Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tankar och målsättningar om träning och resultat inför år 2008


Joo

Recommended Posts

Eftersom jag upplever att hela säsongen blivit katastrof av sjukdomar som barnen dragit hem hela vintern från dagis så har jag följande upplägg nästa säsong.

1. Sluta umgås med mina barn.

2. Skilja mig från min fru.

3. Flytta norrut och köpa egen skoter och spårutrustning.

 

Alltså precis motsats till Cosmic. Hur kan du prioritera familj när du som 50-åring kommit topp 400??????

hahahaha

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag upplever att hela säsongen blivit katastrof av sjukdomar som barnen dragit hem hela vintern från dagis så har jag följande upplägg nästa säsong.

1. Sluta umgås med mina barn.

2. Skilja mig från min fru.

3. Flytta norrut och köpa egen skoter och spårutrustning.

 

Alltså precis motsats till Cosmic. Hur kan du prioritera familj när du som 50-åring kommit topp 400??????

Därför att det är bäst att sluta på topp!!!

 

har på fyra lopp haft följande ca serie;

2004 ca 1300

2005 precis under 1000

2006 bland de 800 första

2007 bland de 400 första

 

Känner att det blir svårt att komma längre utan att göra som du skriver ovan.....

Jag har dessutom tagit en medalj till varje barn, vilket min framlidne far också gjorde,

det var lite av grejen när jag började.

 

Har defenitivt inte tränat så mycket som Skid-Magnus vill göra...

Fick ihop 75mil på snö och 10mil rullskidor innan. I örigt cyklar jag till jobbet 2ggr tor på sommarhalvåret (2mil enkel) och kör två pass spinning i veckan på vintern på lunchen. Får antagligen styrkan till stakningen tack vare mycket vattenskidåkning i slalombana på sommarhalvåret (väldigt mycket faktiskt), för jag kör ingen styrketräning nuförtiden.

Har också kört mer o mer 4*4 intervaller vilket verkar ha gjort susen. För övrigt så var jag inte längdåkare som ung.

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter med styrketräning eftersom jag egentligen är klen. 4*4 intervaller i form av rullskidor i backe, roddmaskin och stavgång i brant backe med extra belastning har jag kört mer och mer och tror väldigt mkt på för min del som eftersom jag dessutom har en väldigt dålig maximal syreuptagningsförmåga. Mkt rullskidor och en del cykel blir det eftersom jag inte kan springa pga av skador. Men hur mkt nytta hade man av löpning i årets stakvasa?

 

Tror man måste träna efter sina egna genetiska förutsättningar och utveckla det man är dålig på men som man har nytta av på Vasan, dvs maximal styrka i överkroppen, maximal syreupptagning och uthållighet. En kille i mitt grannskap kom med råge bland de 150 bästa trots enbart 10 mil på skidor och ingen styrketräning, han körde i princip enbart cykel och rullskidor. Men om allt flyter på helt osannolikt bra så kan jag ev förbättra mig från över 600 till under 500 vilket vore den ultimata drömgränsen för min del. Krävs nog nya skidor också;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att jag är imponerad av allas målsättningar, under 500, under 1000, etc, etc och aldrig hör jag någon tala om 10 timmar i veckan, här talas det 3-4 timmar i veckan. Ut och springa med barnvagnar, skador som hindrar från löpning, etc Ändå dessa fantastiska placeringar. Jag undrar hur det är möjligt? Måste man inte träna rätt mycket för att ligga så högt upp? Ahrin & Co ligger på 15 timmar i veckan i snitt, men topp 1000 kan väl ändå inte kräva så mycket mindre. Eller? Jag tror inte att jag någon gång under alla gånger jag läst någonting om träningsmängd att någon nämt något om mer än 400 h/år.

 

Ibland får jag känslan av att skadade, barnpassande, otränade, sjuka, åkare på detta forum ändå mäktar med att ligga och hugga i toppen :) =) men......

 

Vad är det jag inte förstår här?

Link to comment
Share on other sites

Jag måste säga att jag är imponerad av allas målsättningar, under 500, under 1000, etc, etc och aldrig hör jag någon tala om 10 timmar i veckan, här talas det 3-4 timmar i veckan. Ut och springa med barnvagnar, skador som hindrar från löpning, etc Ändå dessa fantastiska placeringar. Jag undrar hur det är möjligt? Måste man inte träna rätt mycket för att ligga så högt upp? Ahrin & Co ligger på 15 timmar i veckan i snitt, men topp 1000 kan väl ändå inte kräva så mycket mindre. Eller? Jag tror inte att jag någon gång under alla gånger jag läst någonting om träningsmängd att någon nämt något om mer än 400 h/år.

 

Ibland får jag känslan av att skadade, barnpassande, otränade, sjuka, åkare på detta forum ändå mäktar med att ligga och hugga i toppen :) =) men......

 

Vad är det jag inte förstår här?

Kan väl hålla med dig en hel del här. Konstigt nog verkar det som det är finare att åka bra ju mindre man tränat och alltså i så fall leva på sina medfödda goda genetiska egenskaper än att träna stenhårt och lyckas trots dåliga förutsättningar. Sen kan man väl också som jag komma dragande med skador mm. Om jag är lite amatörpsykolog, för mig själv i alla fall;-) så tror jag att det jag egentligen vill säga är att jag egentligen är mkt bättre, bara jag inte haft den skadan, sjukdomen, familjen, jobbet, huset, vallningen osv. Själv ligger jag på runt 350 h/år men det finns säkert folk som kommer både bland de 50 bästa och över 2000- 3000 med den mängden. Skillnaden beror väl på genetiska förutsättningar och hur du tränar dina timmar.

Link to comment
Share on other sites

tror inte att det e nån på detta forum som tränar 3-4h i veckan och kommer bland dom 500? eller? själv ligger jag på 400...på väg upp mot 500 detta år. Men då e det orientering jag satsar på från mars-sep....278 på vasan...

Det är precis det jag menar. Imponerande att kunna träna, kankse hälften, mot yppersta eliten, men ändå inte ligga mer än 13 min. efter täten på VL. Ruskigt starkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade precis hur mycket jag tränat. Jag började föra bok på min träning 12 nov på skid.se (dold), det var då jag började skidträningen (inkl rull).

 

Sedan dess har jag åkt skidor (inkl. rull) 55 timmar, löpning rullband (bara 4X4) 4 timmar och spinning 12 timmar, totalt 71 timmar på 16 veckor fram till vasan. Jag tränade inte på 2v efter jul pga kraftig förkylning, så säg 71 timmar på 14 veckor, det blir 5 timmar i veckan när jag var frisk. Resten av året blir det inte lika mycket, så jag kommer med all sannolikhet inte över 200 timmar/år.

 

Jag får väl förklara min placering bland de 400 med genetiska förutsättnigar då, plus en väldigt bred idrottslig bakgrund på hög nivå (dock ej rena konditionsidrotter). Jag har på en annan tråd någon gång också uttryckt att de timmar jag tränar kör jag hårt och 4X4 är något som verkar passa mig ypperligt. Jag är också aktiv i sådant som jag inte kallar ren träning, jag tillbringar t ex många timmar på alpina skidor, eftersom jag har barn som börjat tävla och drar pulkor till och från backar etc, etc.

 

Jag märkte för övrigt, appropå förutsättningar, att när jag tog upp längdåkning på gamla dar så hävdade jag mig direkt bättre än i t ex löpning.

Link to comment
Share on other sites

Själv ligger jag på runt 350 h/år men det finns säkert folk som kommer både bland de 50 bästa och över 2000- 3000 med den mängden. Skillnaden beror väl på genetiska förutsättningar och hur du tränar dina timmar.

Så är det nog. Det verkar finnas litet av mil- och timräkningshysteri i skidkretsar. Miljakten inför Vasaloppet tror jag gör att många motionärer tränar fel och ineffektivt, dvs väljer långa lugna pass i stället för intensiva som förbättrar syreupptagningen.

 

Sen har vi ju di där rackarna som knappt behöver träna nåt alls och ändå pinnar förbi en till synes utan ansträngning... ;)

Link to comment
Share on other sites

Är ny här på forumet, har läst en del under vintern men aldrig kommenterat inlägg.

Nu är det dax:

Jag har själv aldrig tränat mer än 330 tim på ett år (00-01), har åkt 13 VL med 8 topp 100 plac. 06 tränade jag 220 tim o blev topp 50 i år 305 tim och klarade knappt det - men nära.

Det handlar inte om hur mycket man tränar utan vad man tränar och hur man håller sig frisk. Man blir bra på det man tränar, vill man bli bra på skidor så tränar man på skidor. Vill man bli bra på vasaloppet krävs en hel del rutin på upplägg. För 5-10 år sedan var jag bra på seedningslopp men körde sämre på VL, numera är det tvärtom. Har hittat min modell.

Sedan gäller det som sagt att vara frisk - vilket inte är det lättaste med småbarn på infektionskliniken (dagis), då får man inte vara så stressad av att träna mycket - och bli mottaglig, utan ta rejäl återhämtning. Känna sin kropp.

Med heltidsjobb (drygt), villa, trädgård, barn, garagebygge och på det fritidsdräng åt farsan, ligger 200 av mina 300 träningstimmar förlagda nov-feb. Mycket skidor och därmed resor norröver - för där jag bor har vi bara kört på natursnö 4 dagar denna vinter.

Sist men inte minst det är en materialsport vi håller på med, hitta ett par lagg med rätt spannkurva för VL - så går de i nästan alla fören, dock ej iår då det blev våtspann istället.

Kommer inte att avslöja för mycket av mitt träningsupplägg, skid o valla val. Vill ju inte ha stryk av någon här nästa år - om jag kör igen. Blev ganska less på VL i år då det blev nästan som ett lotteri - vilken position man hade när tåget gick. Det var också ganska stökigt efter Evertsberg, när 2:a o 3:e ledsåkare började komma längst fram i klungan.

P.g.a det var som att köra på en torr gräsmatta till Evertsberg längst fram, när man skulle spåra och dessutom ifrysning emellanåt.

Men det ska väl mycket till om vädret blir detsamma en gång till - nästa år är det nog som vanligt -15 starten o kallföre hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Hej du, Tjänsteman o Dräng, och varmt välkommen in !

 

Jag har själv aldrig tränat mer än 330 tim på ett år (00-01), har åkt 13 VL med 8 topp 100 plac. 06 tränade jag 220 tim o blev topp 50 ....

Mycket imponerande, bara att gratulera.

Vad har du för bakgrund, elitåkare, eller framstående inom ngn annan konditionsidrott ?

 

Det skulle vara mycket intressant om du kunde delge oss lite tipps och sånt , utan att för den skull avslöja ditt upplägg för mycket.

 

Själv är jag ju inte i närheten av din kapacitet, och kommer aldrig dit heller, men det är inte att räkna med, med min (obefintliga ) träningsbakgrund.

(43 år, ingen träning alls före 40, trots detta plac drygt 1200 i år)

 

Jag gissar att dina 200 träningstimmar i nov-feb inte enbart är på snö, en hel del rullskidor blir det väl ?

Kör du mycket intervallträning på skidor/rullisar ?

Resten av året, vad kör du då - rullskidor, löpning, styrka ?

Link to comment
Share on other sites

Tjänsteman och dräng: Det är inte utan att man blir lite avundsjuk när man läser det du skriver. :) Otroligt strongt gjort att prestera så bra med den träningsmängden! Du har inte satsat nåt på tresteg...? hehe

Den va allt lite lurig, men då är vi två med samma tanke!!!

Link to comment
Share on other sites

Man var sjuk till VL i år men nästa år då dj-vlar ( ett klassiskt citat i min umgängeskrets ).

 

Tänkte ändra upplägg och skippa löpningen och till 80% satsa på rullskidor + bråsterk/styrketräning hemma och lite cykel i stället.

 

Tidigare år 20 mil rullskidor 80% löpning, ingen styrka !

 

Upplägget blir 3-4ggr i veckan och minst 100-120mil rullskidor då ska det bli resultat !

 

Vad tror ni om det ???????

 

Så är det någon i Östersund som vill följa med i Vår och satsa mot 250-500 på vasaloppet så hör av er/ Magnus

Inför förra säsongen åkte jag över 200 mil rullskidor och sedan över hundra mil på snö, föruto¨m all styrketräning. Tyckte inte den enorma mängden på rullskidor gav någon förbättring.

 

I år hann jag kanske med ca 80mil på rullisar och 70 på snö, fick bättre resultat. Jag tror mera på att göra riktiga långpass samt maxpass på rullskidor. Högst två i veckan. Sedan styrketräning, sprätt och löpning för resten. Inser mer och mer hur betydelsefulla långa viloperioder är.

Link to comment
Share on other sites

Hej du, Tjänsteman o Dräng, och varmt välkommen in !

 

Jag har själv aldrig tränat mer än 330 tim på ett år (00-01), har åkt 13 VL med 8 topp 100 plac. 06 tränade jag 220 tim o blev topp 50 ....

Mycket imponerande, bara att gratulera.

Vad har du för bakgrund, elitåkare, eller framstående inom ngn annan konditionsidrott ?

 

Det skulle vara mycket intressant om du kunde delge oss lite tipps och sånt , utan att för den skull avslöja ditt upplägg för mycket.

 

Själv är jag ju inte i närheten av din kapacitet, och kommer aldrig dit heller, men det är inte att räkna med, med min (obefintliga ) träningsbakgrund.

(43 år, ingen träning alls före 40, trots detta plac drygt 1200 i år)

 

Jag gissar att dina 200 träningstimmar i nov-feb inte enbart är på snö, en hel del rullskidor blir det väl ?

Kör du mycket intervallträning på skidor/rullisar ?

Resten av året, vad kör du då - rullskidor, löpning, styrka ?

Myrstakaren, hade du skrivit om ditt eget träningsupplägg här på forumet? Är själv 42 och har inte heller någon nämnvärd träning innan 40. Placering 5000 i år. Vore intressant att få höra lite hur du tränar, med "liknande" träningsbakgrund.

Link to comment
Share on other sites

tror inte att det e nån på detta forum som tränar 3-4h i veckan och kommer bland dom 500? eller? själv ligger jag på 400...på väg upp mot 500 detta år. Men då e det orientering jag satsar på från mars-sep....278 på vasan...

Det är precis det jag menar. Imponerande att kunna träna' date=' kankse hälften, mot yppersta eliten, men ändå inte ligga mer än 13 min. efter täten på VL. Ruskigt starkt.[/quote']

I årets lopp blev ju tidsdifferenserna små pga. föret och det faktum att ingen ville hårdköra(spränga sig). Jag kollade på resultaten från ett "normalår" med bra före(2005), då var diffen 40 minuter från segraren till placering 278, till den nivån kan man nog komma med bra teknik och relativt liten träningsmängd, men för att kapa de sista 40 minuterna krävs en stor ökning av träningsdosen. Jag vill med mitt resonemang absolut inte förringa din insats i år Ironman, starkt jobbat!

Link to comment
Share on other sites

Själv ligger jag på runt 350 h/år men det finns säkert folk som kommer både bland de 50 bästa och över 2000- 3000 med den mängden. Skillnaden beror väl på genetiska förutsättningar och hur du tränar dina timmar.

Så är det nog. Det verkar finnas litet av mil- och timräkningshysteri i skidkretsar. Miljakten inför Vasaloppet tror jag gör att många motionärer tränar fel och ineffektivt' date=' dvs väljer långa lugna pass i stället för intensiva som förbättrar syreupptagningen.

 

Sen har vi ju di där rackarna som knappt behöver träna nåt alls och ändå pinnar förbi en till synes utan ansträngning... ;)[/quote']

som led 6 åkare känner jag mig som en riktig motionär och som måltavla för ditt inlägg ;)

Inför mina hitintils 4 vasalopp har jag alltid kört mycket A1 med pulsklocka. Både löpning och skidor. Alltid haft 3-4 pass på över 3 timmar med låg intensitet och brukar skrapa ihop 30-50 mil på skidor. Det tycker jag har tagit mig klart framåt (från 8:30/plac 7000 tom 6:47/plac 4400) men inför årets lopp kände jag att jag behövde en förändring. Inspirerad av flera inlägg här och insikten om att det med en liten dotter blir mindre tid för träning, så bestämde jag mig för att köra mera fart. Inför årets lopp, som jag aldrig kom till start till, hade jag följande upplägg.

- Vårvintern, rätt mycket skidåkning och en del löpning. 4-5h/vecka

- Sommaren, tänkte köra en massa rullskidor men det är mycket utför i Sundsvall ... Blev en del löpning men också en del sol och bad. Tränade 2 timmar i veckan.

- Hösten, nu skulle grunden läggas men så kom dottern, en massa jobb, förkylningar och magsjuka imellan. Tränade knappt något Augusti tom Dec.

- Vintern. Snön kom, nu jävlar! Körde mestadels fartlek och naturlig intervall. En del rena stakpass och stakintervall i uppförsbacke. Körde några tävlingar på 10. 20 och 30 km men inget pass över 2h förens helgen före vasaloppet. Gjorde snabba framsteg i början och 3 veckor innan Vasaloppet körde jag ett riktigt bra 20 km's lopp och formen var grym. Sedan blev jag otroligt sliten. Helgen innan Vasan skulle jag toppa formen precis som tidigare och körde ett 1 kortare fartpass , långpass med stakning, och 1 intervallpass på 3 dagar. Kände redan under det inledande fartpasset att det jag var lite småstel. Kände det ordentlig efter långpasset och då kändes det också att uthålligheten inte var den bästa. Och efter intervallerna ... ja då var det kört. Ländryggen bara drog ihop sig!

Summasumarum. Kvalitet är säkert bra men har man ingen bas så är det jäkligt lätt att bli både sliten och skadad! Vis av dålig träningsdiciplin gällande försäsong och uppbyggnadsträning så vet jag att det är oerhört viktigt att inte stressa framsteg om man saknar grundstyrka och uthållighet. Alltså tror jag, med mitt upplägg, att man faktiskt klarar ett vasalopp mycket bättre om man kör långa lugna pass istället för en drös med fartpass. Självklart är det bra med en del fart också men 70% ska nog vara lugna längre pass annars riskera man att gå sönder. Men precis som jag sa förra året så ska jag ta tag i det här med försäsongsträning och smidighetsträning. Nu har jag tom fixat ett träningsprogram så i år är kanske året när jag kommer imål :D

Link to comment
Share on other sites

tror inte att det e nån på detta forum som tränar 3-4h i veckan och kommer bland dom 500? eller? själv ligger jag på 400...på väg upp mot 500 detta år. Men då e det orientering jag satsar på från mars-sep....278 på vasan...

Det är precis det jag menar. Imponerande att kunna träna' date=' kankse hälften, mot yppersta eliten, men ändå inte ligga mer än 13 min. efter täten på VL. Ruskigt starkt.[/quote']

I årets lopp blev ju tidsdifferenserna små pga. föret och det faktum att ingen ville hårdköra(spränga sig). Jag kollade på resultaten från ett "normalår" med bra före(2005), då var diffen 40 minuter från segraren till placering 278, till den nivån kan man nog komma med bra teknik och relativt liten träningsmängd, men för att kapa de sista 40 minuterna krävs en stor ökning av träningsdosen. Jag vill med mitt resonemang absolut inte förringa din insats i år Ironman, starkt jobbat!

det e väl bra teknik och bra kondition( genom orienteringen som e min styrka).

Kommer som sagt från skåne och tror väl att mer träning på snö så skulle jag kunna kapa en del av dom där minuterna.....e bara 21bast så jag har ett tag på mig o kapa minuterna=)

Link to comment
Share on other sites

Själv ligger jag på runt 350 h/år men det finns säkert folk som kommer både bland de 50 bästa och över 2000- 3000 med den mängden. Skillnaden beror väl på genetiska förutsättningar och hur du tränar dina timmar.

Så är det nog. Det verkar finnas litet av mil- och timräkningshysteri i skidkretsar. Miljakten inför Vasaloppet tror jag gör att många motionärer tränar fel och ineffektivt' date=' dvs väljer långa lugna pass i stället för intensiva som förbättrar syreupptagningen.

 

Sen har vi ju di där rackarna som knappt behöver träna nåt alls och ändå pinnar förbi en till synes utan ansträngning... ;)[/quote']

som led 6 åkare känner jag mig som en riktig motionär och som måltavla för ditt inlägg ;)

Inför mina hitintils 4 vasalopp har jag alltid kört mycket A1 med pulsklocka. Både löpning och skidor. Alltid haft 3-4 pass på över 3 timmar med låg intensitet och brukar skrapa ihop 30-50 mil på skidor. Det tycker jag har tagit mig klart framåt (från 8:30/plac 7000 tom 6:47/plac 4400) men inför årets lopp kände jag att jag behövde en förändring. Inspirerad av flera inlägg här och insikten om att det med en liten dotter blir mindre tid för träning, så bestämde jag mig för att köra mera fart. Inför årets lopp, som jag aldrig kom till start till, hade jag följande upplägg.

- Vårvintern, rätt mycket skidåkning och en del löpning. 4-5h/vecka

- Sommaren, tänkte köra en massa rullskidor men det är mycket utför i Sundsvall ... Blev en del löpning men också en del sol och bad. Tränade 2 timmar i veckan.

- Hösten, nu skulle grunden läggas men så kom dottern, en massa jobb, förkylningar och magsjuka imellan. Tränade knappt något Augusti tom Dec.

- Vintern. Snön kom, nu jävlar! Körde mestadels fartlek och naturlig intervall. En del rena stakpass och stakintervall i uppförsbacke. Körde några tävlingar på 10. 20 och 30 km men inget pass över 2h förens helgen före vasaloppet. Gjorde snabba framsteg i början och 3 veckor innan Vasaloppet körde jag ett riktigt bra 20 km's lopp och formen var grym. Sedan blev jag otroligt sliten. Helgen innan Vasan skulle jag toppa formen precis som tidigare och körde ett 1 kortare fartpass , långpass med stakning, och 1 intervallpass på 3 dagar. Kände redan under det inledande fartpasset att det jag var lite småstel. Kände det ordentlig efter långpasset och då kändes det också att uthålligheten inte var den bästa. Och efter intervallerna ... ja då var det kört. Ländryggen bara drog ihop sig!

Summasumarum. Kvalitet är säkert bra men har man ingen bas så är det jäkligt lätt att bli både sliten och skadad! Vis av dålig träningsdiciplin gällande försäsong och uppbyggnadsträning så vet jag att det är oerhört viktigt att inte stressa framsteg om man saknar grundstyrka och uthållighet. Alltså tror jag, med mitt upplägg, att man faktiskt klarar ett vasalopp mycket bättre om man kör långa lugna pass istället för en drös med fartpass. Självklart är det bra med en del fart också men 70% ska nog vara lugna längre pass annars riskera man att gå sönder. Men precis som jag sa förra året så ska jag ta tag i det här med försäsongsträning och smidighetsträning. Nu har jag tom fixat ett träningsprogram så i år är kanske året när jag kommer imål :D

Det jag märker är att jag emellanåt känner en grym form. Då flyger jag fram i spåret och då brukar jag också kanske ta i lite extra för att det är så kul. MEN som ett brev på posten slår en förkylning till. Det är en regel. Vila och sakta någon vecka, vanlig träning, superform, tar i och trycker på , sjuk,.... om igen så jag undrar om du inte har rätt där. En god vän som tränat på hög nivå sade att man måste träna lugnt för att orka träna hårt. Kroppen säger väl ifrån, att det går för fort framåt.

Link to comment
Share on other sites

Myrstakaren, hade du skrivit om ditt eget träningsupplägg här på forumet? Är själv 42 och har inte heller någon nämnvärd träning innan 40. Placering 5000 i år. Vore intressant att få höra lite hur du tränar, med "liknande" träningsbakgrund.

Jaa du Mauritz, jag vet inte om jag har nåt nytt att komma med, men jag kan väl skriva av mej lite, hoppas att det är till någon nytta.

 

Svårt att få tid till träning när man har ungar, fru, villa, hund, ett par gamla bilar, osv ...

Men man får göra det bästa av situationen, försöka klämma in passen under ungarnas aktiviteter mm.

 

Mitt träningsupplägg blir väl därefter, det blir inte så mycket långpass som jag vill, utan det blir hårdare körning på kort tid (vardagar på kvällstid 45-90 min. under ungarnas aktiviteter).

Denna tid kör jag oftast rullskidor, totalt i år ca 60 timmar.

Löpning mellan 40-50 timmar och skidåkning knappt 40 timmar (tidräkningen från Maj -06), totalt ca. 150 timmar på 10 månader, snitt 15 tim/mån, förutom jan + feb, då ligger jag på ca. 20 tim/mån.

Uppvärm och nervärm har jag inte tagit med, hur gör ni andra ??

Att det ändå skulle räcka till en plac. runt 1200 måste bero på att så många stannade och vallade om ;) , hade en liiiten förhoppning att bli bland de 2000.

 

Jag hade väl läst om 4x4-intervallerna tidigare, men först i år börjat med intervallträning, både löpning och stavgång i backe.

Det har gett mycket bra resultat på min tidigare ganska obefintliga kondis.

 

Började även att tävla denna vinter, körde några seedningslopp, kanon, jag ligger på klart högre snittpuls på tävlingarna än på mina långpass enl. pulsklockan.

 

Pulsklocka !! En pryl som är oumbärlig, skaffa en om du inte har en.

Motivationshöjare, man ser att vilopulsen går ner, och att pulsen går snabbare ner efter passen, återhämtningstimer måste finnas i klockan.

 

Sen måste jag väl säga att ibland tappar man ju motivationen, det känns inte kul att ge sej ut och träna. Då ger jag f*n i passen ett tag, det ska kännas kul och meningsfullt med träningen.

Jag måste ju inte träna, jag kan ju iallafall inte vinna något lopp :cool:

Link to comment
Share on other sites

7 mil rullskidor och 17 mil skidor innan VL. Ett seedningslopp (Gavleloppet) som tog mig till 6:e led. 7.48 på VL. Har återupptäckt hur kul det är med skidor. Nästa säsong mer mil på både rullis och skidor och så ska jag komma bland de 4000 bästa på VL. Eller ännu bättre. Men jag måste finslipa tekniken också. Och köra lite längre pass ...
Link to comment
Share on other sites

Myrstakaren' date=' hade du skrivit om ditt eget träningsupplägg här på forumet? Är själv 42 och har inte heller någon nämnvärd träning innan 40. Placering 5000 i år. Vore intressant att få höra lite hur du tränar, med "liknande" träningsbakgrund.[/quote']

Jaa du Mauritz, jag vet inte om jag har nåt nytt att komma med, men jag kan väl skriva av mej lite, hoppas att det är till någon nytta.

 

Svårt att få tid till träning när man har ungar, fru, villa, hund, ett par gamla bilar, osv ...

Men man får göra det bästa av situationen, försöka klämma in passen under ungarnas aktiviteter mm.

 

Mitt träningsupplägg blir väl därefter, det blir inte så mycket långpass som jag vill, utan det blir hårdare körning på kort tid (vardagar på kvällstid 45-90 min. under ungarnas aktiviteter).

Denna tid kör jag oftast rullskidor, totalt i år ca 60 timmar.

Löpning mellan 40-50 timmar och skidåkning knappt 40 timmar (tidräkningen från Maj -06), totalt ca. 150 timmar på 10 månader, snitt 15 tim/mån, förutom jan + feb, då ligger jag på ca. 20 tim/mån.

Uppvärm och nervärm har jag inte tagit med, hur gör ni andra ??

Att det ändå skulle räcka till en plac. runt 1200 måste bero på att så många stannade och vallade om ;) , hade en liiiten förhoppning att bli bland de 2000.

 

Jag hade väl läst om 4x4-intervallerna tidigare, men först i år börjat med intervallträning, både löpning och stavgång i backe.

Det har gett mycket bra resultat på min tidigare ganska obefintliga kondis.

 

Började även att tävla denna vinter, körde några seedningslopp, kanon, jag ligger på klart högre snittpuls på tävlingarna än på mina långpass enl. pulsklockan.

 

Pulsklocka !! En pryl som är oumbärlig, skaffa en om du inte har en.

Motivationshöjare, man ser att vilopulsen går ner, och att pulsen går snabbare ner efter passen, återhämtningstimer måste finnas i klockan.

 

Sen måste jag väl säga att ibland tappar man ju motivationen, det känns inte kul att ge sej ut och träna. Då ger jag f*n i passen ett tag, det ska kännas kul och meningsfullt med träningen.

Jag måste ju inte träna, jag kan ju iallafall inte vinna något lopp :cool:

Men 1200 är ju riktigt bra med den bakgrunden. Jag måste analysera detta. Ligger över din träningsmängd 225h, men förmodligen då under i intensitet. Sedan är jag inte ute och stakar på myrarna så mycket =) Nu när du "avslöjat" ditt upplägg så kanske jag kan masa mig ner något led till näst år. =) (Tjänsteman o Drängs hemliga brygd får vi kanske aldrig ta del av annars vore det ju också intressant)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...