Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidvalla som funkar på våren?


Pikebuster

Recommended Posts

Vill gärna ha tips på glidvalla/pulver m.m som funkar relativt bra i fjällen på våren, solsken och 5-6 plusgrader o.s.v. :)

 

Är inget proffs, så har ingen tillgång till riller å sånt. Skejtar med ett par XIUM S2. Kan man få ett någorlunda glid som inte suger fast alltför mycket? Eller ska man skaffa rillutrustning?

Link to comment
Share on other sites

Ja och förutom riller något att göra rent skidorna med, för de blir fort rejält smutsiga på gammal snö och det suger glid. Det gäller även för stålsicklade skidor så har inte så mycket med glidvallan att göra. Kanske skulle det fungera med vanliga våtservetter?

Link to comment
Share on other sites

Jag har också swix tryckande T423. Tror inte den är sämre än någon annan, men swix lägger väl mer fokus på att marknadsföra sina vallor än att marknadsföra sin rill och betydelsen av den för glid som Red creek och RS gör. Även om de aktörerna också har ett valla utbud så är det ju blekt i förhållande till Swix. Aktörerna lägger krutet där pengarna finns att hämta.

 

När jag tittar på Swix vallatips för vasaloppet över åren så rekommenderar de konsekvent rak 1mm rill, oavsett temp och före. Det känns lite oseriöst jämför med red creek som gör utförliga tester med olika rill strukturer, även för smålopp. Det är egentligen bästa anledningen till att välja red creek, att man får en bra rekommendation inför seedningslopp etc och inte behöver fundera så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Riller, ja, någon grov med hårt tryck gör susen. Men på dessa vårfören använder jag faktiskt ofta hf-vallor och även flourtopping typ gel och liquid även på tränings/njut-turer. Brukar passa på att köpa såna produkter vid utförsäljning och reor, går ofta att hitta utgående och udda produkter billigt. Och här gör det skillnad! Finns även Vauhti glide&clean-servetter i enkelpack, perfekt att ha i fickan för att rengöra belagen.
Link to comment
Share on other sites

Vad kör ni duktiga åkare med för värden på halvvikt för maximal glid i dessa förhållanden?

Blöt varm konstsnö suger rätt ordentligt, det är en mardröm när främre delen suger fast lätt rillad 2mm.

Nästan så dom vill stanna om man lutar sig för mycket framåt i attacken. Kanske behövs mer rill eller annan spannkurna?

 

Testade och rengöra mitt äldre par med babyservetter, hela glidytan samt övre delen grafiken.

Dom tog med sig ordentligt med smuts även gammalt kladd på grafiken åkte väck :). Jag brukar använda dom till spishällen hemma tillsammans med mjukt papper., samt massa annat i köket. Innehåller aloe vera i, köpta på Ica.. Vet ej hur det påverkar inboxning av parrafin, om det nu är något

som ens existerar? Men klisterrester åkte bort som man snappat upp av andra. .  

 

Man kanske skulle ha med sig lite babyservetter på vasaloppet, om man skulle snappa upp ordentligt med klister?

:)   Men som sagt, undrar om dom inte tar med sig parrafinet också?

Link to comment
Share on other sites

Ok, sku kolla på olika alternativ. 2 mm rak struktur?! Är väl enklast med en rak struktur? De är bara min teori förstås.

??? Varför då?

Om det är risk för blöta spår är en grov sned bra. För länge sedan var ju julgran populärt, men sedan kom många med enkelsneda. Det spelar nog inte så stor roll vilket, men en sned struktur + raka är en klar fördel om det blir risk för blöta spår. Jag har en gammal Holmenkol julgran med tre grovlekar som jag inte använder så mycket längre, så jag kan mer uttala mig om RC. 

Link to comment
Share on other sites

??? Varför då?

Om det är risk för blöta spår är en grov sned bra. För länge sedan var ju julgran populärt, men sedan kom många med enkelsneda. Det spelar nog inte så stor roll vilket, men en sned struktur + raka är en klar fördel om det blir risk för blöta spår. Jag har en gammal Holmenkol julgran med tre grovlekar som jag inte använder så mycket längre, så jag kan mer uttala mig om RC. 

Håller längre??

Link to comment
Share on other sites

Vill gärna ha tips på glidvalla/pulver m.m som funkar relativt bra i fjällen på våren, solsken och 5-6 plusgrader o.s.v. :)

 

Är inget proffs, så har ingen tillgång till riller å sånt. Skejtar med ett par XIUM S2. Kan man få ett någorlunda glid som inte suger fast alltför mycket? Eller ska man skaffa rillutrustning?

 

Det överlägset bästa och billigaste tipset är att du stiger upp lite tidigare och åker på skaren som "alltid" finns på morgonen och förmiddagen. Bättre än så kan det inte bli på fjället!

Annars är det som skogvakt säger, skaffa dig en Riller. Rak 2 är bra.

Eller så skaffar du ett par skidor till som är bra för blött före och slipade med en grövre struktur :)

Link to comment
Share on other sites

Mjuka vallor, typ Swix Hf10/Fc10, Skigo Hfgul/C22 med grov X-rill går ju ofta bra på vått men samlar lätt smuts på smältande snö så man tappar glid efter nån mil.

Åker man flera kortare pass per dag och kan rengöra mellan gör det inte så mycket, men på långa heldagsutflykter kan en hårdare valla med mycket flour funka bättre i längden.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...