Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skate och glid vid nysnö?


Mange86

Recommended Posts

Hej.

 

Körde ett kort återhämtningspass idag på relativt nypreppad skate-bädd. Snön kom igår vid 0-gradigt, preppades i morse efter en hel natt med -3 och åktes på i eftermiddag vid -5. Ingen konstsnö i spåret.

 

Upplevde väldigt ojämnt glid. Där bädden var lite tjockare och mjukare gick det trögare och tvärt om där underlaget var hårt med tunn bädd.

 

Har sicklat med Kuzmin universal, borstat med nylon och provat min 2mm red creek över hela skidan dagen till ära.

 

Har jag preppat tokigt eller upplever ni skatare att detta är vanligt? Var ganska tydligt att jag fick ta i mer där jag kände att det var mjukt. Eller kan det bara va så att jag ställer skidan konstigt mot underlaget när det är mjukt? Upplever dock att jag kan stå kvar på glidskidan tills jag väljer att ta nästa tag.

 

Mvh / Mange (har bara åkt 10 pass skate, allt på hård isig bädd)

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever inte att det är lika stor skillnad om jag kör mina klassiska i ett hårt eller mjukt spår. Men som sagt har bara nyss börjat åka så jag tänkte att jag frågar. Det känns ju givetvis rimligt men trodde inte att det skulle va så stor skillnad.

 

Väldigt jämn låg puls på dagens pass. Höjdskillnad på runt 1 meter för hela 1km sträckan. Diffade kanske 5-6km/h i fart mellan hårda och mjuka bädden.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju ha ett spann som går bättre i hårda bäddar men som nyper o bromsar i mjukare. Det är liksom inga konstigheter och kan inte lösas med struktur elller valla. Istället för dyra rillar och pulver borde folk satsa på större skidpark :) en pulverburk och en riller är priset av en ny skida
Link to comment
Share on other sites

Nej. Det funkar inte som på en klassisk skida med bindningen. Som skogsvakt skriver är det optimalt att ha flera par skejtskidor eftersom de funkar olika bra på olika underlag. Jag använder aldrig rak riller på skejt. Varför vet jag inte riktigt, men det är något jag läst mig till att man inte ska göra.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör oftast med Red Creek coarse. Tror att det är det den heter. Ett halvgrovt mönster som ger bra släpp.

Ett förtydligande till bindningsflyttet. Du kan ändra skidans egenskaper genom att flytta bindningen, men du kan inte få en mjukföresskida att bli en hårdföresskida.

Link to comment
Share on other sites

Jag åker sällan skate själv men blev lite nyfiken:

Kan man trycka skidorna i exempelvis en skiselector och på detta sätt se om de är lämpliga för kall- eller varmföre?

Jag antar att ni som har flera par skateskidor kan känna detta, men jag t.ex. som bara har ett par, hur bedömer jag detta? Tänker att det är ju svårt att jämföra eftersom det alltid går tyngre i ett mjukt före?

 

Har funderat på att börja köra mer skate som komplement till stakåkningen, få lite benträning:)

Link to comment
Share on other sites

För att göra det lite enklare ;) Mina utprovade softskidor går sämre än mina universell skidor vid mjuka spår. Varför vet jag inte säkert. Mer än att Fischer brukar glida jävligt bra :) Så välkommen till en värld full av frågor. Dom enda svaren som finns kommer från eget testande ute i verkligheten.

 

Ang Riller. Varför inte raka på skejt? Mina skidor glidet iaf rakt fram . Brutna kör jag sällan med. Dom kan samla smuts lättare. Kommentar jola?

Link to comment
Share on other sites

Har inget bra svar på det. Har fått lära mig att det är brutet som gäller på skejt. Har väl aldrig ifrågasatt det.

Visst kan man känna på skidornas spann om det är en skida för hårt eller mjukt underlag, men om det stämmer i praktiken är inte säkert .

Testa, testa och åter testa............

Link to comment
Share on other sites

Har inget bra svar på det. Har fått lära mig att det är brutet som gäller på skejt. Har väl aldrig ifrågasatt det.

Visst kan man känna på skidornas spann om det är en skida för hårt eller mjukt underlag, men om det stämmer i praktiken är inte säkert .

Testa, testa och åter testa............

Körde i Seefeld och då var det kall, fallande snö lördagen på klassiska loppet. På söndagens skate var det ny snö, torrt och kallare. Körde med Start SFR 75 och mkt lös rak 2 mm rill bägge dagarna. Gled bästa av alla bägge dagarna. Det var bara det som står ovanpå skidorna som inte var nåt vidare... Rilltipset kom från högre ort, och funkade bra. Forneman på RedCreek rekommenderade en fin skrå (-5/-20), men jag tror nog rak funkar på skate också.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...