Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Vassa tekniken och na dromtiden i skidloppet med Racefox Ski

Truu och Jonsson fixade dubbel fr Trillevallen

Oskar Kardin och Britta Johansson Norgren vinnare i Grnklitt

Jens Burman och Elisabeth Hgberg snabbast i Bruksvallarna

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Gick in i väggen under seedningslopp (slut på energi)

• Vänligen logga in för att kunna svara
40 svar till detta ämne

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 274 inlägg

Man skulle kanske kunna vända på frågeställningen.

Vilken typ av gels och energiintag skulle få mig som skidåkare att inte bli trött i slutet av novemberkåsan om jag fick träna sex gånger på motorcykel inför loppet?

;)

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Jag tror du öppnade loppet för hårt. Det låter som du kört 100% från start utan att reflekterat över distansen. Gällande energi intag så är det lite olika från person till person. Hittar man ett tempo som är behagligt men som ändå är ganska snabbt så behåller du energi längre och behöver då fylla på mer sällan. Var 5km är ett bra riktmärke tycker jag vid tuff ansträngning. VL så brukar jag ta en gel vid var annan dricka station men klipper alltid 2 muggar sportdryck vid varje.
<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

I endure kör dom ju med camelback på ryggen, fylle en sådan med 4 liter starkt blandad sportdryck  ;) 

Men efter ett 20min tävlings heat I motocross blir det 5 dl sportdryck, 30min senare stor lunch och därefter 2 frukter och gärna 2-3 stora kexchoklad. sedan lite sportdryck inför sista heatet..

Kanske att jag gick ut lite för hårt men svårt med farten när mina 6 träningspass varit I full fart. Får ofta blodsmak I munnen efter första kilometer.. och det var jag inte I närheten av nu. tyckte det gick för långsamt nu så fick kriga mig förbid ca 40 åkare första 2 kilometrarna då jag ställde mig långt bak I starten, men det kan ju ha påverkat.

ska in på xxl å handla tillskott I dag så får se hur mycket man kommer hem med,  :)

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 419 inlägg

Klädeln är också viktig! Har du för varma kläder svettas du mycket och trotts att du dricker får du problem med vätskebalansen vilket leder till kramper och yrhet.

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 634 inlägg

Kanske att jag gick ut lite för hårt

Jag skullecstryka lanske ivdet citatet. Av din beskrivning är det uppenbart att du gått för hårt i början. Det är många steg melkan blodsmak i munnen efter 2 km och Vasaloppsfart. Om du ligger rätt i fart ska det kännas lugnt och stilla på ett seedningslopp och ännu lugnare på Vasaloppet, som ju är dubbelt så långt som det lopp du precis körde. Med lagom tempo från början hade du definitivt åkt fortare på seedningsloppet, men hur mycket är svårt att säga. Den tid som motsvarar tempot du startade är väl i alla fall inte realistisk. Vasaloppet handlar mycket om att spara energi och det gör man genom att starta försiktigt, tänk första halvan som en transportsträcka och slutetvsom den del där man plockar platser när de andra åkarna har gått ut för hårt. Dessutom behöver man fylla på så mycket energi kroppen klarar av. Du kan inte fylla på kolhydrater i samma takt som de förbrukas, men de kommer i alla fall räcka längre.. Jag skulle rekomendera flaska i vätskebälte som du lan fylla på vid kontrollerna, eller att köpa langningsservice av tex Vasasvahn.

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

Har du bläddrat i reslutatlistan Damerna kommer ju först sedan börjar det om med Herrarna. Snabbaste herre från led 5 körde på 5.21 Det var 57 av led5 åkarna som åkte under 6 timmar och 1797 som startade i ledet. Så visst det är få led5 åkare som går under men med den farten TS verkar besitta så borde det ju gå.

Vilken miss av u.t! Back rensar filtren på Vasaloppets hemsida så jag missade att jag fått med damerna ...

Rätt ska vara rätt. Det är med andra ord en del som lyckas ta sig in under 6 timmar från led 5. 2012 när det var finfint före var det tom 600+ åkare. Med det sagt är målet förutsatt fint före offensivt men inte orimligt.

Om du ligger rätt i fart ska det kännas lugnt och stilla på ett seedningslopp och ännu lugnare på Vasaloppet, som ju är dubbelt så långt som det lopp du precis körde. Med lagom tempo från början hade du definitivt åkt fortare på seedningsloppet, men hur mycket är svårt att säga. 

Lugnt och stilla tror jag aldrig jag någonsin öppnat. Däremot kontrollerat ansträngande, dvs strax ovanför tröskeln för min del, brukar vara melodin. Då brukar jag tappa 5 min på andra halvan av ett 40km lopp jmf med första.

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 634 inlägg
Lugnt och stilla är kanske att ta i, men vår trådskapare har inte samma vana på skidor och lär också ha svårare att hitta det pergekta tempot. I det läget tror jag att det är bättre att gå ut onödigt lugnt än för fort, i alla fall på Vasaloppet. På medelpad ski classic gick det ju att kämpa igenom och ändå få ett hyfsat resultat, även om ett optimalt lopp kanske hade gett ett startled bättre. Att krokna med fem mil kvar på Vasaloppet lär vara en annan historia.

Sen är ju startsituationen på vasaloppet en annan sak. På startgärdet och i första backen är det väl klokt att trycka på lite om man har chansen för att minska på kötiden, men när man väl kommit upp på myrarna tror jag mer på att rätta in sig i kön och spara på krafter, snarare än att redan där jaga platser och tid. Nu har jag bara åkt två vasalopp, så min erfarenhet är rätt begränsad jämfört med de flesta här på forumet, men även i andra sammanhang upplever jag att det är lätt att starta för hårt när kroppen är utvilad och adrenalinstinn.

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Har alltid kört med mjukbyxor och huvatröja men till I år har jag köpt craft race ställ (thights/jaccka) samt tunt race underställ, så det känns ofta bra om det inte är kallare än -10 för då fryser jag lite.

Nalle puh beskriver nog som det är och jag känner oftast att jag vill för mycket, man vill ju inte bli omåkt, men jag tror att led 5 blir bra då det blir lungt I början.

Dagen efter seedingsloppet hade jag grym träningsvärk I mage;rygg och armar, medans benen var hur pigga som helst. får man till diagonalåkningen I öppförsbackarna så sparer man nog en hel del energi

Har alltid haft lätt för skidåkning, det stora problem är ju att jag åker för lite och det andra är att jag under alla år åkt på blanka skidor men det har jag löst genom att skejta upför alla backar för att sedan alltid staka. men så får man ju inte åka nu :(  Skulle tro att skejt är min starkaste sida.

Vässla

Vässla

Medlem

• Members
  • Pip
  • 48 inlägg

Eftersom jag själv körde motocross tills jag blev 18-19år och mina två bröder kört hela livet och fortfarande kör så vet jag vad det allra största problemet är, noll grundträning. Man får ett stenhårt pannben och tål smärta, kör slut på sig på 20min sen härdar ut resten liksom. Tränar lite med crossåkare ibland och det är samma för de flesta utom yppersta eliten som börjat lära sig mer om hur träning fungerar på senare år.

Brukar alltid skratta åt min bror när vi ska ut och köra rullskidor och jag sagt åt honom tusen gånger innan att ta det lugnt så han ska orka minst 90min. Varje gång har han tagit slut efter max 30min och sedan kört på stön resten. 

Mitt råd: Starta lugnt (tror du kommer köra allt du har ändå, det är en reflex), drick sportdryck på varje kontroll och minst en gång mellan varje men tyvärr tror jag energin kommer ta slut ändå om du inte har grundträningen och kan tillgodogöra dig energi av fett.

Ska bli intressant att höra din berättelse efter loppet!

ÖSM 2011: 6:56     VL 2013: 6:01 Plac 2845     ÖSS 2016: 4:44     VL 2017: ??

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg
Jo den beskrivningen stämmer in på crossåkarna:) anser väll mig själv som riktigt bra grundtränad fast inte på långdistans..
Men jag är ju lite av en träningsnarkoman, i alla fall när det gäller styrketräning, (4 pass i veckan senaste 15 åren)
Blir att ta det lugnt från början och med sikte på under 6 timmar om förhållandena är bra. Svårt att hitta motivation om man inte har nått mål, för det är väll ingen som tycker 9 mil på skidor är kul ;)

Blev 2 påsar Vitargo till uppladdning ,3st gel å 1 påse Vitargo elektrolyter till VL. ska prova lite med midjeväska å se om det är nått för mig då jag alltid varit lite anti mot sådana.

Hur mycket äter ni till frukost inför detta? Som vanligt eller lite extra?

Vässla

Vässla

Medlem

• Members
  • Pip
  • 48 inlägg
Givetvis ska man ha ett mål, annars skulle jag nog inte träna alls ;)
Tycker absolut du ska satsa på midjebälte av något slag. Tänk på att det ska vara lätt att dricka ur! Såna bälten man måste knäppa lös för att dricka ur är värdelösa på vasaloppet eftersom det alltid är mycket folk runtomkring, stavarna blir överallt och det krånglar alltid när man ska fästa det runt midjan igen. Det blir så krångligt så man skiter i det liksom. Satsa på flaska eller lagning, typ Vasasvahn.
Jag äter precis som vanligt dagarna före loppet, unnar mig lite extra godis bara ;)
Brukar inte heller vilja äta mer än vanligt till frukost, vill inte vara stinn i magen när starten går.
En liten portion müsli, och oboy innan man åker sen tar jag ett par smörgåsar i kön in till startfållan. Sen går jag runt och suger på en flaska sportdryck.

ÖSM 2011: 6:56     VL 2013: 6:01 Plac 2845     ÖSS 2016: 4:44     VL 2017: ??

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 234 inlägg

Dubbelmacka med ägg, lite yoghurt, sedan tuggar jag på något fram till start. Ingen pasta kvällen innan men gärna en god köttbit och klyftpotatis.

Funderar på att stoppa på mig en eller två amerikanska pannkakor gjorda på dinkelmjöl och ha med. man blir lite less på bullarna men det är skönt att suga upp vätskan i magen med något.

Körde med flaska förut men provade vätskerygga från USWE på Engelbrekt. Hade den på Vättern och Lidingöloppet. sitter sjukt skönt.

Fippla med flaska är helt klart inte min grej.

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 699 inlägg

Jag fattar aldrig varför så många sätter ett tidsmål på Vasan, nu har du ju skrivit 6 tim, om det är bra förhållanden, men det kan ändå skilja rätt mycket i tid. Som exempel kan vi ju ta två av Janne Ottossons segrar, 1989 vann han på 5.09.33, och 1992 vann han på 3.57.04.  (1989 var det INTE bra förhållanden)

Placering, är det ena som räknas på Vasaloppet.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 452 inlägg

vad är det andra ?

Skidpojken

Skidpojken

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Placering.

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 91 inlägg
Eller medalj

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Anledningen till att jag har mitt mål på tid är ju för att jag inte har någe annat att jämföra med, men man kan väll kolla vilken plats som strax under 6 timmar motsvarar ett bra spår år.

Eller så går man steget längre och siktar på att vara den snabbaste I led 5 ;)

Eller snabbast med under 10 träningstimmar I år på skidor ;)

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 13 inlägg

Prövade vitargo gel med cola smak I går och den var ju riktigt god, kände dock att man gärna ville dricka något ganska tätt inpå då man bli lite törstig av den..

Anders Amatör

Anders Amatör

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg
Pastasallad från Statoil vid St Mikael, äts i bussen på väg till starten är mitt bidrag till diskussionen. Mättnaden hinner gå över till starten, rejält energiinnehåll. Dessutom kan man sova en kvart till. :-)

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 319 inlägg
Hur gick det fredrikssen? Höll du ångan uppe ända in i mål?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar