ju längre ner i fältet man befinner sig och det är en faktor att ta hänsyn till.

Visst ska man ha en teori om hur man skall valla, men ibland händer det att man tvingas ändra på det man tänkt. Så mitt råd är att om det är möjligt att visitera spåren någonstans mellan start o mål ger det god vägledning.

Sista gången jag deltog (blötloppet 2015) åkte jag in till Mora och tog mig ut till spåret och kollade. Det var blött o löst, så jag var inställd på ett tungt lopp, vilket det också blev. Tyvärr missade jag att ta med en trasa med vallaväck, vilket jag med min rutin borde ha kunnat räkna ut med ledning av hur spåren såg ut. Även om man åkt många gånger är det lätt att missa någon detalj inför loppet, kolla en extra gång är inte fel.

Link to comment
Share on other sites

Har ni ingen humor, forumkollegor? Självklart är det orimligt att valla nio dagar före lopp. Tolka det som ett försök att skämta kring den mycket trevliga väderprognosen för ÖSM.

 

Oavsett prognos lär jag nog stå där i vallaboden kvällen innan och fixa med nåt vare sig det behövs eller inte.

 

Tack för påminnelsen, Volevodin. En liten trasa med vallaväck ska vara med. Glömde förra året, men åkte ÖSS från en bra startposition i fina kalla förhållanden så det klarade sig ändå. Ska komma ihåg säkerhetsnålar, 100-lapp och en halv vallakork i väskan också.

Link to comment
Share on other sites

ÖSS ser väl prognoserna hyfsade ut för i dagsläget? Inget snöfall och några minusgrader.

 

Åkte mardrömsåret 2015 och vill inte uppleva något liknande.

Ska också åka ÖSS och funderar på hur blandningen av gammal omfrusen konstsnö och en dm nysnö blir. Är det en bra gissning att när de fräst ner nysnön i det gamla kommer det att mest att vara hårt och isigt?

Link to comment
Share on other sites

Men det ser väl ändå ganska "lättvallat" ut? Med de prognoser som finns för söndag.

 

2015 hade man ju noll glid och två dm snö under fästzonen efter första backen trots inlämning hos Vallasvahn och dylikt. Nu ser det ju ut att hålla sig mellan -1 till -5 fram till helgen.

 

Jag är alltså ute efter att någorlunda försäkra mig om att det kommer finnas spår samt att någorlunda vallning är möjlig :)

Link to comment
Share on other sites

Men det ser väl ändå ganska "lättvallat" ut? Med de prognoser som finns för söndag.

 

2015 hade man ju noll glid och två dm snö under fästzonen efter första backen trots inlämning hos Vallasvahn och dylikt. Nu ser det ju ut att hålla sig mellan -1 till -5 fram till helgen.

 

Jag är alltså ute efter att någorlunda försäkra mig om att det kommer finnas spår samt att någorlunda vallning är möjlig :)

Tror det kommer att bli bra spår och ganska enkelt att valla, bör bli ganska bra förhållanden om än inte lika snabbt som på ÖS förra året.

Link to comment
Share on other sites

AccuWeather ger prognos om varmare till rätta helgen... så just nu ser det ut som om det blir som vanligt med enstaka minus på morgonen och upp till plusgrader under dagen... omöjligt att ha endast ett fäste som fungerar hela resan!

 

Så just nu en varmare burk typ Violett Extra/VR50 och eventuellt omvallning i Oxberg? Om man hinner förbi Risberg innan plusgraderna.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju vara så men då hade det räckt att fräsa om de värsta backarna och inte hela spåret. 

 

Är fräsa samma sak som att spåra om?

 

För några år sedan hade vi dåvarande vd för vasaloppet som precis hade tillträtt på besök på jobbet. Det var efter ett "katastrofår" när jag själv och många andra blev stoppade av repet redan i mångsbodarna

(egentligen skulle jag blivit stoppad i Smågan, men de flyttade fram spärrtiden eftersom de inte hade bussar för att ta hand om alla som skulle blivit stoppade där) Spåren var obefintliga bla därför att de hade spårat om på natten trots att det inte behövdes.

 

Vd'n sa då att tidigare hade man alltid spårat om på natten oavsett om det behövdes eller ej pga det skulle "se bra ut" i tv när eliten åker, men det skulle ändras och nu skulle de även tänka på motionärerna och inte spåra om på natten om det riskerar att försämra för oss lite långsammare åkare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...