Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gick in i väggen under seedningslopp (slut på energi)


Frederiksen

Recommended Posts

Har du bläddrat i reslutatlistan Damerna kommer ju först sedan börjar det om med Herrarna. Snabbaste herre från led 5 körde på 5.21 Det var 57 av led5 åkarna som åkte under 6 timmar och 1797 som startade i ledet. Så visst det är få led5 åkare som går under men med den farten TS verkar besitta så borde det ju gå.

 

Vilken miss av u.t! Back rensar filtren på Vasaloppets hemsida så jag missade att jag fått med damerna ...

Rätt ska vara rätt. Det är med andra ord en del som lyckas ta sig in under 6 timmar från led 5. 2012 när det var finfint före var det tom 600+ åkare. Med det sagt är målet förutsatt fint före offensivt men inte orimligt.

 

Om du ligger rätt i fart ska det kännas lugnt och stilla på ett seedningslopp och ännu lugnare på Vasaloppet, som ju är dubbelt så långt som det lopp du precis körde. Med lagom tempo från början hade du definitivt åkt fortare på seedningsloppet, men hur mycket är svårt att säga. 

 

Lugnt och stilla tror jag aldrig jag någonsin öppnat. Däremot kontrollerat ansträngande, dvs strax ovanför tröskeln för min del, brukar vara melodin. Då brukar jag tappa 5 min på andra halvan av ett 40km lopp jmf med första.

Link to comment
Share on other sites

Lugnt och stilla är kanske att ta i, men vår trådskapare har inte samma vana på skidor och lär också ha svårare att hitta det pergekta tempot. I det läget tror jag att det är bättre att gå ut onödigt lugnt än för fort, i alla fall på Vasaloppet. På medelpad ski classic gick det ju att kämpa igenom och ändå få ett hyfsat resultat, även om ett optimalt lopp kanske hade gett ett startled bättre. Att krokna med fem mil kvar på Vasaloppet lär vara en annan historia.

 

Sen är ju startsituationen på vasaloppet en annan sak. På startgärdet och i första backen är det väl klokt att trycka på lite om man har chansen för att minska på kötiden, men när man väl kommit upp på myrarna tror jag mer på att rätta in sig i kön och spara på krafter, snarare än att redan där jaga platser och tid. Nu har jag bara åkt två vasalopp, så min erfarenhet är rätt begränsad jämfört med de flesta här på forumet, men även i andra sammanhang upplever jag att det är lätt att starta för hårt när kroppen är utvilad och adrenalinstinn.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid kört med mjukbyxor och huvatröja men till I år har jag köpt craft race ställ (thights/jaccka) samt tunt race underställ, så det känns ofta bra om det inte är kallare än -10 för då fryser jag lite.

 

Nalle puh beskriver nog som det är och jag känner oftast att jag vill för mycket, man vill ju inte bli omåkt, men jag tror att led 5 blir bra då det blir lungt I början.

Dagen efter seedingsloppet hade jag grym träningsvärk I mage;rygg och armar, medans benen var hur pigga som helst. får man till diagonalåkningen I öppförsbackarna så sparer man nog en hel del energi

 

Har alltid haft lätt för skidåkning, det stora problem är ju att jag åker för lite och det andra är att jag under alla år åkt på blanka skidor men det har jag löst genom att skejta upför alla backar för att sedan alltid staka. men så får man ju inte åka nu :(  Skulle tro att skejt är min starkaste sida.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag själv körde motocross tills jag blev 18-19år och mina två bröder kört hela livet och fortfarande kör så vet jag vad det allra största problemet är, noll grundträning. Man får ett stenhårt pannben och tål smärta, kör slut på sig på 20min sen härdar ut resten liksom. Tränar lite med crossåkare ibland och det är samma för de flesta utom yppersta eliten som börjat lära sig mer om hur träning fungerar på senare år.

Brukar alltid skratta åt min bror när vi ska ut och köra rullskidor och jag sagt åt honom tusen gånger innan att ta det lugnt så han ska orka minst 90min. Varje gång har han tagit slut efter max 30min och sedan kört på stön resten. 

Mitt råd: Starta lugnt (tror du kommer köra allt du har ändå, det är en reflex), drick sportdryck på varje kontroll och minst en gång mellan varje men tyvärr tror jag energin kommer ta slut ändå om du inte har grundträningen och kan tillgodogöra dig energi av fett.

Ska bli intressant att höra din berättelse efter loppet!

Link to comment
Share on other sites

Jo den beskrivningen stämmer in på crossåkarna:) anser väll mig själv som riktigt bra grundtränad fast inte på långdistans..

Men jag är ju lite av en träningsnarkoman, i alla fall när det gäller styrketräning, (4 pass i veckan senaste 15 åren)

Blir att ta det lugnt från början och med sikte på under 6 timmar om förhållandena är bra. Svårt att hitta motivation om man inte har nått mål, för det är väll ingen som tycker 9 mil på skidor är kul ;)

 

Blev 2 påsar Vitargo till uppladdning ,3st gel å 1 påse Vitargo elektrolyter till VL. ska prova lite med midjeväska å se om det är nått för mig då jag alltid varit lite anti mot sådana.

 

Hur mycket äter ni till frukost inför detta? Som vanligt eller lite extra?

Link to comment
Share on other sites

Givetvis ska man ha ett mål, annars skulle jag nog inte träna alls ;)

Tycker absolut du ska satsa på midjebälte av något slag. Tänk på att det ska vara lätt att dricka ur! Såna bälten man måste knäppa lös för att dricka ur är värdelösa på vasaloppet eftersom det alltid är mycket folk runtomkring, stavarna blir överallt och det krånglar alltid när man ska fästa det runt midjan igen. Det blir så krångligt så man skiter i det liksom. Satsa på flaska eller lagning, typ Vasasvahn.

Jag äter precis som vanligt dagarna före loppet, unnar mig lite extra godis bara ;)

Brukar inte heller vilja äta mer än vanligt till frukost, vill inte vara stinn i magen när starten går.

En liten portion müsli, och oboy innan man åker sen tar jag ett par smörgåsar i kön in till startfållan. Sen går jag runt och suger på en flaska sportdryck.

Link to comment
Share on other sites

Dubbelmacka med ägg, lite yoghurt, sedan tuggar jag på något fram till start. Ingen pasta kvällen innan men gärna en god köttbit och klyftpotatis.

 

Funderar på att stoppa på mig en eller två amerikanska pannkakor gjorda på dinkelmjöl och ha med. man blir lite less på bullarna men det är skönt att suga upp vätskan i magen med något.

 

Körde med flaska förut men provade vätskerygga från USWE på Engelbrekt. Hade den på Vättern och Lidingöloppet. sitter sjukt skönt.

Fippla med flaska är helt klart inte min grej.

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar aldrig varför så många sätter ett tidsmål på Vasan, nu har du ju skrivit 6 tim, om det är bra förhållanden, men det kan ändå skilja rätt mycket i tid. Som exempel kan vi ju ta två av Janne Ottossons segrar, 1989 vann han på 5.09.33, och 1992 vann han på 3.57.04.  (1989 var det INTE bra förhållanden)

Placering, är det ena som räknas på Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag har mitt mål på tid är ju för att jag inte har någe annat att jämföra med, men man kan väll kolla vilken plats som strax under 6 timmar motsvarar ett bra spår år.

Eller så går man steget längre och siktar på att vara den snabbaste I led 5 ;)

Eller snabbast med under 10 träningstimmar I år på skidor ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Både besviken och nöjd på samma gång. :)

 

Har inte kunnat åka skider sen seedingsloppet pga armbågarna trots värktabletter. Hade inför loppet gjort iordning midjeväskan med vitargo dryck och flera vitargo gel samt tabletter mot kramp och en snikers.

 

7 min innan start tar jag av mig midjeväskan och stoppar gel, snikers och tabletter I jackfickan  och då jag tyckte att den blev för tung samt att det ändå är manga stop på vägen. Redan innan första backen hade jag ont i armbågarna...

 

Stod längst till vänster I led 5 och det gick segt i första backen, hade desutom fästvallat  för dåligt så hade 0 i fäste. tog 1.03 till smågan, försökte staka med raka armar för att inte påfrästa mer på armbågarna men det resulterade i att jag innan nästa kontroll hade kramp i ryggen.

 

Funderade flera gånger på att bryta och när jag kom till evertsberg tog jag en längre paus då smärtan var outhärdlig, tog värktabletter, drack och åt, stretchade ryggen, gick på toa och lämnade in skidorna för fästvalla. då jag bara kunnat staka hela vägen hit.

 

Känndes bättre efter det och nu hade jag hyfsat fäste  och kunde plocka plasseringar ända in i mål och tiden blev 6.31. vilket jag inte är nörjd med men i efterhand är jag glad att jag kom i mål.

 

Hade dock bra glid och Inga problem med energiintaget men då stannade jag oftast längre än dom andra då jag åt 1 eller 2 bullar vid varje kontroll och drack 2 mugger vätska. 

 

Tog totalt 3st gel och den sista vid 5km kvar och det fungerade bar.

 

400 platser bättre i mål än i starten och det känns ju bra då jag tappade ca 400-500 platser vid mitt långa depåstopp i evertsberg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...