Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

SK Bore gr den strsta satsningen i klubben historia

Damer i SK Bores elitlag

lands rullskidhelg i strlande vder

Smskar och Fredriksson vann i Lycksele

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

HF Glidvätskor

• Vänligen logga in för att kunna svara
46 svar till detta ämne

Ozzian

Ozzian

Medlem

• Members
  • Pip
  • 228 inlägg

Jag köpte 2 st. Zipps G, den billigaste. Men den har jag inte provat än. Sedan så chansade jag o köpte en dyrare med tanke på ett varmt ÖS. Zipps SR40. De är den som jag har testat, mycket nöjd hitills både med slitstyrkan och glidmässigt. 

vilka varma temperaturer talar du om?

ny eller gammal snö?

optimal

optimal

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

enligt leverantören så ska den fungera på + sidan i både nysnö och grovkornig snö

emwe

emwe

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Testade Vauhti UF LDR i för första gången igår på ÖS med mycket gott resultat. Upplevde att jag hela loppet hade lika bra och ofta bättre glid än åkare runt mig. Vallade även min frus skidor på samma sätt till Tjevasan och hon var mycket nöjd hon med!

Vallade såhär:

Ordentlig rengöring och borstning av belaget.

Skigo LF grafit som grund, borstade ur och avslutade med pink paper (impulsköp då intersport reade ut för 99 kr)

UF LDR  i 2 lager där varje lager fick torka in 15 min, därefter värma in med järn, svalna ordentligt, korka och borsta med nylon

Rillning, 1 mm rak fram och bak

Avslutade med ytterligare 1 lager UF LDR, fick stå och torka över natten och sedan korka och borsta i lördags em

Har tidigare främst kört med Swix LF-serie så kan inte jämföra mot annat högfluor, men är grymt nöjd med både skidorna och våra lopp i helgen!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Så man skall grunda innan man lägger på fluiden. Värmde du för att få bort allt lösningsmedel. Det var intressant att glidet höll så bra hela vägen. För min del handlar det om att få tag på en allergivänlig fluid eller gel att valla med, där lösningsmedlet inte ger astmasymptom.

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 419 inlägg
I UF LDR har Vauhti lagt med LDR pulver därför är UF LDR dyrare än de andra UF vallorna. Har själv kört på Vauhtis nya RC Speed valla där Wet,Med o Cold också innehåller pulver. 5 mil har funkat bra och jag har lagt ett lager på en rengjord skida. Korkat in vallan efter några timmar och sedan lagt på pulver. Mycket lyckad vallning speciellt i vått före.

emwe

emwe

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Jag törs/ kan inte svara på vad man skall göra. Endast vad jag gjorde och hur jag upplevde resultatet. Arbetsgången kom jag fram till efter att läst en hel del här på forumet samt Vauhti's instruktioner men även Skigos. Läst en del om grafit som grund och då jag haft en sån i vallaboxen i flera år som inte kommit till användning tänkte jag att jag lika gärna kan testa.

Flera tillverkare verkar rekomendera att smälta in HF innan deras liquid valla appliceras. Valde att inte göra det då det känns mycket som ett försök att sälja mer valla, men framför allt ville jag testa hur bara den flytande fungerar. 3e lagret UF LDR var en ren tristess dödande åtgärd och förhoppningsvis överflödig.

Vet inte hur allergi- och astmavänligt det är heller men det är ju betydligt mindre ångor än när man står och smälter in klossar...

Var faktiskt denna tråd som väckte mitt intresse för just UF LDR, roligt att testa och framför allt att det blev så bra. Nästa steg får nog bli att bara köra på Glide& Clean för motion/träning.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 238 inlägg

Jag törs/ kan inte svara på vad man skall göra. Endast vad jag gjorde och hur jag upplevde resultatet. Arbetsgången kom jag fram till efter att läst en hel del här på forumet samt Vauhti's instruktioner men även Skigos. Läst en del om grafit som grund och då jag haft en sån i vallaboxen i flera år som inte kommit till användning tänkte jag att jag lika gärna kan testa.

Flera tillverkare verkar rekomendera att smälta in HF innan deras liquid valla appliceras. Valde att inte göra det då det känns mycket som ett försök att sälja mer valla, men framför allt ville jag testa hur bara den flytande fungerar. 3e lagret UF LDR var en ren tristess dödande åtgärd och förhoppningsvis överflödig.

Vet inte hur allergi- och astmavänligt det är heller men det är ju betydligt mindre ångor än när man står och smälter in klossar...

Var faktiskt denna tråd som väckte mitt intresse för just UF LDR, roligt att testa och framför allt att det blev så bra. Nästa steg får nog bli att bara köra på Glide& Clean för motion/träning.

Jfr med paraffinsmältning och pulvervallning är fluider och spray väldigt mycket mer astmaframkallande, för mig räckte det med att jag testade att lägga på Vauhti LF Mid på ca 1 dm på en skida och jag fick tungt att andas direkt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar