Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja Vasaloppet 2017


Knappen

Recommended Posts

Tycker vädret börjar påminna om ÖSM 2016. Jag fick mina skidor så bra som mina kunskaper kan ge mig och då körde jag Swix Marathon som glid och Toko grön burk, 3 lager Swix Blå Extra och sen 4 lager Skigo Blå HF. Bra glid hela vägen och fästet var bra och höll hela loppet. Tror jag kommer köra samma på söndag som det ser ut nu men kanske toppa med Swix FC7X.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Ser nu att väderprognoserna har ändrats väldigt mycket till det varmare...

 

Hur som helst så är det väldigt mycket transformerad och isig snö som finns i spåret. Även om det kommer ny snö under lördagen så kommer de fräsa upp spåret så att den blandas med den transformerade och isiga snön till söndagen.

 

Hårda grundklister(grön eller blå) brukar ge begränsad ifrysning och Rex Gold klister (och även Vauhti Gold klister) är slittåliga klister som klarar inslag av finkornig snö. Man skall dock vara redo att täcka klistret med burk på söndag morgon. Eventuellt kan även burk gå, men bör man nog har en väldigt stryktålig grundvallning (t ex Rex PowerGrip grön).

Varför är du säker på att dom fräser dom om spåret? Nyfrästa spår och 14000 åkare är ingen bra kombo. Det är min erfarenhet från förra året.
Link to comment
Share on other sites

Varför är du säker på att dom fräser dom om spåret? Nyfrästa spår och 14000 åkare är ingen bra kombo. Det är min erfarenhet från förra året.

De lär ju fräsa om efter nattvasan där det bara finns två spår och en skejtbädd. De brukar väl dessutom alltid fräsa om på kvällen innan vasaloppet?

Link to comment
Share on other sites

SMHI har ju ändrat sin prognos från i morse som såg så grym ut. Var glad i några timmar iaf.

-14º har blivit -9º. Inga problem med det men de har lagt till ett snöfall under mer eller mindre hela lördagen och natten till söndagen. Rent historiskt så klarar VL-org inte av att göra bra spår med de förutsättningarna så just nu ställer jag in mig på ett mindre H-e! Någon utmaning på detta påstående?

Link to comment
Share on other sites

SMHI har ju ändrat sin prognos från i morse som såg så grym ut. Var glad i några timmar iaf.

-14º har blivit -9º. Inga problem med det men de har lagt till ett snöfall under mer eller mindre hela lördagen och natten till söndagen. Rent historiskt så klarar VL-org inte av att göra bra spår med de förutsättningarna så just nu ställer jag in mig på ett mindre H-e! Någon utmaning på detta påstående?

Och så 5m/s motvind på det =)

Link to comment
Share on other sites

Spåren kommer att köras om på lördag natt mot söndagen, det sker alltid och i stort sett hela banan.

Om det kommer något lite snö på söndag morgon så kommer det enbart hindra de första, kan ju vara lite tjurigt med få spår att välja på för de första startleden men längre bak kommer alla spåren att finnas som vanligt (ganska dåliga alltså).

 

Pga av många före mig så har jag som plan att valla lite varmare än prognos, om det blir Rode så hade det nog blivit grund plus Biolet Multigrade täckt med ett lager Blue Super(att slitas bort?).

Om det blir varmare så går det mot Violet Extra täckt med Violet.

Eller VR45 täckt med V40 mot varmare enbart VR45.

Link to comment
Share on other sites

trugstorleksnoja, någon?

Jag tänker att man måste kunna åka med medel eller till och med små på söndag. Nu har jag iof inte åkt i spåret sedan kortvasan i fredags. Men med stabila minusgrader och mycket konstsnö, kan det väl inte behövas några jättetrugor tänker jag. 

Link to comment
Share on other sites

SMHI har ju ändrat sin prognos från i morse som såg så grym ut. Var glad i några timmar iaf.

-14º har blivit -9º. Inga problem med det men de har lagt till ett snöfall under mer eller mindre hela lördagen och natten till söndagen. Rent historiskt så klarar VL-org inte av att göra bra spår med de förutsättningarna så just nu ställer jag in mig på ett mindre H-e! Någon utmaning på detta påstående?

Varför så pessimistisk, det verkar hålla sig på minussidan och lite snö under sådana förhållande kan man ta. Tänk positivt ! :)  Jag hade vallat för föret de första milen (se Knappen) och tagit med mig mjukare burk och en tub klister i midjeväskan för ev. komplettering längs vägen.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är väldigt lite snö nu. Klart har ca 5 cm. Tänker att om det kommer ett par cm under lördagen så borde väl det blandas med den omvandlade snön så det blir hyfsat snabbt ändo. Det kommer nog inte bli 2012 före men det kan nog bli ett av de snabbaste på 2000 talet förutom det året.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...