Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nykomling


jimrin76

Recommended Posts

Hej

 

Ville bara skriva mitt första inlägg här.

Är ny här inne, och ny när det gäller skidåkning och Vasaloppet.

Var säkert 20 år sen jag stod på ett par skidor hehe  :D

 

Men funnit detta forum och tror det kommer hjälpa mig i min väg framåt mot Vasaloppet 2018

 

Spännande ställe att vara på  :P

Link to comment
Share on other sites

Välkommen! 

Finns gott om bra läsning i arkiven här. Jag blev beroende inför mitt första lopp för 4 år sedan. När jag intresserat råkade berätta för en kompis om tråden som handlar om stålsickling (den med typ 3000 inlägg) föreslog han att jag skulle söka hjälp. 

Link to comment
Share on other sites

Haha

 

Ja jag kan tänka mig att det lätt blir ett beroende...gäller att ta allt med måtta....men lättare sagt än gjort  ;)

 

Sen om någon känner för det ni gärna kolla in min blogg (http://franrokaretillvasan.blogg.se)

Väldigt ny på allt vad heter bloggande....men är skoj....och den kommer utvecklas mer framöver

 

Om detta strider mot någon regel här inne (att tipsa om bloggar etc) så får någon hojta till

För den handlar ju om min väg från att sluta röka till Vasaloppet 2018....är ju inte direkt "off-topic" eller så väl?  :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Haha

 

Ja jag kan tänka mig att det lätt blir ett beroende...gäller att ta allt med måtta....men lättare sagt än gjort  ;)

 

Sen om någon känner för det ni gärna kolla in min blogg (http://franrokaretillvasan.blogg.se)

Väldigt ny på allt vad heter bloggande....men är skoj....och den kommer utvecklas mer framöver

 

Om detta strider mot någon regel här inne (att tipsa om bloggar etc) så får någon hojta till

För den handlar ju om min väg från att sluta röka till Vasaloppet 2018....är ju inte direkt "off-topic" eller så väl?  :unsure:

Det är nyttigare att bli beroende av träning än av nikotin..

 

Ett tips: Leta upp den tråden, som handlar om hur man har störst chans att komma med i Vasaloppet, såvida Du inte tänker

            mjukstarta med Öppet Spår. Jag tror den finns under rubriken Vasaloppet och var som   

            mest igång mars-april 2016

Link to comment
Share on other sites

Det är nyttigare att bli beroende av träning än av nikotin..

 

Ett tips: Leta upp den tråden, som handlar om hur man har störst chans att komma med i Vasaloppet, såvida Du inte tänker

            mjukstarta med Öppet Spår. Jag tror den finns under rubriken Vasaloppet och var som   

            mest igång mars-april 2016

 

Absolut nyttigare att snöa in på Vasaloppet än Nikotinbegär haha

Än så länge går det ju bra

 

Tack för tipset...ska kolla efter den tråden....kan komma bra till hands....

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat med rökningen!

Var lite i samma sits för 6 år sedan, nu är jag lite av en träningsnarkoman:) 

Helt klart en fördel med skidlopp som exempelvis Vasan som morot för träningen, gärna också några kompisar på samma nivå att tävla mot!

 

Välkommen till en värld av nojor och sjuka funderingar kring strukturer, pulszoner, seedningstabeller, men också härlig skidåkning :)

 

Tips på rolig tråd om vasaloppet, inlägg #55 i denna tråd:

http://www.skidforum.se/index.php/topic/12130-hur-var-ert-vasalopp/page-3?do=findComment&comment=165152

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat med rökningen!

Var lite i samma sits för 6 år sedan, nu är jag lite av en träningsnarkoman:) 

Helt klart en fördel med skidlopp som exempelvis Vasan som morot för träningen, gärna också några kompisar på samma nivå att tävla mot!

 

Välkommen till en värld av nojor och sjuka funderingar kring strukturer, pulszoner, seedningstabeller, men också härlig skidåkning :)

 

Tips på rolig tråd om vasaloppet, inlägg #55 i denna tråd:

http://www.skidforum.se/index.php/topic/12130-hur-var-ert-vasalopp/page-3?do=findComment&comment=165152

Tackar så mycket....ja det vore bra dumt om man skulle trilla tillbaka i rökning gen nu när man snart hållit uppe 2 månader (50 dagar på söndag)

 

Precis, jag känner igen mig lite av det där, börjar redan känna viss abstinens när jag inte tränat på två dagar....men det är ju en skön känsla också

 

:D det inlägget måste vart helt bäst! Känns lite som att det kommer vara jag nästa år.....min tur att hamna bland gubbfisarna  :D

Link to comment
Share on other sites

Ligger något i Fiselis funderingar tex borde slimmad tävlingsdräkt förbjudas för 60+ eller de som har kulmagar som gubbarna i bastubaletten. Lite pinsamt är det med gubbar i min ålder som kör omkring i dräkter så man tror de är en hägring av Gunde Svan. :rolleyes:

 

Enda invändningen mot Fiselis krönika är att han klev av, den blir lite av en dimridå av sitt eget misslyckande att ta sig till Mora.

 

Men jag är övertygad att Du kommer ta dig hela vägen ner, att det kommer att ta emot och att man vill bryta är en vanlig tanke bland många vasaloppsåkare. Det gäller att slå bort de tankarna och ta sig till nästa kontroll, dricka och hämta krafter till nästa etapp. Är man väl i Eldris är det inte mycket som kan stoppa en att ta sig till det hägrande målet i Mora och få uppleva den sköna känslan på upploppet att man klarat av det. :)

Link to comment
Share on other sites

Ligger något i Fiselis funderingar tex borde slimmad tävlingsdräkt förbjudas för 60+ eller de som har kulmagar som gubbarna i bastubaletten. Lite pinsamt är det med gubbar i min ålder som kör omkring i dräkter så man tror de är en hägring av Gunde Svan. :rolleyes:

 

Enda invändningen mot Fiselis krönika är att han klev av, den blir lite av en dimridå av sitt eget misslyckande att ta sig till Mora.

 

Men jag är övertygad att Du kommer ta dig hela vägen ner, att det kommer att ta emot och att man vill bryta är en vanlig tanke bland många vasaloppsåkare. Det gäller att slå bort de tankarna och ta sig till nästa kontroll, dricka och hämta krafter till nästa etapp. Är man väl i Eldris är det inte mycket som kan stoppa en att ta sig till det hägrande målet i Mora och få uppleva den sköna känslan på upploppet att man klarat av det. :)

Ja jag kan ju bara spekulera och fantisera om hur det är att åka över mållinjen....men STORT måste det vara, och en underbar känsla att få spänna av sig skidorna och kyssa marken  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag kan berätta att i mitt sista lopp (31:an) åkte jag mycket sakta den sista km och på upploppet och försökte ta in allt runt omkring. Efter målgång vände jag mig om och stod flera minuter och blickade över målrakan för ha som minne "i gungstolen". Men det tar ett antal lopp innan man kan ta in det som sker runtomkring, men det finns en hel del allt från morgonen på startplasen, starten och en hel del längs spåret både åkare och publik.

Link to comment
Share on other sites

Mitt första lopp åkte jag från 10 led. Var sjuk nästan hela februari innan loppet så missade de seedningslopp jag tänkt åka. Fick snällt ställa mig i led 10. Hade en fantastisk dag! Massa trevligt folk, åt av allt på alla kontroller, pratade med funktionärer osv. Njöt verkligen av att vara i loppet jag sett på tv så många gånger. På upploppet njöt jag till fullo. Har efter detta åkt från led 3 och 4 då är det något helt annat. Från led 10 är inte vasan en tävling, det är en härlig dag på skidor. 

Link to comment
Share on other sites

Mitt första lopp åkte jag från 10 led. Var sjuk nästan hela februari innan loppet så missade de seedningslopp jag tänkt åka. Fick snällt ställa mig i led 10. Hade en fantastisk dag! Massa trevligt folk, åt av allt på alla kontroller, pratade med funktionärer osv. Njöt verkligen av att vara i loppet jag sett på tv så många gånger. På upploppet njöt jag till fullo. Har efter detta åkt från led 3 och 4 då är det något helt annat. Från led 10 är inte vasan en tävling, det är en härlig dag på skidor. 

Det är nog det man får se fram emot.....en dag av upplevelser utöver det vanliga....även om man inte skulle lyckas seeda sig längre fram i ledet.....men kommer försöka i alla fall =)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...