Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Borås Ski Marathon 2017


Jonas

Recommended Posts

10 fina varv imorgon Lördag. Var där och körde lite igår (torsdag kväll) och med någon plusgrad i luften och lätt regn var det snabba isiga spår. Provade dock inte fäste, utan hade någon gammal sörja kvar från Västgötaloppet.

 

I min lilla vallalåda ligger det en Swix universalklistertub K21s. vad tror vi om detta alternativ inför lördagens lopp? ser ut att ligga runt nollan/någon minusgrad vid start. 

Link to comment
Share on other sites

tack för tips! Rossa - Rode då alltså? Vet inte om jag hittar den på Udens, finns det någon i Swix sortiment med motsvarande egenskaper? 

O-B-H: 1/3 del rossa - lägger du fiskben med var tredje rossa och geggar ihop med tummen?

 

Ja precis. Jag lägger var tredje rossa och blandar. Använd gärna varmluftspistol eller annan värmekälla så klistrat blir mjukare o mer lätthanterligt.

Link to comment
Share on other sites

Någon som hade bra bett uppför igår ? Den banan kräver bra fäste om man vill kunna köra på. Jag hade tyvärr noll och brukar kunna lyckas med fästet speciellt på hemmabanan.

 

KB20-KX35 tunt-K22 mixat med rossa. Noll fäste förutom i backen på lägsta punkten. Där är det mer finkorning snö.

Link to comment
Share on other sites

Någon som hade bra bett uppför igår ? Den banan kräver bra fäste om man vill kunna köra på. Jag hade tyvärr noll och brukar kunna lyckas med fästet speciellt på hemmabanan.

 

KB20-KX35 tunt-K22 mixat med rossa. Noll fäste förutom i backen på lägsta punkten. Där är det mer finkorning snö.

Märkligt att inte det inte bet!

Link to comment
Share on other sites

Instämmer om seedningstiderna. Jag trodde jag var inne och nosade på led 3 men ramlade över i led 5.

 

Har jämfört årets tider med 2016 och 2015. Det är tydligt att årets före var snabbt, men min slutsats är att vi hade otur att Erik Wickström var med.

 

Segertiden var 10% snabbare i år än I fjol. Likaså var tiden till startled 4 10% snabbare. Och denna var 35% långsammare än segertiden både 2015, 2016 och 2017. Så mitt intryck är att Vasaloppet ändå gjort ett gott försök. Tittar man istället på andra deltagare och bortser från vinnaren ser man exempelvis att Rickard Bergengren, fjolårets tvåa som då kvalificerade sig till elitledet (trots en vurpa på sista varvet och förlorad vinst om jag minns rätt), nu bara hamnar i led 1 trots en 8% bättre tid än i fjol. Mediantiden för H21-klassen är dessutom bara 7% snabbare i år vilket väl är en mer tillförlitlig individioberoendec indikation. Så det verkar som att bade medianen och Rickard åkt ungefär lika mycket fortare i år. Hade startled 4 justerats med motsvarande 8% istället för de 10% i skillnad som vinnaren presterade så hade startledstiden justerats upp med 3 minuter, vilket hade känts mer korrekt. Hade man använt medianens 7% hade man landat på en 5-minutersjustering.

 

Men förmodligen så sitter det en 15000 andra bittra förståsigpåare och tycker samma sak, så det är väl bara att inse att man inte har haft tillräcklig marginal.

 

Angående diskussionen om fäste ovan, jag körde på Rossa med ett stänk Multigrade och Chola i botten. Hade superfäste om jag kickade ner ordentligt, med viss infrysning och samtidigt bättre glid än manga.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...