Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skaterullskidor för nybörjare


Lipbalem

Recommended Posts

Hej,

Jag har denna säsongen börjar åka skate (på snö). Har aldrig testat skaterullskidor men planerar att börja när vintersäsongen är över. Då jag är nybörjare skulle jag vilja ha tips på lättmanövrade rullskidor (har fått för mig att det är svårt med just skaterullskidor) men även så skidlikkänsla såklart.

 

Offroad låter intressant då natursingor oftast är lite roligare att träna i men vanliga för asfalt är också aktuellt! Det känns som utbudet är betydligt bättre där. Andra tips för att börja med skate mottages också!

Link to comment
Share on other sites

Mmm elpex f1 pro. Mumma. Tips på åka med lite extra stabila skateskor. Sen är det enklare tekniskt att åka på asfalt än snö, asfalten är mer lättläst och ger ett konstant och jämt tryck.

Välkommen till skatevärlden

Jag har 1 egenhet på skejt. Särskilt på 3ans växel har jag en tendens till att tappa balansen bakåt. Har aldrig testat skejtrullskidor men fruktar att jag då ännu lättare skulle lyckas med att ramla baklänges. Vad säger en som åker skejt på sommaren?

Link to comment
Share on other sites

Det gäller komma upp över stavarna. Nästan upp på tå liksom och hugga i. Bör vara relativt lätt att träna bort en sån egenhet. Det är kanske bara bra om det blir mer tydligt på rullisar. Då blir du tvungen att jobba bort det. Träna mycket utan stavar. Jag som tävlar och åker tekniskt bra ägnar ändå en del tid utan stavar.
Link to comment
Share on other sites

Om jag köper skejtrullskidor väljer jag de som är stabilast och minst vingliga att åka på oavsett pris, F1 Pro är redan bortvalda.

Ett märke jag är nyfiken på är Vauhti, skulle tro att det är "Marwekänsla" i deras skidor (i så fall bra), men hittills har jag inte sett att de säljs i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Om jag köper skejtrullskidor väljer jag de som är stabilast och minst vingliga att åka på oavsett pris, F1 Pro är redan bortvalda.

Ett märke jag är nyfiken på är Vauhti, skulle tro att det är "Marwekänsla" i deras skidor (i så fall bra), men hittills har jag inte sett att de säljs i Sverige.

Sigge på Rossöns Sport säljer Vauhti rullskidor!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag borde vara ett prima exempel då, eftersom jag började motionsträna regelbundet först Oktober 2014 i och med att jag köpte rullskidor Marwe 620 XC 3:or.

 

Då var jag klart nybörjare i konditionsträning, klassiskt, skate, längdskidor, rullskidor. Hade åkt längdskidor ett fåtal gånger per år (alltid klassiskt), aldrig åkt rullskidor och tränat ren konditionsidrott normalt 5 gånger per år. Åkte på 5:00 min/km på mina Marwe initialt.

 

Trots detta har jag faktiskt endast ramlat ett fåtal gånger och alltid under konstiga förhållanden typ kört på en grop, var mörkt ute, segergest etc.

 

Även när jag fått en del vana med rullskidor och testade ett annat märke kände jag mig som supernybörjare igen så stor skillnad var det i stabilitet och balans. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har förvisso inte provkört SNS/Prolink men döremot har jag testat skate på Rottefella både utan och med NIS platta. Hade mycket stabilare utan NIS platta. Man kommer ju närmare marken, borde också innebära att sns/prolink också är stabilare. Om det nu inte är så att man har starka fotleder att kompensera med, vilket jag inte har.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om det är skillnad i stabilitet mellan ASK Summer skate och Alpina klippskate vinter för 1999 ? Det jag gillar med sommarmodellen är att den blir smalare över vrist o fot i och med att den saknar snöskydd, vintermodellen känns lite "blaffig" på ovansidan.

Jag håller inte för otroligt att med skoskydd skulle det tom gå att använda ASK Summer på vintern från någon minusgrad och

varmare, ev kan man förbättra isoleringen med tape, som jag gjort på mina gamla vinterpjäxor.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Började med skate i januari utan att ha åkt på snö innan endast mycket klassiskt även rullskidor. Har Marwe 620 och de är underbara. För mig passar de tröga hjulen mycket bra (US8) och blir tufft i långa uppförsbackar (min kompis är fd finsk landslag i biathlon och hon kör endast Marwe). Gillar nu att variera bägge åkstilar. Skate gjorde ont i skenbenet ibörjan men gick snabbt över. Trodde det var pjäxan men det funkar nu utmärkt med kombipjäxa.
Link to comment
Share on other sites

Jag hade kanske tänkt att köpa rullskidor till sommaren för att kompensera att det inte är vinter året om. Jag hade tänkt att staka mest. Går det bra att staka på skaterullskidor? Tänkte om man får feeling och vill köra lite skate också.

 

Går gör det men det blir betydligt vingliga med smalare hjul. Inget val jag skulle göra.

Link to comment
Share on other sites

Till Lipbalem:

 

-skippa offroadskidor, de är tunga och svårmanövrerade. Du vill flyta fram över sommarvarm asfalt

-välj en skida med aluminiumstomme, tex Elpex F1 pro, där också stommen är ngt sänkt. Komposit/laminatskidorna sägs ge bättre vibrationsdämpning och åkkänsla men det äts upp av den extra tyngden du släpar runt på. Gäller även klassiska skidor tycker jag, där elpex team 610 och swenor alutech är två bra tips.

Link to comment
Share on other sites

En fråga som man ställer sig är om det finns någon butik med skejtrullskidor att testa på inte alltför långt avstånd. Smaken är som baken - delad - så test är den bästa garantin att för att bli nöjd.

Jag funderar på vilken bindning som skulle fungera bäst för mig - har ett par Rottefella RIII med dubbelkudde - undrar hur den skulle fungera på skejtrullskidor ?

Link to comment
Share on other sites

Verkar som Marwe 620 kommer i 2 olika hårdheter på stommarna tills i år. Utan å göra någon längre förklaring, utan kan kortfattat säga att jag inte vet på vilken sida av brytpunken gällande rekomenderad vikt jag kommer att hamna. Så vad ska man gå på den hårda stommen och riskera få en lite för hård stomme, eller är det bättre att välja den mjukare (regular) och riskera få en lite för mjuk stomme mot vad rekomendationerna säger. Jag är en motionär som är ok på skate. Har dock aldrig prövat skate på rullskidor tidigare.
Link to comment
Share on other sites

Verkar som Marwe 620 kommer i 2 olika hårdheter på stommarna tills i år. Utan å göra någon längre förklaring, utan kan kortfattat säga att jag inte vet på vilken sida av brytpunken gällande rekomenderad vikt jag kommer att hamna. Så vad ska man gå på den hårda stommen och riskera få en lite för hård stomme, eller är det bättre att välja den mjukare (regular) och riskera få en lite för mjuk stomme mot vad rekomendationerna säger. Jag är en motionär som är ok på skate. Har dock aldrig prövat skate på rullskidor tidigare.

Därför skulle det vara bra att veta vad som skiljer en hård och mjuk stomme i hur skidan uppför sig, gärna också vs en aluminiumstomme (hård ?) Hoppas det snart kommer ett utlåtande från experterna på området.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...