Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja Vasaloppet 2017


Knappen

Recommended Posts

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Jag kommer köra med samma fästvalla som ÖSM 2016, Toko grön, Swix Blå extra och Skigo Blå HF. Funkade kanon sist så jag hoppas på samma tur detta år :-) Slänger med en klistertub + 2 burkar så borde man kunna valla om under loppet om det blir katastrof.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på om man klarar sig med burk eller om det måste vara en klister bas under? Vill kunna valla grunden i morgon kväll, men i värsta fall blir det omläggning lördag kväll.

Om prognosen håller kommer det vara rent burkföre. Finns ingen anledning att lägga klister som grund.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på om man klarar sig med burk eller om det måste vara en klister bas under? Vill kunna valla grunden i morgon kväll, men i värsta fall blir det omläggning lördag kväll.

Bergfäste med burkar i söndags (primärt VR40/45) så tror inte det kommer behövas klister.

Link to comment
Share on other sites

Vet att vi under förra årets ÖSS rekommenderades att använda vg30 V40+vr45 med liknade temperaturförutsättningar som i år, något soligare dock. Fungerade klockrent för mig fram till lunchtid och lite småbackar runt hökberg/eldris där solen hade legat på, kan förvisso vara en effekt av 7-8 mil åkning och därmed bristande teknik...
Link to comment
Share on other sites

Har kört från vallare i långloppscupen att de inte märker någon skillnad på vit och svart marathon.

 

Svart ska väl minska upptaget av smuts och bättre glid länge. Åker man först så är det ju ett mindre problem. Man kanske hellre ska fråga den som åker sist när underlaget består av andras klister uppblandat med lite snö.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...