Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet Spår söndag - tider?


Diagonalarn

Recommended Posts

Hej,

Jag är en trogen Vasaloppsåkare men har aldrig tidigare testat på Öppet Spår. På söndag blir det dock debut där…
Känner mig som en novis. Hur dags bör man vara på plats vid startfållorna för att åtminstone vara bland de 1 000 första? Och hur dags f-å-r man placera skidorna i spåren?
Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas att jag la ut skidorna vid 06:00 dvs 1h innan start, startplaceringen för mig var då 1464. Då passerade jag startlinjen 07:08, detta var under ÖSM 2016. Jag skulle tro att du behöver placera ut skidorna runt 05:30 för att vara bland de 1000 första.

Kan dock inte uttala mig om hur tidigt du får lägga ut laggen. 

Link to comment
Share on other sites

 

Hej,

Jag är en trogen Vasaloppsåkare men har aldrig tidigare testat på Öppet Spår. På söndag blir det dock debut där…
Känner mig som en novis. Hur dags bör man vara på plats vid startfållorna för att åtminstone vara bland de 1 000 första? Och hur dags f-å-r man placera skidorna i spåren?

 

Jag åkte ÖSS ifjol. Enl Vasaloppets hemsida öppnar man startfållan 06:00 men när jag kom dit strax före 05:30 så var det öppet och fritt att lägga ut skidorna, jag uppskattar att jag hade ca 200 pers före mig då. 

Kan tipsa om att lägga ut längst åt höger, när du passerar startlinjen så har du halva startgärdet fritt att ösa järnet fram till backen, jag passerade nog 100 pers där =)

Link to comment
Share on other sites

Tänk vad olika inställning till ÖS man har. För mig har loppet varit ett alternativ till VL att slippa stress och trängsel i spåren och kunna göra sitt eget lopp ner till Mora. Jag har aldrig lagt ut några skidor utan glidit in på startområdet framåt halv 8. Efter att i lugn och ro lämnat överdrag o väska har sen tagit mig ut till insläppet, testat skidorna och sen framåt 8 har jag glidit över startlinjen. På startrakan har jag kört avspänt för att samla krafter inför backen och sen har det blivit att metodiskt ta sig an den långa uppförsbacken och då har pulsen stigit rejält och jag har varit genomvarm innan backen tagit slut. Ja, sen har det fortsatt på samma sätt, ofta i sällskap med någon som haft samma tempo som jag (ett år hade jag sällskap i flera mil) och till slut har man hamnat i Mora och ändå kunnat ta ut vad man haft i prestation. (5 ÖS)

Link to comment
Share on other sites

Tänk vad olika inställning till ÖS man har. För mig har loppet varit ett alternativ till VL att slippa stress och trängsel i spåren och kunna göra sitt eget lopp ner till Mora. Jag har aldrig lagt ut några skidor utan glidit in på startområdet framåt halv 8. Efter att i lugn och ro lämnat överdrag o väska har sen tagit mig ut till insläppet, testat skidorna och sen framåt 8 har jag glidit över startlinjen. På startrakan har jag kört avspänt för att samla krafter inför backen och sen har det blivit att metodiskt ta sig an den långa uppförsbacken och då har pulsen stigit rejält och jag har varit genomvarm innan backen tagit slut. Ja, sen har det fortsatt på samma sätt, ofta i sällskap med någon som haft samma tempo som jag (ett år hade jag sällskap i flera mil) och till slut har man hamnat i Mora och ändå kunnat ta ut vad man haft i prestation. (5 ÖS)

Eftersom det är 10.000 startande på söndagen så är jag helt övertygad om att man tappar tid ju senare man startar. Dels pga upplösta sockriga spår vilket leder till sämre glid och dels för att man måste sicksacka sig fram mellan övriga åkare. 

Sen beror det på vad man har för syfte, jag hade målet att få släktens snabbaste tid över de nio milen (vilket jag klarade med några minuters marginal).

Något år när själva upplevelsen är viktigare än resultatet, då kommer jag haka på dig närmare kl 8 =)

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas att jag la ut skidorna vid 06:00 dvs 1h innan start, startplaceringen för mig var då 1464. Då passerade jag startlinjen 07:08, detta var under ÖSM 2016. Jag skulle tro att du behöver placera ut skidorna runt 05:30 för att vara bland de 1000 första.

Kan dock inte uttala mig om hur tidigt du får lägga ut laggen. 

Var kan man hitta sin startplacering? Hittar bara placeringen vid Smågan när jag tittar på resultat på Vasaloppets sida...

Link to comment
Share on other sites

Ok, hade varit kul att se! Men tack att du kollade upp det!

 

Räkna baklänges.

Kolla din sträcktid till smågan, sen kollar du tidpunkt i smågan.

Dra sedan av sträcktiden från tidpunkten i smågan.

 

Ex.

 

Smågan:    klockslag 9:50:00        stäcktid 1:10:00

 

Detta innebär att i exemplet hade man gått över startlinjen kl: 08:40:00

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ÖS för två år sedan och många "svagare" åkare verkar vara morgonpigga och hinner lägga ut skidorna långt innan morabussarna kommer. Det blir många att passera. Dock var det lite mer spridning i starten och det gick trots allt framåt hela tiden i första backen till skillnad från VL (om man inte står i de främsta leden).
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...