Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lite funderingar


jimrin76

Recommended Posts

Hej

 

Jag är ganska ny när det kommer till valla, ja skidor över lag.

Har satt som mål att åka Vasaloppet 2018.

 

Men i alla fall....har ju förstått att vallningsfria skidor är bara att glömma, eller hur? Men varför? Är det för att man inte kan justera och få perfekt fäste respektive glid, som man kan när man vallar själv?

 

Och om man nu ska valla själv, vad måste man ha, och vad går det att klara sig utan? Tänker på t.ex. vallajärn, såna hållare för skidor (backar), slipmaskiner etc

 

Och sen finnas ju hur mycket olika valla som helst. Vad ska man gå på? vad är det bästa att ha så man inte har för mycket, men ändå klarar sig hyfsat i de flesta väder och förhållandena?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Om du siktar på träning fram till VL 2018 kan du nog vila lite med funderingar på detaljutrustning vad gäller vallning. Visst kan du åka ett VL på skin-skidor. det går säkert utmärkt i många fören. 

 

Viktigast är väl att du tränar kommande året. Rullskidor och kanske att hitta en klubb eller andra vänner att träna med. Rullskidor är ju bra då duktiga åkare kan välja trögare rullskidor så kan man ändå träna ihop.

 

Vad gäller utrustning så finns det mycket man kan spara pengar på. T.ex att göra sitt eget vallaställ - behöver bara kosta någon hundralapp (beror lite på hur det ser ut i övrigt på prylfront hemma.) Vallor kan kosta hur mycket som helst, men man kan också komma undan billigt. Ett valljärn rekommenderas, även om det går med ett strykjärn från ett loppis för 20 kr också. (Då är tipset att om paraffinet ryker så är järnet för varmt… ;) )

 

Träna i första hand och fundera på prylar sen ;) Och lycka till!

Link to comment
Share on other sites

3-4 klistertuber och 3-4 burkar räcker långt. Finns bra listor om du söker lite här på forumet.

 

Eget vallaställ av en 2"6", ett par spikplåtar och en skruv+vingmutter är ett fint eftermiddagspyssel. Kan vässas med några bitar cykelslang på spikplåtarna. Kräver borrmaskin, såg och kanske en slip. Går väl loss på ett par hundra, max. Tror det finns bilder någonstans på forumet också.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver ett par skin-skidor. Börjar de se lite slitna ut på glidytorna köper du en borste med superfina stålborst. Eller ev en kombiborste stål-nylon. För träning behöver du inte lägga tid eller pengar på fin-glid.

 

Inför vasaloppet 2018 ber du en kompis hjälpa dig fixa bra glid. I övrigt lägger du all tid o alla pengar på att åka skidor o ha kul. Fast bra att Blocket-fynda ett par ok rullskidor,

 

Efter vasaloppet 2018 kommer du att tycka ett skidor var ju egentligen skitkul, och då kan du fundera på att köpa på dig prylar.

Link to comment
Share on other sites

Håller med, om du aldrig åkt skidor i större utsträcking tidigare så kommer det ta 2 säsonger innan du inser hur de olika vallorna påverkar just dig och din åkstil. Satsa på ett par skinskidor istället så kan du fokusera på teknik o träning istället. De är såpass bra idag att många använder dessa för att vardagsträna på, för att slippa joxet med fästvalla.

Link to comment
Share on other sites

3-4 klistertuber och 3-4 burkar räcker långt. Finns bra listor om du söker lite här på forumet.

 

Eget vallaställ av en 2"6", ett par spikplåtar och en skruv+vingmutter är ett fint eftermiddagspyssel. Kan vässas med några bitar cykelslang på spikplåtarna. Kräver borrmaskin, såg och kanske en slip. Går väl loss på ett par hundra, max. Tror det finns bilder någonstans på forumet också.

Vad är spikplåtar och vad skall man ha dem till ?

Link to comment
Share on other sites

Den senaste varianten att spänna fast skidorna med såg jag i en vallabod före ett tag sedan. Det var ett platt bleck på var sin sida om skidan och sen spände man fast genom att trycka en bred platta neråt och blecken trycktes ihop om skidorna. När man vallat klart drog man upp plattan och skidorna var loss.

Link to comment
Share on other sites

Vad är spikplåtar och vad skall man ha dem till ?

Ett enkelt vallaställ har en materialkostnad på ca 50 kr. I alla fall det jag gjorde sist. Spikplåtar använder jag till att sätta en 4mm gängstång i, eller kanske oftast en 5mm´s som jag sedan filar ner i mitten till ca 4 mm. Detta då jag tycker det är bäst att fästa skidan i bindningen. 2st vinklar för 6 kr st på Biltema. (Jacket i träregeln framför är pga propulsbindningarnas långa flärp vid öppningen…)

 

16903516_1837727026507659_57418984999576

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...