Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sopmaskin


Volevodin

Recommended Posts

Ett stort problem, som jag upplevde i förra veckan efter en blåsig natt, var den mängd barr som samlats i spåret. Barren la sig i drivor och en del fastnade i klistret och bromsade. Jag funderade på om det skulle gå att ta en piasavakvast och sopa bort barren, men en bekant trodde att det var svårt.

Jag ställer därför frågan, om det finns någon form av sopmaskin för att sopa bort barr ur spåren ?

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är det ganska kass att fräsa ner barren (och annat skräp) i bädden, då allt mörkt skit snabbar på avsmältningen väldigt mycket när solen börjar stå lite högre på våren. Behagar barren samla sig på några få platser så är det mycket vunnet att försöka skotta bort dom. Tyvärr brukar de ju snarare sprida sig jämt, och där är det inte mycket att göra åt.

 

Grenar, kottar, gelpåsar och sådant större skräp får ni åkare gärna försöka sprätta bort ur spåren, så kommer snön räcka längre på våren.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är det ganska kass att fräsa ner barren (och annat skräp) i bädden, då allt mörkt skit snabbar på avsmältningen väldigt mycket när solen börjar stå lite högre på våren. Behagar barren samla sig på några få platser så är det mycket vunnet att försöka skotta bort dom. Tyvärr brukar de ju snarare sprida sig jämt, och där är det inte mycket att göra åt.

 

Grenar, kottar, gelpåsar och sådant större skräp får ni åkare gärna försöka sprätta bort ur spåren, så kommer snön räcka längre på våren.

Jag brukar stanna till och ta bort grenar, löv, mosshögar, stenar, kottar som jag ser i spåren. I söndags hade mildvädret blottat flera grushögar efter en backe och en stor vattenpöl på ett annat ställe, så jag hämtade en skyffel och fixade till spåret genom att skotta bort gruset och lägga i snö, skotta bort så mycket vatten och dränera på det andra stället. Fattar inte att ingen av de andra som åkte gjorde något utan de körde i skiten varv efter varv. Som åkare kan man med små medel hjälpa spårmakarna, när vädret snabbt tinar fram mindre trevliga saker i spåren samtidigt som man sparar på sina skidor och slipper slipa om dem.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...