Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallaveck i glidzon


Jonas

Recommended Posts

Rengjorde skidorna efter VL och det var inte bara fästvalla i spannet utan fästvallarester över hela skidan... Löste detta med valla-veck. Är det osunt för skidan och belaget att rengöra glidzonerna på detta sätt?

 

Är det också någon som vet, om man ska låta skidan stå ett tag, om man kan lämna spannet torrt, utan att mätta det med något?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Har läst någonstans att man absolut bör undvika att få vallaväck på glidytorna. Men vet inte hur stor inverkan det har.

 

När det gäller skyddsglider tror jag skidorna mår bäst av att få det så snart som möjligt. Inte för att jag själv kommit så långt ännu men iaf (Har ju inte ens hunnit, orkat göra rent fästzoonen).

Link to comment
Share on other sites

Det har väl snackats en del på forumet om både vallaväck på glidytorna och behovet av skyddsparaffin. Åtminstone är det en del duktiga åkare som inte skyr vallaväck på glidytorna. Det är väl iaf. vissa som hävdar att belaget inte kan torka ut eller oxidera (eller mättas med paraffin för den delen) eller vad det nu är som påstås vara orsaken till de gängse rekommendationerna (dvs. aldrig vallaväck och alltid paraffin). Själv tycker jag vallaväck är överlägset för att få bort klister och fästvalla från glidytan, i stället för att smälta ned det i belaget tillsammans med rengöringsparaffin. Men jag vet egentligen ingenting.
Link to comment
Share on other sites

Apropå det här med vallaväck ...

Jag har kört en hel del stålsicklat i vinter och brukar torka av åtmionstone den bakre glidytan med vallaväck när jag ändå tar bort fästvallan. När sedan skidorna stått någon dag tycker jag ytan på den stålsicklade skidan förändras och blir lite småsträv vilket den inte blir om jag skippar vallaväcken. Jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad på glidet men jag blir ändå lite fundersam hur vallväck påverkar belaget. Kan också skilja en del mellan olika märken, vissa dunstar ju snabbare än andra. I det här fallet är det längdexpertens vallaväck.

Link to comment
Share on other sites

Kanske en dum fråga... men torkar inte belaget ut för dom som kör stålsicklat? eller har dom parafin på skidorna mellan passen?

Nä, belaget torkar inte ut. Jag har sicklat skidor som stått orörda i många år och de blir som nya. Om den yttersta ytan blir torr på en stålsicklat får jag se nästa säsong men då blir det väl några skrap isf. Det är ju ett ganska tätt material ändå så det är ingen fara. Är man orolig kan man säkert slänga på lite gladpack och vira runt så det blir tätt. Det borde ge samma effekt om inte bättre.

Link to comment
Share on other sites

Kanske en dum fråga... men torkar inte belaget ut för dom som kör stålsicklat? eller har dom parafin på skidorna mellan passen?

Nä' date=' belaget torkar inte ut. Jag har sicklat skidor som stått orörda i många år och de blir som nya. Om den yttersta ytan blir torr på en stålsicklat får jag se nästa säsong men då blir det väl några skrap isf. Det är ju ett ganska tätt material ändå så det är ingen fara. Är man orolig kan man säkert slänga på lite gladpack och vira runt så det blir tätt. Det borde ge samma effekt om inte bättre.[/quote']

Jag tror inte heller att det är belaget som torkar ur men kanske vallaväcken lämnar någon form av rest på ytan? Inget som du märkt av, du som sicklar många par?

Link to comment
Share on other sites

Kanske en dum fråga... men torkar inte belaget ut för dom som kör stålsicklat? eller har dom parafin på skidorna mellan passen?

Nä' date=' belaget torkar inte ut. Jag har sicklat skidor som stått orörda i många år och de blir som nya. Om den yttersta ytan blir torr på en stålsicklat får jag se nästa säsong men då blir det väl några skrap isf. Det är ju ett ganska tätt material ändå så det är ingen fara. Är man orolig kan man säkert slänga på lite gladpack och vira runt så det blir tätt. Det borde ge samma effekt om inte bättre.[/quote']

Jag tror inte heller att det är belaget som torkar ur men kanske vallaväcken lämnar någon form av rest på ytan? Inget som du märkt av, du som sicklar många par?

Nä, jag torkar alltid ordentligt torrt rätt omgående. Kanske är det skillnaden?

Link to comment
Share on other sites

Nä' date=' belaget torkar inte ut. Jag har sicklat skidor som stått orörda i många år och de blir som nya. Om den yttersta ytan blir torr på en stålsicklat får jag se nästa säsong men då blir det väl några skrap isf. Det är ju ett ganska tätt material ändå så det är ingen fara. Är man orolig kan man säkert slänga på lite gladpack och vira runt så det blir tätt. Det borde ge samma effekt om inte bättre.[/quote']

Jag tror inte heller att det är belaget som torkar ur men kanske vallaväcken lämnar någon form av rest på ytan? Inget som du märkt av, du som sicklar många par?

Nä, jag torkar alltid ordentligt torrt rätt omgående. Kanske är det skillnaden?

Tycker iofs att jag också torkar torrt efter rengöringen men jag får kanske vara mer nogrannt. Skulle oxå kunna bero på vilken vallaväck man använder eller så är det ren inbillning :)

Link to comment
Share on other sites

Jag snackade lite med Leonid Kuzmin när han var i Mora. Han menade att vallaväck påverkade belaget negativt en liten aning. Han visste inte riktigt hur, men gissade på någon kemisk reaktion i det allra yttersta skiktet. Om man använde vallaväck tyckte han att man skulle dra några gånger med stålsickeln efteråt så att man fick bort den påverkade belagsytan.

 

Hans rekommendation var att bara använda vallaväck om skidorna var riktigt smutsiga, eller om man ändå skulle sickla bort det yttersta belaget efteråt.

 

Skyddsparafinering inför sommarförvaring tyckte han var helt onödigt. Det räckte att förvara skidorna svalt och mörkt. Några drag med stålsickeln inför säsongen, och belagen var som nya igen.

 

Allt enligt gurun Kuzmin alltså. Tro det om ni vill.

Link to comment
Share on other sites

Apropå det här med vallaväck ...

Jag har kört en hel del stålsicklat i vinter och brukar torka av åtmionstone den bakre glidytan med vallaväck när jag ändå tar bort fästvallan. När sedan skidorna stått någon dag tycker jag ytan på den stålsicklade skidan förändras och blir lite småsträv vilket den inte blir om jag skippar vallaväcken. Jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad på glidet men jag blir ändå lite fundersam hur vallväck påverkar belaget. Kan också skilja en del mellan olika märken, vissa dunstar ju snabbare än andra. I det här fallet är det längdexpertens vallaväck.

Nu är ju inte jag guru på skidpreparering men jag är ändå kemist och Tekn.Dr. i polymerteknik, så jag kanske kan bidra till att bringa klarhet i detta.

 

När ett skidbelag av polyeten utsätts för lösningsmedel såsom vallaväck, lacknafta el. dyl. så går lösningsmedlet in i den amorfa (icke-kristallina) delen av plasten så att man får en svällning. Idealt så skulle detta vara en helt reversibel process, d.v.s. när lösningmedlet dunstat så skulle materialet återgå till sitt ursprungliga tillstånd. I praktiken är det dock inte riktigt så alla gånger och det kan bero på ett fenomen som kallas ”blooming”. Detta innebär utfällning av lågmolekylärt material (alltså ämnen som består av betydligt mindre molekyler än de mycket långa kolvätekedjor som polyetenet består av) på plastens yta. Blooming kan man observera exempelvis ifall man använder en gammal glassbytta som matlåda så kan man få vita skrovliga fällningar på plastens yta efter ett antal maskindiskar. Man skulle kunna tro att byttan är slarvigt diskad men i själva verket är det ämnen inifrån plasten som har migrerat till ytan. Det kan vara stabilisatorer, processhjälpmedel, etc.

 

Plasten som man gör skidbelag av är dock betydligt renare än den man gör glassbyttan av, så riktigt så kraftig blooming lär knappast vara någon risk, men fenomenet kan ändå uppträda på ett skidbelag i mindre omfattning. Vallaväcken kan påverka detta genom att de lågmolekylära komponenterna lättare migrerar till ytan då den amorfa delen är svälld av lösningsmedlet. Utfällningen sker sedan när lösningsmedlet dunstat (vilket dröjer betydligt längre tid än tills dess att ytan till synes har blivit torr, eftersom lösningsmedlet också går in i plasten) och det förklarar också varför det är först en tid efter vallaväckndet som du observerar att belaget blivit lite strävt. Vet inte exakt hur det är med förekomsten av lågmolekylära ämnen i dina skidbelag men jag kan tänka mej att det skulle kunna finnas processadditiv/stabilisatorer, gammal valla/grundparaffin, och även rester från katalysatorn som plasten tillverkades med.

 

Hoppas du blev lite klokare av detta.

Link to comment
Share on other sites

Apropå det här med vallaväck ...

Jag har kört en hel del stålsicklat i vinter och brukar torka av åtmionstone den bakre glidytan med vallaväck när jag ändå tar bort fästvallan. När sedan skidorna stått någon dag tycker jag ytan på den stålsicklade skidan förändras och blir lite småsträv vilket den inte blir om jag skippar vallaväcken. Jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad på glidet men jag blir ändå lite fundersam hur vallväck påverkar belaget. Kan också skilja en del mellan olika märken' date=' vissa dunstar ju snabbare än andra. I det här fallet är det längdexpertens vallaväck.[/quote']

Nu är ju inte jag guru på skidpreparering men jag är ändå kemist och Tekn.Dr. i polymerteknik, så jag kanske kan bidra till att bringa klarhet i detta.

 

När ett skidbelag av polyeten utsätts för lösningsmedel såsom vallaväck, lacknafta el. dyl. så går lösningsmedlet in i den amorfa (icke-kristallina) delen av plasten så att man får en svällning. Idealt så skulle detta vara en helt reversibel process, d.v.s. när lösningmedlet dunstat så skulle materialet återgå till sitt ursprungliga tillstånd. I praktiken är det dock inte riktigt så alla gånger och det kan bero på ett fenomen som kallas ”blooming”. Detta innebär utfällning av lågmolekylärt material (alltså ämnen som består av betydligt mindre molekyler än de mycket långa kolvätekedjor som polyetenet består av) på plastens yta. Blooming kan man observera exempelvis ifall man använder en gammal glassbytta som matlåda så kan man få vita skrovliga fällningar på plastens yta efter ett antal maskindiskar. Man skulle kunna tro att byttan är slarvigt diskad men i själva verket är det ämnen inifrån plasten som har migrerat till ytan. Det kan vara stabilisatorer, processhjälpmedel, etc.

 

Plasten som man gör skidbelag av är dock betydligt renare än den man gör glassbyttan av, så riktigt så kraftig blooming lär knappast vara någon risk, men fenomenet kan ändå uppträda på ett skidbelag i mindre omfattning. Vallaväcken kan påverka detta genom att de lågmolekylära komponenterna lättare migrerar till ytan då den amorfa delen är svälld av lösningsmedlet. Utfällningen sker sedan när lösningsmedlet dunstat (vilket dröjer betydligt längre tid än tills dess att ytan till synes har blivit torr, eftersom lösningsmedlet också går in i plasten) och det förklarar också varför det är först en tid efter vallaväckndet som du observerar att belaget blivit lite strävt. Vet inte exakt hur det är med förekomsten av lågmolekylära ämnen i dina skidbelag men jag kan tänka mej att det skulle kunna finnas processadditiv/stabilisatorer, gammal valla/grundparaffin, och även rester från katalysatorn som plasten tillverkades med.

 

Hoppas du blev lite klokare av detta.

Ja men det här var ju suveränt!!

Vilken kunskap det finns på det här forumet, man bli ju alldeles lycklig :)

Igentligen blev jag ännu mer nyfiken på att veta exakt vilka ämnen i vallaväck som det är som kan tänkas tränga in i belaget men jag antar att det finns rätt många olika varianter eller? Det här borde ju också betyda att vilken sorts vallaväck man använder kan ha ganska stor betydelse för hur mycket strävare belaget blir efter en avtorkning. Vissa tränger väl in mer än andra även om grunden i samtliga märken torde vara densamma (lacknafta typ?)

 

Eftersom båda mina stålsicklade par en gång i tiden varit vallade så kan det ju tänkas att det är vallarester kvar. Fast å andra sidan hävdas ju att vallan inte kan tränga in speciellt djupt i belaget och jag har sicklat ned åtminstone det ena paret ganska rejält, ungefär som en stenslip uppskattningsvis om man ska döma av mittskåran och de fula stenhacken som numera är minnen blott. Det är heller ingen skillnad mellan paren map hur sträva jag upplever att de blir. Både paren är Fischer skidor (RCS och SCS).

Kanske man får ta och testa med lite olika vallaväck :)

Link to comment
Share on other sites

Igentligen blev jag ännu mer nyfiken på att veta exakt vilka ämnen i vallaväck som det är som kan tänkas tränga in i belaget men jag antar att det finns rätt många olika varianter eller? Det här borde ju också betyda att vilken sorts vallaväck man använder kan ha ganska stor betydelse för hur mycket strävare belaget blir efter en avtorkning. Vissa tränger väl in mer än andra även om grunden i samtliga märken torde vara densamma (lacknafta typ?)

Ärligt talat så har jag aldrig använt vallaväck så jag har nollkoll. Jag kör med Beckers alifatnafta och tycker den funkar utmärkt (i fästzonen alltså).

 

Men instinktivt så för de effekter i glidzonen vi snackade om så tror jag inte det har någon speciell betydelse vilken typ av vallaväck eller lacknafta du har. Alla sådana produkter borde i huvudsak bestå av opolära kolväten som har samma svällningseffekt på skidbelaget.

 

Men tänk på att vallaväck är till för att ta väck valla, så ifall du bara är ute efter något att rengöra ett ovallat belag från smuts så känns det kanske inte speciellt relevant att använda vallaväck. Ifall du vill miniera risken för att det blir någon negativ effekt av att lösningmedel går in i belaget så bör du använda ett polärt lösningmedel. T-sprit kanske. Vanlig T-röd innehåller ju nåt slags denatureringsmedel. Kanske inte är bra (?), men då vill jag minnas att det finns en produkt som heter T-bränsle (för spritkök) som är en renare produkt. Blandning av etanol och metanol.

 

Om smutsen du ska ta bort från glidzonen utgörs av klister som smetats bakåt så kanske T sprit/bränsle är mindre effektivt men du kan ju först ta bort så mycket som möjligt genom att värma och torka med en trasa eller papper.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom båda mina stålsicklade par en gång i tiden varit vallade så kan det ju tänkas att det är vallarester kvar. Fast å andra sidan hävdas ju att vallan inte kan tränga in speciellt djupt i belaget och jag har sicklat ned åtminstone det ena paret ganska rejält, ungefär som en stenslip uppskattningsvis om man ska döma av mittskåran och de fula stenhacken som numera är minnen blott. Det är heller ingen skillnad mellan paren map hur sträva jag upplever att de blir. Både paren är Fischer skidor (RCS och SCS).

Av de möjliga typer av ämnen jag nämnde som skulle kunna orsaka denna effekt så är nog inte vallarester det potentiellt mest skadliga. Tror i sådant fall mer på sånt som skulle kunna finnas i plasten redan från tillverkningen.

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat så har jag aldrig använt vallaväck så jag har nollkoll. Jag kör med Beckers alifatnafta och tycker den funkar utmärkt (i fästzonen alltså).

Hmmm...

Om en Tekn. Dr. i polymerteknik använder det så kanske man borde snegla åt det hållet själv? ;)

Är det dyrare eller billigare än vallaväck och finns det i en vanlig färgaffär eller bara på labbet? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag undviker i möjligaste mån att ha vallaväck i glidzon. Tror att de försämrar belagets möjlighet att ta upp paraffin. Är skidorna riktigt kladdiga efter man använt klister tar jag ibland lite vallaväck på de värsta ställena, men då ser jag till att direkt lägga på ett mjukt paraffin som varmsicklas.
Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat så har jag aldrig använt vallaväck så jag har nollkoll. Jag kör med Beckers alifatnafta och tycker den funkar utmärkt (i fästzonen alltså).

Hmmm...

Om en Tekn. Dr. i polymerteknik använder det så kanske man borde snegla åt det hållet själv? ;)

Är det dyrare eller billigare än vallaväck och finns det i en vanlig färgaffär eller bara på labbet? ;)

Ja jag ställde upp en schrödingerekvation på en vallamolekyl och efter 15 dygn i Deep Blue så kom svaret att detta är bästa alternativet! =)

 

 

Skämt åsido.. det är bara det som råkat finnas i måleri-skåpet hemma. Och så indikerar namnet "alifat" att det inte ska innehålla så mycket aromatiska kolväten. Därmed borde ångorna vara ganska harmlösa. Finns i färghandeln.

 

Det viktigaste när det gäller att ta bort fästvalla tycker jag är att ha en bra skrapa så att man kan skrapa bort så mycket som möjligt och därmed behöva använda lösningmedel så lite som möjligt. Skraporna som ligger i asken när man köper Swix klister är bra för att ta bort både burk och klister, och så har de ju ett hörn för styrskåran också.

Link to comment
Share on other sites

Tack för intressant läsning MC Hammer.

 

Kanske under fel rubrik, men ställer ändå några frågor riktade till dig (eller till annan expertis).

 

Man har i alla år som jag minns, sagt att obehandlade plastbelag oxiderar. (För 20 år sedan när jag och kompisar köpte skidor, stålsicklade vissa ner skidorna oerhört mycket, medan jag sicklade bort lite grann.) Att ytan på skidor som stått obehandlade är hårdare än belaget som är under, anser jag mig själv upplevt allt för många gånger för att kunna bortse ifrån. Sedan exakt hur mycket sämre detta oxiderade belag glider i spåret kan jag inte avgöra.

Seriösa slipare torkar av skidorna efteråt med alkohol, och påstår därmed att det inte spelar någon roll hur länge skidorna står innan man hämtar och grundparaffinerar dem. Detta har jag alltid upplevt lite kluvet. Jag har varit skeptisk till hur en alkohol (etanol) som snart avdunstat, ska kunna skydda mot oxidation?

 

Mina frågor skulle kunna sammanfattas:

 

1. Hur påverkas belaget vid oxidation och hur djupt kan det tränga ner?

2. Hur påverkas belaget av UV-ljus?

3. Kan verkligen avtorkning med alkohol skydda belaget mot oxidation?

4. För alla som nu stålsicklar skidor utan att sedan glidvalla, är gladpack (eller alkohol) ett förvaringsalternativ för att undvika oxidation?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...