Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vallaveck i glidzon

• Vänligen logga in för att kunna svara
65 svar till detta ämne

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 223 inlägg
Hej allihopa!

Jag är nyregistrerad på forumet men har läst en del om Kuzmin etc. och har ett par frågor som ni säkert har teorier om?

1. Om vallajärnet skapar den amorfa zonen så undrar jag om den Kuzminsicklade skidan saknar amorf zon? (kort sagt hur djup blir den amorfa zonen vid uppvärmt belag, försvinner den vid sicklingen?)

2. Hur stor är en vattenmolekyl? Eller finns det vattenmolekyler frisvävande? Jag har för mig att det är en dipol och att den håller ihop med ytspänning etc. Min fråga är om detta med att vatten inte tränger igenom belaget är en konstruktion p g a att vattendroppar glider av, något större än enskilda molekyler.... en vatenmolekyl är mindre än samtliga polymerer i min gissning.

Med dessa frågor har jag säkert redan visat att jag spekulerar i att Kuzmin har både rätt och fel.
Rätt i att det saknas amorf zon, men fel i anledningen till att vatten glider av belag oavsett amorft eller kristallint belag.

Jag har inget emot att valla, men faktum är jag mest fästvallar. Så detta med glidvallning känns mer som grädde på moset när man lär sig valla, fästet är svårare och behöver göras oftare helt enkelt. Men visst hade det varit skönt med skidor så hala att man mest kan putta lite då och då med staven och glida lååångt varje gång, tills dess så glidvallar jag någon gång i månaden vid säsong men fästvallar varje gång.

norge

norge

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
man ska inte använda vallaväck alls. det blir avfettning kvar på skidorna.
Ta istället varmluftspistol/gasollampa och en trasa. Då går det att valla fler gånger med bättre resultat.
;) Ficsher <3 ;)

TV-åkaren

TV-åkaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 351 inlägg
Alldeles för bra tråd för att ligga bortglömd.

Njut av läsningen.

/TV-åkaren :)

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 157 inlägg
MC Hammer; bioethanol? Ska jag göra ren belagen gludytorna med den eller dricka den eller både och? - har ingen kamin för just det ändamålet.

Redigerat av Carl A, 23 januari 2013 - 21:08 .

Väggen

Väggen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Lyfter den här tråden igen bara för att den är så bra. Tog ett år här på forumet för att hitta den, tack Dunderklumpen. Trevlig läsning!

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 715 inlägg
Om du häller vatten i en vanlig polyeten-plastpåse så blir ju inte plasten i sig blöt. PE-plast är helt enkelt vattentätt, även i tunna lager. Då bör även skidbelag vara vattentäta.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar