Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ta sig till vasaloppsstarten


Vässla

Recommended Posts

Ni som bor i mora, när måste man åka om man ska hinna till starten i hyfsad tid? (Vill vara där 06:30)

Vad är smidigast, egen bil (har chaufför) eller buss?

Om man tar egen bil, får man åka vägen längsmed spåret eller måste man åka ner via malung?

 

Börjar ångra att jag skaffade boende i Mora... ;)

 

OBS: gäller Vasaloppet och inte öppet spår då de skiljer sig åt rätt mycket just vad gäller trafiken.

Link to comment
Share on other sites

Såhär står det om man följer första länken i inlägg #2 ovan "Trafik till Sälen måste vara i Fiskarheden senast kl 7. Vilket innebär att resande ska ha passerat Evertsberg senast 06.30."

 

Det är 4mil däremellan så det innebär att dom räknar med att trafiken ska flyta på i 80 km/h. På vasaloppsmorgonen 1,5h innan start. Skulle inte jag sätta mina slantar på.

 

Jag har dock aldrig åkt från mora på VL-morgonen men jag tycker att det brukar flyta på bra om man kommer mot Berga by norrifrån. Åker du från mora och vill komma norrifrån så innebär det att man åker via Älvdalen-Lövnäs. Jag kan inte säg vilket som är bäst men finns antagligen någon här som har testat båda.

Link to comment
Share on other sites

Ta bussen, funkar smidigt och helt OK att sitta å småslumra lite där och inta frukost nummer 2. Du kommer fram i god tid om du är tidig på bussen och hinner köa till din fålla å skita 3 gånger. Skönt att slippa krångla med bil och parkering är min åsikt

Link to comment
Share on other sites

Ta bussen, funkar smidigt och helt OK att sitta å småslumra lite där och inta frukost nummer 2. Du kommer fram i god tid om du är tidig på bussen och hinner köa till din fålla å skita 3 gånger. Skönt att slippa krångla med bil och parkering är min åsikt

Ok samma fundering då, när kommer man fram beroende på vilken buss man tar? 

Faan du, ja blev skitnödig bara jag tänkte på tävlingsmagen innan start....

Link to comment
Share on other sites

Såhär står det om man följer första länken i inlägg #2 ovan "Trafik till Sälen måste vara i Fiskarheden senast kl 7. Vilket innebär att resande ska ha passerat Evertsberg senast 06.30."Det är 4mil däremellan så det innebär att dom räknar med att trafiken ska flyta på i 80 km/h. På vasaloppsmorgonen 1,5h innan start. Skulle inte jag sätta mina slantar på.Jag har dock aldrig åkt från mora på VL-morgonen men jag tycker att det brukar flyta på bra om man kommer mot Berga by norrifrån. Åker du från mora och vill komma norrifrån så innebär det att man åker via Älvdalen-Lövnäs. Jag kan inte säg vilket som är bäst men finns antagligen någon här som har testat båda.

Hade dom skrivit att man måste ha passerat Evertsberg senast 06:30 om man ska upp till starten den vägen så hade man inte behövt fundera,det där med att man ska vara i Fiskarheden senast kl 7 finns det väl säkert nån anledning till,men har du passerat Evertsberg senast 06:30 så får man ju åka vidare till Berga by ,kommer man efter det så blir det nog svettigt..kom på att dom kör ju samma grej under cykelvasan,fast dom enkelriktar en timme senare.lite lurigare då om man inte har koll på det o startar i en senare startgrupp på fm,ja,nu kom jag in på mtb här ,men det är ju sen det

Link to comment
Share on other sites

Ta bussen, funkar smidigt och helt OK att sitta å småslumra lite där och inta frukost nummer 2. Du kommer fram i god tid om du är tidig på bussen och hinner köa till din fålla å skita 3 gånger. Skönt att slippa krångla med bil och parkering är min åsikt

 

Jag tycker också bussen funkar smidigt med något år undantaget.

Däremot hinner man aldrig skita 3 gånger eftersom köerna till bajamajorna brukar ta runt 45min åtminstone ... :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...