Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Har jag tränat tillräckligt för en bekväm resa på ÖSM?


Foss

Recommended Posts

Jag funderar på om jag skulle kunna åka vasan i år även om inte träningen varit på den nivå den brukar. En sammanställning ger att jag fått ihop 45 mil sen första snön i november. Några tremilspass här sista månaden och ett 45 km/600hm pass idag. Det kändes ok men jag är trött nu efter. Mål på någonstans mellan 6-7 timmar om föret är ok.

 

Är 45 mil sen november för lite för att hålla ett helt vasalopp?

Link to comment
Share on other sites

Folk fixerar sig alldeles för mycket på det här med "antal mil". Helt ointressant tycker jag. Tror det viktigaste är att man kört några pass på runt 4 mil (gärna kuperat) och klarat av det utan jättebekymmer. Då tror jag kroppen får vänja sig tillräckligt bra för att kriga några mil till. Tycker din skidsäsong ser exakt ut som min, förmodligen till och med bättre. Mitt mål är också att gå under 7h.

Link to comment
Share on other sites

Det lätta sättet att ta sig till mål, utan skidor. Vad jag hört är stämningen sämre än i spåret... :)

Jag skämtade bara lite. :rolleyes:  Som du väl sett har jag själv åkt 64 Vasalopp/öppna spår så det här med brytbuss har jag givetvis hört talas om men ingenting man ens nämner när man a) siktar på att åka på 6-7 timmar b) trränat mer än en stor del av Vasaloppsfältet tom pass på 4.5 mil utan större problem. Men i detta sammanhang vill jag ändå betona följande. JAG tror att många brutna lopp beror på att löparen i fråga satt upp en speciell idealtid eller placering (oberoende av aktuellt före)  och när man både är trött (kanske redan i Risberg) och desutum inte alls klarar av dessa målsättningar så sätter man sig i nämnda buss. Och ångrar sig efteråt. Man behöver egentligen aldrig bryta av att man är lite trött. Om man blir sjuk är det en annan sak, då bryter även jag. Mitt Pers(s)onliga tips  tips till dig: Fundera inte så mycket på tider och annat, njut av det fantastiska att deltaga i detta lopp du GIVETVIS klarar om du har fart i kroppen att åka på sju timmar. Men vad spelar det egentligen för roll om du åker på sex, sju, åtta (som jag kanske)´, nio timmar, eller längre ? Vem bryr sig med sådana typiska motionärsresultat ? Extra tips: Låt expert stålsickla dina skidor (t.ex. vår Enklaresport eller skistart) och din färd blir extra njutbar  ;) Och hojta gärna när du blåser förbi mig (jag startar ju tidigt eftersom jag är Veteran, nu 73 år gammal)

Link to comment
Share on other sites

Jag skämtade bara lite. :rolleyes:  Som du väl sett har jag själv åkt 64 Vasalopp/öppna spår så det här med brytbuss har jag givetvis hört talas om men ingenting man ens nämner när man a) siktar på att åka på 6-7 timmar b) trränat mer än en stor del av Vasaloppsfältet tom pass på 4.5 mil utan större problem. Men i detta sammanhang vill jag ändå betona följande. JAG tror att många brutna lopp beror på att löparen i fråga satt upp en speciell idealtid eller placering (oberoende av aktuellt före)  och när man både är trött (kanske redan i Risberg) och desutum inte alls klarar av dessa målsättningar så sätter man sig i nämnda buss. Och ångrar sig efteråt. Man behöver egentligen aldrig bryta av att man är lite trött. Om man blir sjuk är det en annan sak, då bryter även jag. Mitt Pers(s)onliga tips  tips till dig: Fundera inte så mycket på tider och annat, njut av det fantastiska att deltaga i detta lopp du GIVETVIS klarar om du har fart i kroppen att åka på sju timmar. Men vad spelar det egentligen för roll om du åker på sex, sju, åtta (som jag kanske)´, nio timmar, eller längre ? Vem bryr sig med sådana typiska motionärsresultat ? Extra tips: Låt expert stålsickla dina skidor (t.ex. vår Enklaresport eller skistart) och din färd blir extra njutbar  ;) Och hojta gärna när du blåser förbi mig (jag startar ju tidigt eftersom jag är Veteran, nu 73 år gammal)

Ja jag tänkte faktiskt köra sicklat, vart håller nämnda sicklare till? Jag vill gärna lämna på söndag kväll och plocka upp i arla morgonstund.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag tänkte faktiskt köra sicklat, vart håller nämnda sicklare till? Jag vill gärna lämna på söndag kväll och plocka upp i arla morgonstund.

Enklaresport har i varje fall tidigare hållit till precis där upploppsrakan börjar nåra gågatan. Jag gissar att han är där även i år. Skidmacken känner jag inte till men skistart vet jag är mycket duktiga liksom Enklaresport som jag är nöjd med.

Link to comment
Share on other sites

Enklaresport har i varje fall tidigare hållit till precis där upploppsrakan börjar nåra gågatan. Jag gissar att han är där även i år. Skidmacken känner jag inte till men skistart vet jag är mycket duktiga liksom Enklaresport som jag är nöjd med.

Men vart håller skistart till? Försökte söka reda på det på deras hemsida men hittade inget. Bara en hänvisning till Vasasvan och Staffan Larsson.

Link to comment
Share on other sites

Brytbussen - det är väl bussen, där man tar nattvarden och bryter bröd för sin stora synd att bryta loppet. :rolleyes:

 

En gång tänkte jag bryta och det var det året jag fick fruktansvärt ont i höften pga ett par superhårda skidor (pointade till 105 kg)

och trots flera omvallningar gick det inte att få fäste. Jag stannade till hos två damer och sa att jag funderade på att bryta pga av höftsmärtan. "Inte ska du bryta, när du kommit så långt" sa den ena damen. " Ta och drick det här" sa den andra damen och bjöd mig på något varmt från sin termos. Jag kom då på bättre humör och fortsatte och vips var tankarna att bryta borta och jag vill minnas att jag gick in på 7.05 (som jag av nån konstig anledning haft tre ggr)

 

Annars är väl rekommenderade standardosen 40 mil och den har du klarat. Minsta antal mil för mig är 7 mil, näst minsta 21 mil, för det mesta har jag legat mellan 40-80 mil och det är inte alltid det gått bäst med höga miltal. Jag tycker du ligger bra till i fas och har gjort det som erfordras, så det är bara lugn åkning som gäller fram till loppet. ÖSM brukar vara den lugnaste dagen i spåren och då kan man åka avspänt utan att behöva trängas men även få sällskap, om man så önskar. Om du startar lite senare och håller 6-7 tim-fart borde du nog kanske hinna L-E neråt Mora, ifall han startar vid 7 på morgonen. Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

Jag skämtade bara lite. :rolleyes:  Som du väl sett har jag själv åkt 64 Vasalopp/öppna spår så det här med brytbuss har jag givetvis hört talas om men ingenting man ens nämner när man a) siktar på att åka på 6-7 timmar b) trränat mer än en stor del av Vasaloppsfältet tom pass på 4.5 mil utan större problem. Men i detta sammanhang vill jag ändå betona följande. JAG tror att många brutna lopp beror på att löparen i fråga satt upp en speciell idealtid eller placering (oberoende av aktuellt före)  och när man både är trött (kanske redan i Risberg) och desutum inte alls klarar av dessa målsättningar så sätter man sig i nämnda buss. Och ångrar sig efteråt. Man behöver egentligen aldrig bryta av att man är lite trött. Om man blir sjuk är det en annan sak, då bryter även jag. Mitt Pers(s)onliga tips  tips till dig: Fundera inte så mycket på tider och annat, njut av det fantastiska att deltaga i detta lopp du GIVETVIS klarar om du har fart i kroppen att åka på sju timmar. Men vad spelar det egentligen för roll om du åker på sex, sju, åtta (som jag kanske)´, nio timmar, eller längre ? Vem bryr sig med sådana typiska motionärsresultat ? Extra tips: Låt expert stålsickla dina skidor (t.ex. vår Enklaresport eller skistart) och din färd blir extra njutbar  ;) Och hojta gärna när du blåser förbi mig (jag startar ju tidigt eftersom jag är Veteran, nu 73 år gammal)

Kloka ord!!

Link to comment
Share on other sites

Vet ju inget om din bakgrund eller träning men några korta pass med rejält pulspåslag sista veckan kan ge en liten topp tycker det är bra för självförtroendet också att få köra på lite och väcka kroppen.

 

Har inte många mil varken på snö eller asfalt hur bekvämt det blir beror förstås på fart och ambition.

Kommer köra ett par intervallpass på skiergen kommande vecka, en ypperlig maskin att driva puls med liten tidsinsats.

Link to comment
Share on other sites

Vet ju inget om din bakgrund eller träning men några korta pass med rejält pulspåslag sista veckan kan ge en liten topp tycker det är bra för självförtroendet också att få köra på lite och väcka kroppen.

Har inte många mil varken på snö eller asfalt hur bekvämt det blir beror förstås på fart och ambition.

Kommer köra ett par intervallpass på skiergen kommande vecka, en ypperlig maskin att driva puls med liten tidsinsats.

Jag dammade av ett hårt pass idag i och med halva Bessemerloppet. Det tempot klarar jag inte att hålla i 9 mil. Om man bortser från tempot och tittar på pulsen så snittade jag på 90% av max i 80 minuter så motorn känns bra iallafall. Det är mest lokal kapacitet och slitaget som oroar mig nu. Kanske vilar den här veckan och dammar av lite skierg dan innan loppet. Brukar köra den mer än vad jag gjort i år. Den står på jobbet och jag är pappaledig.

Link to comment
Share on other sites

Skjuter in med en fråga i tråden här, Åker också ösm har fri från jobb denna veckan och tänkt köra några pass till här i sista veckan. Planen är Tis,Tors ev en väldigt lugn tur på Fredag eftersom det ser ut och bli fina förhållanden här i Oslo från Torsdag.

Alltså vad med mängd sista veckan? ligger mellan 30-35snömil nu och frisk å pigg förövrigt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...